Zwycięzcy krajowych finałów Imagine Cup 2015 wyłonieni!

Poznaliśmy zwycięzców krajowych finałów Microsoft Imagine Cup 2015, którzy będą reprezentować Polskę podczas światowych półfinałów tego największego na świecie konkursu technologicznego dla studentów. Wśród drużyn, które zaprezentowały projekty o najwyższym potencjale biznesowym znalazły się: Toast and Brains z projektem Photon, Serious English Name z grą Bandbarian oraz Smart mirrors z rozwiązaniem o tej samej nazwie. Po raz pierwszy w historii polskiej edycji konkursu już podczas prezentacji rozwiązań aż trzy zespoły otrzymały propozycje finansowania swoich projektów. Fundusz inwestycyjny Zernike Meta Ventures przeznaczył na ten cel w sumie ponad milion złotych.

W Imagine Cup 2015 szczególny nacisk położono na biznesowy aspekt studenckich projektów, co znalazło odzwierciedlenie zarówno w dodatkowych aktywnościach dla uczestników konkursu (m.in. szkoleniach z zakresu opracowania strategii komercjalizacji projektu), jak również nagrodach ufundowanych przez partnerów konkursu, obejmujących nagrody pieniężne, wsparcie biznesowe czy płatne staże.

„W tegorocznych projektach konkursowych, obok innowacyjnego wykorzystania technologii poszukiwaliśmy przede wszystkim biznesowego potencjału przedstawionych rozwiązań. Studenci pokazali, że coraz lepiej rozumieją wymogi rynkowe i potrafią przyciągnąć zainteresowanie inwestorów. Dzisiejsze finały pokazały dobitnie, że udział w Imagine Cup to dla studentów nie tylko okazja do skonfrontowania swojego projektu z oczekiwaniami potencjalnych inwestorów, ale także zdobycie ważnego doświadczenia na drodze do założenia własnego biznesu” – powiedział Rafał Albin, dyrektor działu nowych technologii w polskim oddziale Microsoft. „Konkurs Imagine Cup oraz szeroka gama działań Microsoft skierowanych do młodych ludzi przekłada się również na spadek bezrobocia w tej grupie – niemal wszyscy studenci, którzy skorzystali z rozmaitych programów Microsoft, znaleźli zatrudnienie lub rozwijają własne projekty biznesowe” – dodaje Rafał Albin.

Toast and Brains – drużyna narodowa w kategorii World Citizenship

„Je

steśmy zaszczyceni, że zdobyliśmy pierwsze miejsce w kategorii Projekty Społeczne. Dzięki temu otrzymaliśmy potwierdzenie, że świat rzeczywiście potrzebuje naszego Photona. Dziś będziemy jeszcze świętować i grać na zdobytym Xboxie, jednak zaraz po powrocie do domu zakasujemy rękawy i bierzemy się do dalszej pracy, aby jak najlepiej przygotować się do światowych półfinałów Imagine Cup” – powiedział Marcin Joka z zespołu Toast and Brains.

Na zdjęciu drużyna Toast and Brains w składzie: Michał Bogucki, Krzysztof Dziemiańczuk, Michał Grześ, Marcin Joka

Na zdjęciu drużyna Toast and Brains w składzie: Michał Bogucki, Krzysztof Dziemiańczuk, Michał Grześ, Marcin Joka

Studenci Politechniki Białostockiej przygotowali projekt Photon – innowacyjny system, który uczy dzieci programowania i logicznego myślenia poprzez zabawę. Polega ona na wykorzystaniu małego robota zintegrowanego ze smartfonem, tabletem lub komputerem. Urządzenie pozwala także wziąć udział w interaktywnych grach z innymi użytkownikami. Każdy Photon rośnie wraz z jego właścicielem. Poprzez zdobywanie nowych umiejętności i zdolności zwiększa swoje możliwości.

Serious English Name – drużyna narodowa w kategorii Games

„Cieszymy się! Jest to nasze pierwsze podejście do konkursu na światowym poziomie i jesteśmy w szoku, że udało nam się zajść tak daleko. Wiemy, że przed nami jeszcze dużo pracy, więcej pracy i jeszcze trochę pracy. Nikt nie powinien się poddawać mimo przeciwności, ponieważ każda porażka niesie za sobą nowe możliwości.” – powiedział Bartosz Jędrasik z zespołu Serious English Name.

Na zdjęciu drużyna Serious English Name w składzie: Bartosz Jędrasik, Renata Ciesielska, Łukasz Kraśniewski, Piotr Rachubiński

Na zdjęciu drużyna Serious English Name w składzie: Bartosz Jędrasik, Renata Ciesielska, Łukasz Kraśniewski, Piotr Rachubiński

Drużyna z Uniwersytetu Łódzkiego zgłosiła do konkursu grę Bandbarian. Śledzi ona losy wojownika podczas jego misji, by stać się silniejszym. Aby osiągnąć ten cel, gracz musi ćwiczyć razem z postacią. Gra śledzi wyniki ze specjalnej opaski Fitbit i przekłada je na progres wojownika w grze. W ten sposób zarówno gracz, jak i jego awatar dążą do lepszej kondycji.

Smart mirrors – drużyna narodowa w kategorii Innovation

„Długa praca i deficyt snu został nam z nawiązką wynagrodzony. Cieszymy się, że jury doceniło nasze innowacyjne rozwiązanie, dzięki czemu mamy szansę na przekucie projektu w prawdziwy biznes. Równie ważne jest dla nas to, że Smart mirrors podniesie poziom bezpieczeństwa na drogach. Jestem tak szczęśliwy, że odpuszczę sobie jutrzejszy sprawdzian z matematyki – od teraz zaczynamy solidne świętowanie!” – powiedział Bartosz Ambrożkiewicz z zespołu Smart mirrors.

