Trójwymiarowy świat AGP

Z zakupem karty graficznej 3D nie powinniśmy się raczej zbytnio spieszyć. Jeśli bowiem intelowski projekt AGP dojdzie do skutku, to w ciągu jednego roku cały dotychczasowy sprzęt tej klasy okaże się przestarzały. Przyjrzyjmy się więc bliżej, co też kryje w sobie nowy standard AGP.

Potrzeby związane z grafiką zdominowały projekty architektury pecetów

W ciągu ostatnich pięciu lat kwestia szybkiego wyświetlania grafiki była motywem wiodącym w projektach dotyczących architektury pecetów. Z upływem lat stara, poczciwa magistrala ISA stawała się coraz bardziej przeciążona. Standardy MicroChannel i EISA rywalizowały zaciekle o względy producentów i użytkowników, nie spełniając jednak ich rosnących oczekiwań. W takiej sytuacji stowarzyszeniu VESA (Video Electronic Standard Association) udało się rozpowszechnić znaną architekturę VLB. Wkrótce potem firma Intel opracowała standard PCI (Peripheral Component Interconnect), który ostatecznie wyparł z rynku magistralę VLB.

AGP – specyfikacjamamy to na chip-cd 1/97
Specyfikacja architektury AGP znajduje się na naszym CD-ROM-ie (Hardware/AGP) lub w Internecie (http://www.agpforum.org/)

Oba wymienione na końcu systemy dysponują wydajnością pozwalającą na stały dopływ do karty graficznej informacji przedstawiających dwuwymiarowe obrazy (2D). Szybko jednak okazało się, że magistrale te mają już poważne problemy z transmisją danych opisujących obiekty trójwymiarowe (3D). Wiosną zeszłego roku firma Intel zapowiedziała więc powstanie kolejnego standardu graficznego, AGP (Accelerated Graphics Port). Pod koniec maja odbyła się konferencja największych producentów układów graficznych i pecetów, której celem było uzgodnienie nowej specyfikacji. W jej wyniku przyjęto, że nową magistralą przeznaczoną do obsługi grafiki w komputerach osobistych będzie właśnie standard AGP, oferujący zupełnie nowe możliwości w porównaniu z tradycyjną architekturą.

Więcej:podzespoły