Dzięki zmniejszeniu ostrości części kadru, uzyskaliśmy efekt charakterystyczny dla drogich obiektywów titl-shift

Zmiana charakteru zdjęcia dzięki selektywnej ostrości

Motyw jest całkiem ciekawy – ale nie porywa. Nakładając na zdjęcie warstwę zmniejszającą ostrość, sprawimy, że prawdziwa lokomotywa zacznie wyglądać jak mały model na makiecie. Oto sposób na uzyskanie efektu obiektywu tilt-shift.
Dzięki zmniejszeniu ostrości części kadru, uzyskaliśmy efekt charakterystyczny dla drogich obiektywów titl-shift

Dzięki zmniejszeniu ostrości części kadru, uzyskaliśmy efekt charakterystyczny dla drogich obiektywów titl-shift
Krok 1. Duplikujemy warstwę tła

Efekt makiety, charakterystyczny dla zdjęć wykonanych przez obiektyw tilt-shift, można wprowadzić na zdjęciach wyraźnie liniowych motywów, do których jest dopasowana płaszczyzna ostrości. Korzystnie wpływa on na zdjęcia o kompozycji diagonalnej, którą podkreślimy, stosując selektywną ostrość. Otwórzmy zdjęcie w Photoshopie, po czym wciskając klawisz [F7], otwórzmy paletę warstw. Skopiujmy warstwę tła, przesuwając ją na ikonę kartki papieru na dole palety.

Krok 2. Wprowadzamy nieostrość

Zaznaczmy na palecie warstw kopię tła i wybierzmy polecenie »Filtr | Rozmycie | Rozmycie soczewkowe«. To narzędzie symuluje nieostrość obiektywu. Do regulacji siły działania filtra służy suwak »Promień« w polu »Przesłona«. Z listy »Kształt« możemy wybrać liczbę listków przysłony, co przekłada się na kształt bokeh, czyli wygląd nieostrych obszarów zdjęcia. Aby dokładnie dopasować kontury bokeh, użyjmy suwaków »Krzywizna ostrza« i »Obrót«. Suwaki w polu »Odblaski« umożliwiają rozjaśnienie zdjęcia.

Krok 3. Tworzymy warstwę ostrości

Teraz czas przywrócić ostrość części tła: w tym celu utwórzmy maskę warstwy i wybierzmy narzędzie »Gradient«. Wskażmy na pasku opcji »Gradient lustrzany« i upewnijmy się, że kolor narzędzia i kolor tła to odpowiednio czarny i biały. Następnie utwórzmy płaszczyznę ostrości, klikając zdjęcie i przeciągając linię gradientu prostopadle do tej płaszczyzny. Początek gradientu umieśćmy w okolicy środka ostrego obszaru (jego szerokość regulujemy, zmieniając długość linii gradientu). Kiedy puścimy przycisk myszy, Photoshop odkryje ostre elementy znajdujące się w polu ograniczonym gradientem.

Krok 4. Ostatni szlif

Być może maska warstwy nie obejmuje jeszcze wszystkich elementów, które powinny być ostre. W takiej sytuacji możemy ręcznie dokonać korekty, używając pędzla. Kolor narzędzia musi być czarny, a średnica i twardość – dopasowane do konkretnego zdjęcia.