USA zamówi nową partię rosyjskich silników rakietowych!

XPOSYS to nowy jednoukładowy odbiornik GPS, który jest zoptymalizowany pod kątem konsumenckich urządzeń mobilnych
XPOSYS to nowy jednoukładowy odbiornik GPS, który jest zoptymalizowany pod kątem konsumenckich urządzeń mobilnych

Zakaz utrzymywano w mocy, pomimo wysiłków czynionych na rzecz jego zniesienia przez konsorcjum United Launch Alliance, dostawcę rakiet Atlas V zasilanych rosyjskimi jednostkami napędowymi.

W dniu 16 grudnia br. Kongres USA opublikował nowe założenia budżetowe, które przywróciły możliwość wydatkowania publicznych środków na rosyjskie silniki rakietowe RD-180.

Nowe postanowienia odnoszą się bezpośrednio do procedury konkurencyjności w programie dostaw rakiet nośnych dla satelitów komunikacyjnych systemu GPSIII, w której uczestnictwo ULA było do tej pory zagrożone.

W opisie aktualnie przewidywanych wydatków zawarto deklarację o przydzielaniu zamówień na dostawy rakiet “niezależnie od kraju pochodzenia producenta silników rakietowych użytych w oferowanym produkcie, z zamiarem dopełnienia wymogów konkurencyjności i zapewnienia trwałego dostępu do przestrzeni kosmicznej”.

Wskazane postanowienie wydano blisko miesiąc po opublikowaniu stanowiska konsorcjum ULA o zaniechaniu uczestnictwa w procedurze udzielenia zamówienia na wystrzelenie satelitów systemu GPSIII w 2018 roku.

Jedynym konkurentem ULA w tym zakresie pozostawała spółka SpaceX oferująca rakiety nośne Falcon 9, napędzane amerykańskimi silnikami Merlin 1D. Produkt SpaceX został dopuszczony do użytku przez wojsko w maju 2015 roku, co umożliwiło firmie udział w rozpatrywanym zamówieniu.

Poza ustaleniami dotyczącymi zniesienia zakazu stosowania rosyjskich silników rakietowych, przewidziano także wydatki w kwocie 227 mln USD na przyśpieszenie rozwoju amerykańskich zamienników dla jednostek napędowych pozyskiwanych z Rosji. Kongres USA ustalił, że cel ten powinien zostać zrealizowany przez Departament Obrony do roku 2019.