Panasonic Lumix DMC-LX3

archiwum
Aparat z matryc膮 11,3 Mp typu CCD, wy艣wietlaczem 3 cala i zoomem optycznym 2,5x

LX3 to wy偶szej klasy aparat kompaktowy, wyposa偶ony w jasny obiektyw szerokok膮tny i tryb RAW, a tak偶e umo偶liwiaj膮cy rejestrowanie zdj臋膰 w r贸偶nych formatach, takich jak 16:9, 3:2 i 4:3.

Cech膮 wyr贸偶niaj膮c膮 aparat Lumix DMC-LX3 na tle konkurencji jest obiektyw: Leica DC Vario-Summicron 2,0-2,8/24-60 oferuje bardzo szeroki k膮t widzenia przy ekwiwalencie ogniskowej dla ma艂ego obrazka 24 mm. Aparat mo偶e przy tym zapisywa膰 zdj臋cia w formacie 16:9, przez co doskonale nadaje si臋 do robienia zdj臋膰 panoramicznych i w pomieszczeniach. Doskona艂y obiektyw z艂o偶ony z 8 soczewek i 4 element贸w sferycznych umo偶liwia co prawda jedynie 2,5-krotne zbli偶enie, ale za to cechuje si臋 najwi臋ksz膮 jasno艣ci膮 w tej klasie produkt贸w (F2 do F2,8) Dzi臋ki temu nawet przy s艂abym o艣wietleniu mo偶liwe jest uzyskanie 艂adnych zdj臋膰. Ponadto LX3, jak wszystkie aparaty Panasonic, posiada optyczny stabilizator obrazu, przeciwdzia艂aj膮cy efektowi poruszenia zdj臋cia spotykanemu przy d艂u偶szych czasach na艣wietlania.

Dobra jako艣膰 obrazu, ale ma艂a szybko艣膰

Panasonic zastosowa艂 w LX3 specjalny sensor CCD 1/1,63 cala o rozdzielczo艣ci 10 megapikseli. Jego powierzchnia jest znacznie wi臋ksza, ni偶 w standardowych matrycach 1/2,33. Dzi臋ki temu mo偶liwe by艂o uzyskanie wi臋kszych odst臋p贸w mi臋dzy poszczeg贸lnymi pikselami, co powinno skutkowa膰 obni偶eniem poziomu szum贸w. Mimo teoretycznej przewagi LX3 w te艣cie rozczarowuje, wykazuj膮c przy wy偶szych poziomach czu艂o艣ci niedoskona艂o艣ci typowe dla aparat贸w tej klasy: do ISO 200 jako艣膰 obrazu jest doskona艂a, przy ISO 400 jeszcze dobra, ale ju偶 przy ISO 800 poziom szum贸w staje si臋 wysoki. W praktyce sytuacj臋 ratuje jasny obiektyw i stabilizator obrazu, umo偶liwiaj膮ce w wielu sytuacjach korzystanie z ni偶szego poziomu czu艂o艣ci. Rozdzielczo艣膰 i wierno艣膰 oddania barw s膮 dobre.

Lumix DMC-LX3 nie zachwyca r贸wnie偶 doskona艂膮 szybko艣ci膮. Przyd艂ugi czas uruchamiania wynosz膮cy 3 sekundy jest nieco denerwuj膮cy, ale nie przeszkadza tak bardzo, jak zdecydowanie za du偶e op贸藕nienie spustu migawki rz臋du 0,75 s. Z takim wynikiem LX3 raczej nie sprawdzi si臋 przy spontanicznych uj臋ciach.

Pe艂na kontrola obrazu, wiele opcji

Lumix oferuje u偶ytkownikowi niezwykle du偶e mo偶liwo艣ci wyboru ustawie艅. Na obiektywie znajduje si臋 prze艂膮cznik umo偶liwiaj膮cy wyb贸r formatu zdj臋cia: 16:9, 4:3 lub 3:2. Znamy go ju偶 z poprzedniego modelu LX2, jednak tam zmiana formatu wi膮za艂a si臋 ze zmniejszeniem rozdzielczo艣ci zdj臋cia. W przypadku LX3 nawet w formacie 16:9 mamy do dyspozycji ca艂e 9 megapikseli. Poza tym mamy do dyspozycji tryb nadaj膮cy zdj臋ciom cechy charakterystyczne dla fotografii wykonanych na b艂onie 艣wiat艂oczu艂ej umo偶liwiaj膮cy wyb贸r spo艣r贸d 9 mo偶liwych stylizacji. Mo偶emy r贸wnie偶 r臋cznie regulowa膰 kontrast, ostro艣膰, redukcj臋 szum贸w i nasycenie barw. Funkcja wielokrotnego na艣wietlania umo偶liwia na艂o偶enie na siebie do 3 zdj臋膰.

Do艣wiadczonych fotograf贸w zainteresuje, 偶e aparat opr贸cz zwyk艂ego formatu JPEG oferuje mo偶liwo艣膰 zapisu zdj臋膰 w formacie RAW i umo偶liwia w pe艂ni manualne ustawianie parametr贸w na艣wietlania. Regulacja otwarcia przys艂ony i czasu ekspozycji za pomoc膮 ma艂ego joysticka przy wy艣wietlaczu jest bardzo wygodna. Z kolei osoby korzystaj膮ce z aparatu jedynie okazjonalnie doceni膮 efektywny i bardzo dopracowany tryb automatyczny (zwany przez Panasonic „Inteligentn膮 automatyk膮”) wykorzystuj膮cy system rozpoznawania twarzy i ruchu do samoczynnego wybierania program贸w tematycznych, sterowania autofokusem i ustawiania czu艂o艣ci ISO.

Dobre wyposa偶enie

Szykowny design LX3 wpada w oko. Aparat jest przy tym doskonale wykonany i por臋czny. Zainstalowany 3-calowy wy艣wietlacz cechuje si臋 du偶膮 ostro艣ci膮 (rozdzielczo艣膰 460 000 pikseli) i dobr膮 jako艣ci膮 obrazu. Panasonic oferuje r贸wnie偶 ciekawe, ale drogie wyposa偶enie opcjonalne, na przyk艂ad nasadk臋 szerokok膮tn膮 skracaj膮c膮 ogniskow膮 do 18 mm czy dodatkowy wizjer optyczny instalowany na stopce do lampy b艂yskowej.

Alternatywy

Za 50 euro mniej mo偶emy kupi膰 ca艂kiem dobr膮 lustrzank臋 cyfrow膮 (DSLR) Sony Alpha 200 ze standardowym obiektywem (ekwiwalent ma艂ego obrazka 27 鈥 105 mm), oferuj膮c膮 lepsz膮 jako艣膰 obrazu i dzia艂aj膮c膮 szybciej, pozbawion膮 jednak mo偶liwo艣ci kr臋cenia film贸w.