Grająca żmija

Jak widać, kupując za 500 zł ViperMAX, dysponujemy dwoma kompletnymi, cyfrowymi systemami audio, syntezatorem FM i wavetable. W Windows jest możliwa selekcja AudioDrive albo UltraSound Wave do odtwarzania plików dźwiękowych. Można też wybrać syntezę UltraSound MIDI lub ESSFM dla plików MIDI. Zapewnia to dużą elastyczność konfiguracyjną karty, lecz początkujących użytkowników może wprawić w zakłopotanie. System domyślnie przyjmuje pracę w trybie AudioDrive dla nagrywania i odtwarzania oraz syntezę Ultrasound dla MIDI. ViperMAX instaluje się automatycznie, ale nie jest kartą Plug and Play. Program konfiguracyjny umożliwia kontrolę i zmianę ustawień w przypadku konfliktu. Istotne jest, że w konfigurowaniu efektów dźwiękowych gry możemy wybierać pomiędzy trybem GUS i SB, a w przypadku muzyki skorzystać ze stosowanego od dawna programu MegaEM emulującego GM, MT-32 lub Sound Canvas.

Karty dźwiękowe oparte na układach firmy Gravis, przy wszystkich zaletach tego rozwiązania, miały jedną niedogodność – programową emulację Sound Blastera, MT-32, GM, co w przypadku gier nie pracujących w trybie UltraSound nie zawsze dawało zadowalające efekty, a już na pewno nie było zbyt wygodne ze względu na konieczność każdorazowego uruchamiania odpowiedniego programu. Jest to nie tyle wadą, co konsekwencją odmiennej koncepcji układowej Gravisa. Firma Synergy postanowiła rozwiązać problem uzupełniając chipset Gravisa popularnym układem AudioDrive firmy ESS. Efektem tego posunięcia jest to, że ViperMAX składa się praktycznie z dwóch kart dźwiękowych: pełnej karty audio FM i Gravis UltraSound.

Komponent ESS 1688F AudioDrive zapewnia:

  • sprzętową, 100% zgodność z Sound Blasterem,
  • sprzętowy interface MIDI zgodny z MPU-401,
  • miksowanie 6 źródeł audio,
  • 16-bitowe nagrywanie i odtwarzanie cyfrowe z częstotliwością 44kHz,
  • ulepszoną, 64-operatorową syntezę ESSFM,
  • pracę z 32-bitowymi sterownikami Win 95, OS/2 i Windows NT.
niska cena
bogate oprogramowanie
optymalne rozwiązanie układowe
niewielkie problemy z konfiguracją
W skrócie
ViperMAX
Chipset: GF1, GF1D1, ES1688F, 512kB RAM (standard), 1MB (opcja)
Sampling: 44 KHz, 8 lub16-bitów, 16 kanałów stereo, full duplex (równoczesne nagrywanie i odtwarzanie)
Zgodność: General MIDI, AdLib, Sound Blaster, SB Pro (FM), MT-32, UltraSound
MIDI: MPU-401 UART (sprzętowe)
Wejścia: Line-in, mono Mic-in, CD audio (wewnętrzne)
Wyjścia: Line out
Złącza: CD ROM IDE, MIDI/joystick, gniazdo RAM (SOJ)
Oprogramowanie: m.in. wieża Audio Rack 32, Cakewalk Express, Virtual Piano, Power Debut, Patch Manager, Patch Maker Lite
Wyposażenie: dysk CD ROM (ponad 200 MB programów)
Producent: Synergy Advanced Technology Inc.
Dostarczył: Ultramedia, Warszawa
tel.: (0-22) 622 33 92
fax: (0-22) 628 80 74
Cena: 500 zł

Układ GF1 i GF1D1 wraz z pamięcią RAM pozwalają na:

  • 16-bitową syntezę wavetable opartą na pamięci RAM,
  • 16-bitowe odtwarzanie cyfrowe z częstotliwością 44kHz,
  • sprzętowe miksowanie 32 kanałów cyfrowych audio,
  • obsługę portu gier zoptymalizowanego pod względem wydajności,
  • jednoczesne cyfrowe nagrywanie i odtwarzanie (full Duplex).

Poważną zaletę oferty firmy Synergy stanowi bardzo bogate oprogramowanie zawarte na krążku CD. Pozwala od razu wykorzystać możliwości układów Gravisa. Na dostarczonej karcie umieszczono 1MB pamięci RAM, co daje niemal nieograniczone możliwości tworzenia własnych próbek i banków brzmień przy wykorzystaniu programów Patch Maker, Patch Manager i zawartych na płycie bibliotek “patchów”(brzmień). Standardowy “patch set” General MIDI zawiera 192 instrumenty i jeden zestaw perkusyjny. Polifonia jest 32-głosowa, jednak dla zachowania wyższej jakości brzmienia próbek, producent zaleca zmniejszenie ilości głosów do 22. Szkoda, że syntezator nie reaguje na kontrolery “chorus” i “reverb”. Na uwagę zasługuje między innymi ciekawy, zorientowany obiektowo sekwencer Power Chords Debut, oprócz typowego – ścieżkowego Cakewalk Express.
Trzeba przyznać, że rozwiązanie zastosowane w karcie ViperMAX pozwoliło na zachowanie wszystkich zalet konstrukcji Gravisa, przy jednoczesnej eliminacji jej niedogodności. Za dobrą cenę mamy atrakcyjny zestaw, zapewniający wielogodzinne eksperymentowanie z dźwiękiem i skuteczne (w końcu) udźwiękowienie gier.

Powiązane treści:

Sound Blaster AE-9 – karta dźwiękowa dla graczy-audiofilów