Na zdjęciu drużyna Smart mirrors w składzie: Bartosz Ambrożkiewicz, Aleksandra Olszewska, Michał Cwojdziński, Mikołaj Owczarczak, Mateusz Kudła

Na zdjęciu drużyna Smart mirrors w składzie: Bartosz Ambrożkiewicz, Aleksandra Olszewska, Michał Cwojdziński, Mikołaj Owczarczak, Mateusz Kudła

Drużyna Smart mirrors okazała się niekwestionowanym liderem tegorocznych finałów krajowych, zdobywając aż sześć nagród. Studenci z Poznania i Warszawy stworzyli rozwiązanie przeznaczone dla motocyklistów. Dzięki telefonowi umieszczonemu w obszarze klatki piersiowej, specjalnej aplikacji oraz konstrukcji lusterek, kierowca motocykla nie musi już dopasowywać ustawienia lusterek w zależności od pozycji ciała – dzieje się to automatycznie. Kiedy osoba prowadząca jednoślad pochyla się mocniej przy większej prędkości, aplikacja znajdująca się w telefonie ustawia lusterka w odpowiedniej pozycji, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo kierowcy.

Podobnie jak w poprzednich latach, współorganizatorem konkursu jest Instytut Wzornictwa Przemysłowego, a honorowy patronat nad imprezą objęło Ministerstwo Gospodarki. Partnerem technologicznym została firma Comarch, a dodatkowo konkurs wspierają: Agencja Rozwoju Przemysłu, Artifex Mundi, Billennium, ILC oraz fundusz Zernike Meta Ventures. Uczestników 13. edycji Imagine Cup oceniał nowy kapitan konkursu Imagine Cup

– Waldemar Sielski – pierwszy prezes i założyciel Microsoft w Polsce.

Dla uczestników konkursu partnerzy Imagine Cup ufundowali szereg atrakcyjnych nagród:

  • firma Comarch zaproponowała płatne staże członkom drużyn: Science Sergeants, Stattist oraz Toast and Brains. Nagrodą specjalną w wysokości 5000 zł wyróżniła także zespół Smart mirrors,
  • firma Billennium ufundowała nagrodę specjalną w postaci lotu paralotnią nad Warszawą oraz udziału w zabawie Room Escape również dla drużyny Smart mirrors,
  • firma ILC wraz z zespołem Kinect wręczyła zestawy Xbox One wszystkim członkom zwycięskich drużyn w każdej z trzech kategorii konkursowych,
  • fundusz Zernike Meta Ventures przedstawił zespołom Smart mirrors, Cervi oraz Toast and Brains propozycję wsparcia biznesowego na łączną kwotę ponad 1 miliona złotych,
  • Maciej Borucki oraz Emil Zwierzchowski wręczyli nagrodę specjalną zespołowi Cervi
    – studenci z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie przedstawią swój pomysł na biznes podczas programu telewizyjnego „Dragons’ Den – jak zostać milionerem”,
  • Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przekazała bony na doradztwo biznesowe dla laureatów pierwszych miejsc we wszystkich trzech kategoriach,
  • Instytut Wzornictwa Przemysłowego jak co roku nagrodził projektanta najlepszego interfejsu, którym w tegorocznej edycji okazała się aplikacja iSULIN, stworzona przez Dawida Bugajewskiego z drużyny Science Sergeants (Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie). Laureat będzie miał możliwość prezentacji swojego projektu podczas konkursu Dobry Wzór.

„Ta minimalistyczna i prosto zaprojektowana aplikacja nie tylko wpisuje się w nurt ‚technologii w służbie człowieka’, ale także swoim wyrazem graficznym niweluje drastyczność choroby i konieczność dawkowania leku. Jest przyjazna i swoim interfejsem łagodzi wrażenie ‚medykalizacji’, zbliżając się graficznie do projektów aplikacji związanych z wysiłkiem fizycznym czy sportem. Jest praktyczna, funkcjonalna, czytelna i w doskonały sposób oddaje funkcjonalności aplikacji” – powiedziała Bożena Gargas, prezes IWP.

Dla uhonorowania pamięci wieloletniego kapitana i przewodniczącego konkursu, Tadeusza Golonki, firma Microsoft przyznała specjalną nagrodę jego imienia dla projektu o największym potencjale biznesowym. Nagrodę w wysokości 10 000 zł otrzymał zespół Smart mirrors.

Imagine Cup to największy na świecie konkurs technologiczny dla studentów. Polskie drużyny od 2005 roku odnoszą sukcesy w kolejnych światowych edycjach tego konkursu – do tej pory aż 23 razy stawali na podium, zdobywając 7 pierwszych miejsc, 9 drugich i 7 trzecich. Zwycięskie zespoły narodowe awansują do półfinałów światowych, które odbędą się w maju tego roku. Na początku czerwca, dowiemy się, kto będzie reprezentował Polskę na finałach światowych w Seattle.

Do ścisłego finału konkursu obok zwycięzców zakwalifikowały się następujące zespoły:

  • · w kategorii Projekty Społeczne:
    • o Science Sergeants (Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie),
    • Cervi (Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, Akademia Górniczo-Hutnicza),
  • · w kategorii Gry:
    • Vivid Dream (Uniwersytet Jagielloński),
    • Lumi-Systems (Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański),
  • · w kategorii: Innowacje
    • Stattist (Uniwersytet Jagielloński),
    • untwisted Team (Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna w Łodzi).