Coraz chętniej płacimy przez telefon

Coraz chętniej płacimy przez telefon

Głównym czynnikiem, który zniechęcał użytkowników urządzeń mobilnych do płatności przeprowadzanych z poziomu smartfonu czy tabletu były skomplikowane systemy np. obsługujące płatności za produkty czy usługi. Jednak dzięki wprowadzeniu narzędzi umożliwiających zakupy za pomocą dotyku (tzw. touch commerce), autoryzacja takiej transakcji odbywa się w prosty sposób za pomocą odcisku linii papilarnych oraz kilku kliknięć w dedykowanej aplikacji mobilnej. Według prognoz badaczy, rozwój narzędzi operujących w tym obszarze znacząco wpłynie na rozwój e-handlu na urządzeniach przenośnych. Oferta mobilnych sklepów może szczególnie zainteresować młodych konsumentów poniżej 25 roku życia. Według danych Google Consumer Barometer aż 98 proc. polskich użytkowników w tej grupie wiekowej regularnie korzysta ze smartfonów.

Młode pokolenia nastawione są na zmiany w kierunku nowych technologii komunikacyjnych i indywidualnego podejścia do klientów. Dlatego prawdziwym wyzwaniem dla przedsiębiorstw jest określenie unikalnych intencji klientów wynikających z ich natury, zwyczajów i skłonności oraz kontekstu każdej interakcji. Kolejnym krokiem jest przesunięcie punktu ciężkości z gromadzenia informacji na ich przetwarzanie i analizy w czasie rzeczywistym (bussines intelligence, customer intelligence, competition intelligence), wykorzystywanie zaawansowanych metod analitycznych do stałego wzrostu zaangażowania i lojalności klientów, co ma realne odzwierciedlenie w sukcesach biznesowych firm

– komentuje

Daniel Kierdal, Dyrektor Sprzedaży customer engagement and commerce w SAP Polska.

Według prognoz Gartnera komórkowy boom zakupowy na razie dotknie głównie państwa wysoko rozwinięte, czyli przede wszystkim USA, Japonię czy cześć krajów Europy Zachodniej. Jednak, według prognoz, już do 2018 roku liczba użytkowników smartfonów oraz urządzeń noszonych (ang. werables) korzystających z płatności mobilnych sięgnie 50 proc.

Krok przed konkurencją

Z tej sytuacji może skorzystać wielu przedsiębiorców. Warunkiem jest jednak zadbanie o dostosowanie swoich platform internetowych do potrzeb zmieniających się trendów rynkowych. W przyszłości może stanowić ono ważny element w budowie przewagi konkurencyjnej na wymagającym rynku handlu detalicznego. Jedną z najszybciej rozwijających się branż, które korzystają z nowoczesnych technologii, jest właśnie sektor handlowy. Marketing cyfrowy, e-commerce oraz zarządzanie doświadczeniami klientów to według Gartnera trzy najważniejsze obszary inwestycji technologicznych, które będą miały istotny wpływ na poprawę funkcjonowania firm do 2019 roku. Właśnie dlatego wiele firm już teraz inwestuje w rozbudowę sieci sprzedaży internetowej.

Accenture Łódź Delivery Center stworzyło sklep internetowy dla jednej z największych firm odzieżowych w Europie Środkowo-Wschodniej, posiadającej ponad 1500 sklepów w regionie. Obsługuje on kilka marek i prawie pół miliona produktów. Odpowiadaliśmy za jego pełną realizację, od planowania strategicznego aż do stworzenia narzędzia i jego wdrożenia. Wymagało to od zespołu nowatorskiego podejścia, gdyż cała platforma e –commerce musiała zostać w odpowiedni sposób dostosowana do potrzeb bardzo szerokiego asortymentu, planowanej ilości odwiedzin e-sklepu i wolumenu sprzedaży. Miało to szczególne znaczenie np. w kontekście zapewnienia odpowiedniej wydajności e-sklepu, ale również złożonej obsługi logistyki zamówień czy systemu zwrotu towarów. Dziś ze sklepu korzystają setki tysięcy osób

– komentuje

Wojciech Walczak, Menedżer w Accenture Łódź Delivery Center.

Na dynamicznym rozwoju rynku e-commerce mogą skorzystać również polscy przedsiębiorcy. Według badania CFO Survey 2015 polska gospodarka będzie się nadal dobrze rozwijać. Aż 50 proc. ankietowanych dyrektorów finansowych uważa, że w porównaniu z sytuacją po drugim kwartale 2015 roku perspektywy finansowe ich przedsiębiorstw będą w najbliższej przyszłości “lepsze” lub “znacznie lepsze”. Korzystna koniunktura rynkowa sprawia, że wiele firm wykonuje zwrot w kierunku systemów skoncentrowanych na bardzo szeroko pojmowanej obsłudze klienta.

W Polsce sukcesywnie rośnie liczba konsumentów, ceniących możliwość dokonywania zakupów 24h przez internet, łatwego i szybkiego porównania cen oraz dostawy do domu. Według internautów e-zakupy są wygodne i łatwe, a także często tańsze niż te dokonywane w tradycyjny sposób. W ostatnich latach faktycznie obserwujemy wśród przedsiębiorców zwiększone zainteresowanie rozwiązaniami, które pozwalają na integrację rozwiązań online ze sklepami stacjonarnymi, siecią dystrybucji czy narzędziami marketingowymi. Model zintegrowanych kanałów sprzedaży, inaczej OmniChannel, zyskuje na popularności, a według badań aż 86 proc. osób potwierdza, że korzyści związane z inwestycjami w tym segmencie rynku znacząco przewyższają wyzwania, które stoją przed przedsiębiorcami korzystającymi z tego modelu — komentuje

Michał Hertel Dyrektor marketingu w MakoLab.

Rozwój nowoczesnych technologii wpływa znacząco na poszerzenie możliwości dotarcia do klienta, jednak wciąż to sprzedaż tradycyjna odgrywa znaczącą rolę w procesie zakupowym. Jednak odpowiednia synchronizacja narzędzi e-commerce wraz z aplikacjami umożliwiającymi płatność mobilną może okazać się w najbliższej przyszłości kluczowym czynnikiem, który pozwoli zdobyć przychylność nowego pokolenia klientów ery smartfonów oraz tabletów.