Chińczycy chcą kupić Operę

Wykupienie wszystkich akcji i zamienienie Opery w firmę prywatną może znacząco wzmocnić pozycję przeglądarki, jak i należącej do tej samej firmy popularnej platformy reklamowej.

Firma Opera Software oficjalnie potwierdziła, że została jej złożona pewna hojna oferta biznesowa, nad którą jej zarząd i akcjonariusze będą musieli się poważnie zastanowić. Konsorcjum chińskich firm internetowych chce wykupić wszystkie akcje Opery, co oznaczałoby uniezależnienie firmy od kaprysów akcjonariuszy na rzecz uzależnienia od konsorcjum. Wartość transakcji szacowana jest na 1,2 miliarda dolarów.

Opera Software, choć nie odnosi dużych sukcesów jako przeglądarka na komputery PC, jest gigantem na rynku mobilnym dzięki takim aplikacjom, jak Opera Mobile czy Opera Mini. Druga z przeglądarek potrafi kompresować witryny internetowe tak, by przeglądanie Internetu, w tym treści multimedialnych, było znacznie tańsze z uwagi na znaczne zmniejszenie ilości transferowanych danych.

Opera wspólnie z firmą Google współtworzy też Blinka, a więc wywodzący się z WebKita silnik dla przeglądarek internetowych. Jest też właścicielem jednej z czołowych platform dla internetowej reklamy.

Opera Software na razie nie złożyła żadnej konkretnej deklaracji w sprawie złożonej jej oferty. Ewentualne przejęcie będzie wymagało zgody akcjonariuszy i urzędników na wybranych rynkach.