MS automobil?

Znana z palmtopów, zmodyfikowana wersja Windows CE steruje samochodami takich firm, jak BMW, Fiat, Honda, Toyota. Na razie rola Okien ogranicza się do zarządzania pokładowym sprzętem audio, ale możliwości i ambicje twórców oprogramowania nazwanego Windows Automotive są znacznie większe.

Microsoft już od ponad dziesięciu lat rozwija oprogramowanie do zarządzania systemami pokładowymi w samochodach. Najnowsza, piąta wersja Windows Automotive pozwala na tworzenie złożonych, animowanych interfejsów trójwymiarowych, sterowanych dotykiem lub głosem, obsługuje Bluetooth, Wi-Fi, UPnP, USB, XML i inne standardy. Znani producenci systemów audio, tacy jak Clarion, Alpine i Pioneer, zapowiedzieli wprowadzenie na rynek zestawów muzycznych sterowanych najnowszą wersją Windows Automotive.

Biuro w drodze

W samochodach można także zainstalować… biuro, a przynajmniej MS Office. Opracowane przez Forda oraz Microsoft urządzenie o nazwie General Contractor F-250 Super Duty to specjalna wersja notebooka, łatwa do zainstalowania w samochodzie ciężarowym. Wyposażona została w Windows XP, MS Office i system nawigacyjny, który należy połączyć z zewnętrznym urządzeniem GPS. Ten komputer może także korzystać z bezprzewodowego, szerokopasmowego dostępu do Internetu, drukarki, czytnika kart kredytowych oraz cyfrowego aparatu fotograficznego.

Rozrywka na czterech kołach

Microsoft we współpracy z koncernem Nissan przygotował multimedialne wyposażenie dla samochodu, w którym po raz pierwszy także kierowca może się dobrze bawić. W sportowego nissana URGE (model koncepcyjny – nie wiadomo, czy kiedykolwiek trafi do produkcji seryjnej) wbudowano konsolę Xbox 360. W trakcie przerw w podróży prowadzący może się zrelaksować, wykorzystując do sterowania grami… kierownicę oraz pedały gazu i hamulca. Obraz jest wyświetlany na składanym, siedmiocalowym ekranie LCD.

Koncern z Redmond ma nadzieję, że ich oprogramowanie stanie się w przyszłości podstawową platformą komunikacyjną w samochodach, integrując nie tylko wszelkie interfejsy między kierowcą i maszyną, ale także umożliwiając wymianę informacji między ludźmi.Trudno powiedzieć, czy ambicje koncernu skończą się na zarządzaniu pokładową rozrywką. Komputeryzacja aut dopiero się rozpoczyna, a Microsoft chce tu odegrać ważną rolę.