Kronika Chip-a: Telefony kom贸rkowe

Telefony kom贸rkowe pojawi艂y si臋 na rynku 25 lat temu. Przez ten czas zdo艂a艂y zupe艂nie odmieni膰 nasze codzienne 偶ycie. Obecnie w Polsce liczba kom贸rek przewy偶sza liczb臋 mieszka艅c贸w, a popyt na nie wcale nie s艂abnie.

Do pierwszych telefon贸w kom贸rkowych okre艣lenie „mobilne” w og贸le nie pasowa艂o. Motorola DynaTac 800X, pierwsza kom贸rka, mia艂a 25 centymetr贸w d艂ugo艣ci, a jej bateria zapewnia艂a tylko godzin臋 pracy. To i tak by艂 bardzo dobry wynik. Ma艂o kt贸ry makler gie艂dowy by艂 w stanie trzyma膰 przy uchu ten wa偶膮cy 800 gram贸w telefon, a przedstawicieli wi臋kszo艣ci pozosta艂ych profesji nie by艂o na niego sta膰: urz膮dzenie kosztowa艂o 3995 dolar贸w.

Nie tylko ceny oraz gabaryty aparat贸w powodowa艂y, 偶e telefonia kom贸rkowa przez kilka lat pozostawa艂a bardziej ciekawostk膮 ni偶 technologi膮 codziennego u偶ytku. G艂贸wn膮 przyczyn膮 by艂 brak stosownej infrastruktury. Sytuacja zacz臋艂a si臋 zmienia膰 na pocz膮tku lat 90., kiedy to pojawi艂y si臋 pierwsze profesjonalne sieci kom贸rkowe. Pierwsza taka sie膰 zosta艂a uruchomiona聽 w Finlandii. Dwa lata p贸藕niej Finlandia sta艂a si臋 tak偶e prekursorem, je艣li chodzi o wysy艂anie SMS-贸w. Kolejny prze艂om nast膮pi艂 jednak w zupe艂nie innej cz臋艣ci 艣wiata 鈥 w 1999 roku japo艅ska sie膰 kom贸rkowa NTT DoCoMo zaoferowa艂a swoim u偶ytkownikom mo偶liwo艣膰 korzystania z Internetu w kom贸rce. To da艂o pocz膮tek zupe艂nie nowej erze w telefonii kom贸rkowej.

Mobilny Internet staje si臋 modny

Dzisiaj to, czy kom贸rka pozwala na korzystanie z Internetu, jest jednym z najwa偶niejszych pyta艅 zadawanych przez kupuj膮cych podczas wyboru telefonu. Forrester Research szacuje, 偶e do 2014 roku w Europie potroi si臋 liczba telefon贸w umo偶liwiaj膮cych korzystanie z Sieci. Analogicznego wzrostu 鈥 z 13 do 39 proc. 鈥 firma spodziewa si臋 w przypadku os贸b aktywnie korzystaj膮cych z przeno艣nego Internetu.

Rozw贸j tej us艂ugi przyspieszy艂o pojawienie si臋 iPhone’a, sztandarowego produktu Apple’a. Sukces tego nowatorskiego aparatu sprawi艂, 偶e tak偶e inni producenci zacz臋li stawia膰 na funkcje multimedialne. Przyk艂ad Apple’a dobitnie pokazuje, 偶e taka strategia si臋 op艂aca. Analityk rynku telefonii kom贸rkowej 鈥 Charles Wolf 鈥 prognozuje, 偶e AppStore, w kt贸rym mo偶na kupi膰 aplikacje do iPhone’a, odnotuje w 2009 roku ponad miliard dolar贸w obrotu.

Kom贸rka w trzecim 艣wiecie niezb臋dna

Podczas gdy dla mieszka艅c贸w Europy czy Stan贸w Zjednoczonych telefony kom贸rkowe to g艂贸wnie rozrywka i wygoda, dla mieszka艅c贸w trzeciego 艣wiata to r贸wnie偶 szansa na rozw贸j. W Afryce, kt贸ra jest obecnie najdynamiczniej rozwijaj膮cym si臋 rynkiem telefonii kom贸rkowej, robi ostatnio furor臋 aplikacja umo偶liwiaj膮ca zlecanie przelew贸w. Okazuje si臋 bowiem, 偶e w wielu rejonach telefon kom贸rkowy to jedyne narz臋dzie pozwalaj膮ce na transfer pieni臋dzy. A opisana w marcu tego roku przez brytyjski dziennik „The Guardian” historia Deograsiasa Mukeby, mieszka艅ca Konga, jest dowodem na to, jak telefony kom贸rkowe zmieniaj膮 偶ycie mieszka艅c贸w Afryki. W zniszczonym wojnami Kongu bezrobotny Mukeba 偶y艂 w domu bez adresu. Us艂ugi pocztowe i tradycyjna telefonia nie dzia艂a艂y. Gdy tylko pojawi艂a si臋 sie膰 telefonii kom贸rkowej, Mukeba zdoby艂 pieni膮dze na star膮 Noki臋 i zacz膮艂 prowadzi膰 handel towarami sprowadzanymi z Rwandy i Ugandy. Dla Deograsiasa Mukeby numer telefonu kom贸rkowego jest najwa偶niejszy 鈥 stanowi adres jego firmy i w zasadzie najwa偶niejszy kapita艂. Dzi臋ki niemu nie jest ju偶 bezrobotnym. Nic wi臋c dziwnego, 偶e mimo problem贸w z dostawami pr膮du telefon w Kongo ma prawie ka偶dy.

