Plug and Play

Powiązane treści:

Cyfrowa rozrywka zadomowiła się na dobre wśród naszych czterech ścian. Posiadanie sprzętu audio i TV jest czymś normalnym, a teraz równie zwyczajne staje się użytkowanie komputera w domu. Jednak część posiadaczy komputerów wykorzystuje swoje maszyny nie do pracy, ale głównie do zabawy.

Sony Playstation – z myślą o wirtualnej rozrywce

Ponieważ cena średniej klasy peceta oscyluje w granicach 3500 zł, zakup komputera tylko po to, aby służył rozrywce nie wydaje się ekonomicznie racjonalny.
Dla wszystkich tych, którzy chcą zakosztować nieco emocji, a nie dysponują budżetem wystarczającym na zakup maszyny z Pentium 133, znana japońska firma Sony oferuje konsolę do gier wideo.
Architektura Playstation została zaprojektowana z myślą o jej jedynym przeznaczeniu – grach. W futurystycznej szarej obudowie urządzenia zamknięto wysokiej klasy elektronikę. Sercem konsoli jest 32-bitowy procesor RISC R3000A taktowany zegarem 33.8 MHz o prędkości 30 MIPS. Z myślą o grach wykorzystujących grafikę 3D urządzenie posiada specjalizowany układ do obliczeń macierzowych. Układ ten potrafi wygenerować 1.5 mln. cieniowanych wielokątów na sekundę lub 0,5 mln. teksturowanych. Dodatkowo całość wspierana jest przez procesor zajmujący się algorytmami o dużej złożoności obliczeniowej. Potrafi on przetwarzać dane z prędkością 80 MIPS co umożliwia dekodowanie informacji w formacie JPEG, MPEG1 oraz H.261.

szybka i płynna grafika
dźwięk jakości CD
duża liczba tytułów
łatwa obsługa
wykorzystanie typowego TV jako monitora
W skrócie
Sony Playstation wersja PAL
Dane techniczne: procesor RISC R3000A, procesor DSP, układ 3D, 24 kanały ADPCM 44.1 kHz, CD-ROM XA podwójnej prędkości, rozdzielczość 256×224-740×480 w 16.7 milionach kolorów, 2 MB RAM, 1 MB VRAM, 512 kb RAM dla próbek, 512 kb ROM z systemem operacyjnym
Dostarczył: Tornado, Wrocław
tel./fax (0-71) 55 70 42
Cena: ok. 1000 zł

Duża moc obliczeniowa w połączeniu z odpowiednią architekturą urządzenia zaowocowała uzyskaniem rozdzielczości maks. 740×480 w 16,7 mln. kolorów.
Dźwięk może być odgrywany w 24 kanałach ADPCM przy częstotliwości 44,1 kHz lub bezpośrednio ze ścieżki audio-CD, co pozwala na uzyskanie doskonałej jakości brzmienia. Napęd CD-ROM, który jest pamięcią masową Playstation jest typowym urządzeniem XA o podwójnej prędkości.
Konsola dysponuje 2 MB głównej pamięci RAM, 1 MB VRAM obrazu, 512 KB na próbki dźwięku oraz 512 KB pamięci ROM z systemem operacyjnym. Ta niewielka ilość RAM jest jednak wystarczająca dla gier, które na komputerze PC wymagają około 8MB.

Gry, w które zagrasz na Sony Playstation

Powyższe dane techniczne świadczą o stopniu zaawansowania technicznego produktu Sony, lecz dla zwykłego użytkownika nie to jest najważniejsze. Podstawową sprawą jest ilość i jakość gier dostępnych dla tej platformy. Konsola Sony pojawiła się już jakiś czas temu na zachodnich rynkach. W związku z tym, w tej chwili ilość tytułów jest naprawdę bardzo duża.

O jakości gier można powiedzieć jedno – jest doskonała. Dzięki uprzejmości firmy TORNADO mieliśmy okazję obejrzeć gry: Ridge Racer – dobre wyścigi oraz Toshinden – trójwymiarowa bijatyka. Toshinden jest dostępny teraz także w wersji na komputer PC i niestety porównanie konsoli w stosunku z PC przemawia na korzyść Playstation. Płynność grafiki w grze w wersji na konsolę była doskonała, natomiast Pentium 100 MHz pozostał daleko w tyle.
Inną cechą Playstation jest wygoda użytkowania: stopień komplikacji obsługi nie wymaga w zasadzie żadnego przygotowania. Po podłączeniu konsoli do telewizora oraz do zasilania, należy włożyć płytę z grą i od razu można przystąpić do zabawy. Prawdziwy Plug and Play!
Jedynym drobnym mankamentem wpisanym w konstrukcję urządzenia jest fakt, że jako wyświetlacza używa telewizora. To wprawdzie pozwala obyć się bez monitora, jednak wyświetlany na ekranie TV bardziej męczy oczy.

Granie na nostalgii – recenzujemy PlayStation Classic

Więcej:konsole