Karty graficzne

Testy wszystkich kart graficznych wykonywanych w naszym Laboratorium przeprowadzane są na jednej, nie ulegającej zmiany w czasie “życia procedury” platformie. W jej skład wchodzą następujące podzespoły:

Procedura testowa kart graficznych PCI-E 2011

ModelWypożyczony przez
Procesor
Intel Core i7-975 Extreme Edition

Intel Core i7-975 Extreme Edition
Płyta główna
Gigabyte EX58-EXTREME

Gigabyte EX58-EXTREME
Pamięć RAM
Patriot Viper 3x2 GB 1600 MHz (PVT36G1600LLK)

Patriot Viper 3×2 GB 1600 MHz
(PVT36G1600LLK)
HDD
Seagate Momentus 7200.4 ST9320423AS

Seagate Momentus 7200.4
(ST9320423AS)

Zasilacz
Corsair HX1000W

Corsair HX1000W
Monitor
NEC MultiSync 30' 3090WQXi

NEC MultiSync 30″ 3090WQXi

Jako system operacyjny wykorzystujemy oprogramowanie Microsoft Windows 7 Home Premium w 64-bitowej wersji. Oprócz niezbędnych sterowników oraz zestawu benchmarków na dysku testowym nie jest zainstalowane żadne oprogramowanie, które mogłoby obciążyć platformę w czasie trwania testu.

Test

Po umieszczeniu karty graficznej w złączu PCI-E włączamy komputer a następnie instalujemy najnowszą wersję sterownika przeznaczonego dla danego modelu chipsetu graficznego. Używamy jedynie sterowników znajdujących się na stronach producenta danego chipsetu. Po ich zainstalowaniu przystępujemy do serii testów w czasie których używamy oprogramowania w następujących wersjach:

3DMark 06 ver. 1.2.0

3DMark Vantage ver. 1.0.2

3DMark 11

Crysis Warhead

Crysis 2

Far Cry 2

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Resident Evil 5

Unigine 2.0

DiRT2

DiRT3

W przypadku benchmarków syntetycznych (3DMark06 oraz 3DMark Vantage) używamy standardowych ustawień producenta. Dodatkowym pomiarem przeprowadzanym w 3DMark Vantage jest test przy predefiniowanych ustawieniach Extreme.

Testy w grach Far Cry 2, Resident Evil 5, DiRT2 oraz S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat przeprowadzamy przy użyciu wbudowanych benchmarków. Ustawienia są zależne od rodzaju gry i wyglądają następująco:

Far Cry 2: demo: Playback; all high

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat DX10: Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat DX11: Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows

Resident Evil 5: DX10, Motion Blur on; Variable benchmark

W przypadku gry Crysis Warhead jako pomoc w testach wykorzystujemy oprogramowanie FBWH BenchTool w wersji 0.29. W jego ustawieniach wybieramy demo ambush oraz tryb Enthusiast a następnie zapętlone puszczamy w rozdzielczościach testowych.

Wszystkie testy bazujące na grach wykonujemy w rozdzielczościach 1280×1024, 1680×1050, 1920×1200 oraz 2560×1600. Dla każdej z rozdzielczości testy są powtarzane trzykrotnie a wynik końcowy stanowi średnią ze wszystkich przebiegów.

W celu uzyskania szczegółowych informacji o karcie danego producenta wykorzystujemy oprogramowanie GPU-Z w najnowszej, dostępnej wersji, oraz dodatkowo weryfikujemy te dane na stronie producenta. Przy pomocy tego narzędzia monitorujemy dodatkowo temperaturę karty w trybie idle (pulpit systemu Windows 7) oraz w trakcie grania a dane te spisujemy.

Równolegle w trakcie sprawdzania temperatury karty graficznej badamy również jej zapotrzebowanie na prąd. Czynność ta odbywa się przy wykorzystaniu miernika Energy Monitor 3000. Do arkusza trafia wynik minimalny (mierzony w trakcie spoczynku platformy) oraz maksymalny który osiągamy obciążając komputer testem FurMark. Wyniki uzyskane w czasie tego pomiaru nie obrazują zapotrzebowanie na prąd samej karty graficznej, a całej platformy. Kolejnym etapem jest pomiar głośności karty wykonywany w specjalnej komorze bezechowej. Badania wykonywane są w czasie grania (piąty przebieg benchmarka Far Cry 2) oraz w czasie normalnej pracy (pulpit systemu Windows 7).

Ocena końcowa

W przypadku kart graficznych finalna ocena rozkłada się w następujący sposób:

1) Maksymalnie 5% oceny końcowej karta może otrzymać za wyposażenie oraz dane techniczne. Na tą wartość składają się złącza fizycznie zainstalowane na karcie a także różnego rodzaju przejściówki oraz dodatkowe kable a także oprogramowanie dołączone do karty. W tym punkcie pod uwagę bierzemy jedynie pełne wersje programów i gier. Dodatkowe punkty przydzielamy także za okres gwarancji.

2) Maksymalnie 5% oceny końcowej karta może otrzymać za hałas generowany przez układ chłodzenia zamontowany na karcie. Im karta pracuje ciszej, tym ocena jest wyższa.

3) Maksymalnie 5% oceny końcowej karta może otrzymać za pobór prądu. Na tę wartość składają się dwa pomiary: w trybie spoczynku oraz w trakcie obciążenia.

4) Najważniejsza wartością określającą pozycje karty w naszym rankingu jest jej wydajność. Maksymalnie produkt może uzyskać tu aż 85% swojej końcowej oceny. Na wartość tą składają się noty uzyskane we wspomnianych już wcześniej benchmarkach.