Historia telefon贸w kom贸rkowych

1984

Motorola DynaTac

Pierwszy telefon kom贸rkowy wcale nie jest por臋czny 鈥 ta „ceg艂a” ma 25 centrymetr贸w d艂ugo艣ci i wa偶y prawie kilogram.

1992

Siemens S1

Siemens S1 jest du偶o wygodniejszy od DynaTac, ma te偶 wi臋kszy wy艣wietlacz, ale wci膮偶 jest ma艂o mobilny 鈥 bateria wystarcza na zaledwie sze艣膰 do o艣miu godzin.

Nokia 1011

Fi艅ski producent przebojem wkracza na rynek. Jego model 1011 ma po pierwsze 艣wietn膮 bateri臋 鈥 jedno 艂adowanie wystarcza na 12 godzin czuwania albo 90 minut rozmowy. Po drugie aparat potrafi zapami臋ta膰 a偶 99 numer贸w. Nic dziwnego, 偶e to pierwszy telefon kom贸rkowy, kt贸ry trafi艂 do masowej produkcji.

1996

Nokia 8110

Telefon znany r贸wnie偶 jako „banan” jest zaliczany do grona najbardziej kultowych urz膮dze艅 w historii. Wszystko za spraw膮 „Matriksa”, w kt贸rym zagra艂 jedn膮 z g艂贸wnych r贸l.

Smartfon

Nokia 9000 Communicator jest pierwszym smarfonem 鈥 potrafi wysy艂a膰 SMS-y i emaile, ma te偶 podstawowe funkcje biurowe: kalendarz i przegl膮dark臋 internetow膮. Jednak surfowa膰 po Internecie mog膮 tylko wyj膮tkowo cierpliwi u偶ytkownicy. Przy transmisji 9,6 kb/s strony 艂aduj膮 si臋 w 艣limaczym tempie.

1998

Rozsuwany zamiast klapki

Elegancki Siemens SL10 jest pierwszym telefonem, w kt贸rym klawiatur臋 wysuwa si臋 spod ekranu. To rozwi膮zanie pozwala na montowanie wi臋kszych wy艣wietlaczy.

1999

Mobilny Internet

Wraz z Noki膮 7110 pojawia si臋 WAP 鈥 Internet przystosowany do kom贸rek. Wsp贸艂czesne urz膮dzenia pozwalaj膮 na surfowanie po standardowej Sieci.

2002

Smartfon Blackberry

Zawsze i wsz臋dzie, gdzie tylko jest zasi臋g, szefowie firm mog膮 sprawdza膰 poczt臋 i wysy艂a膰 emaile dzi臋ki niezwykle funkcjonalnemu telefonowi Blackberry.

Telefon z aparatem

Dzi臋ki wmontowanemu obiektywowi Siemens S55 potrafi robi膰 zdj臋cia o rozdzielczo艣ci 640脳480 pikseli i wysy艂a膰 je w wiadomo艣ciach MMS. Telefon jest tak偶e wyposa偶ony w Bluetooth.

2005

Sony Ericsson K800i

Jest zaopatrzony w 3,2-megapikselowy aparat, flash oraz stabilizator obrazu. O odtwarzaczu MP3 nie wspominamy.

2006

LG Chocolate

LG wzbudza zachwyt swoim rozsuwanym telefonem ze 艣wiec膮c膮 na czerwono klawiatur膮. Dzisiaj ta korea艅ska firma jest trzecim najwi臋kszym producentem telefon贸w kom贸rkowych na 艣wiecie.

2007

Telefon 2.0

Firma Apple wkracza na nowy dla niej rynek i od razu go rewolucjonizuje. Recepta na sukces: modny design, nowatorski ekran dotykowy i mo偶liwo艣膰 instalowania dodatkowych aplikacji.

2009

Android

Na rynku pojawia si臋 G1, telefon Google’a. Wygl膮dem przypomina iPhone’a, ale dzia艂a bazuj膮c na nowym systemie operacyjnym o nazwie Android.

Przysz艂o艣膰

Trzy trendy b臋d膮 widoczne w najbli偶szej przysz艂o艣ci: integracja wielu r贸偶nych funkcji w telefonie kom贸rkowym, jeszcze intensywniejszy rozw贸j mobilnego Internetu, jak r贸wnie偶 艂膮czenie atrakcyjnego designu i funkcjonalno艣ci, tak jak w telefonie koncepcyjnym Aeon firmy Nokia.