Plemiona Internetu

Jeste┼Ť ziomkiem czy raczej domisiem? A mo┼╝e zale┼╝y ci na fejmie, tak jak klasycznemu lajfhakerowi? Przekonaj si─Ö, do jakiego internetowego plemienia nale┼╝ysz.

Kto i jak korzysta z Internetu? Czy cz─Ö┼Ťciej po Sieci buszuj─ů m─Ö┼╝czy┼║ni czy mo┼╝e kobiety? Robimy TO w domu czy raczej cyberbumelujemy w pracy? Korzystamy z Internetu stacjonarnego czy wolimy surfowa─ç dzi─Öki mobilnemu dost─Öpowi za pomoc─ů w┼éasnego smartfonu? Gros internaut├│w to tzw. m┼éodzi doro┼Ťli, nieopierzona gimbaza czy s┼éuchacze Uniwersytetu Trzeciego Wieku? Kochamy social media czy korzystamy z nich umiarkowanie? No i ostatnie pytanie ÔÇô co s─ůdzimy o internetowych zakupach? Pytanie o bezpiecze┼ästwo tu nie pada, bo przecie┼╝ dobrze wiemy, ┼╝e wirusy, w┼éamania i kradzie┼╝e danych zawsze zdarzaj─ů si─Ö innym. Znalezienie najlepszej odpowiedzi na te pytania to prawdziwa ┼╝y┼éa z┼éota dla psycholog├│w, socjolog├│w i spec├│w od marketingu w┼éa┼Ťciwie z ka┼╝dej bran┼╝y, szczeg├│lnie i z telekom├│w. Nic wi─Öc dziwnego, ┼╝e w zasadzie ka┼╝dy szanuj─ůcy si─Ö instytut badania opinii spo┼éecznej przygotowuje raporty, kt├│re maj─ů przynie┼Ť─ç odpowied┼║ na zadane wcze┼Ťniej pytania.

Regularnie takie badania przeprowadzaj─ů m.in. CBOS, Gemius, GUS. Zatem przyjrzyjmy si─Ö tym raportom i zastan├│wmy, jakimi internautami s─ů Polacy? Gdzie s─ů dzieci, tam s─ů „internety” Nawet je┼Ťli zdaniem niekt├│rych polityk├│w Polska jest w ruinie, to przegl─ůdaj─ůc liczby dotycz─ůce dost─Öpu do Internetu, trudno si─Ö oprze─ç wra┼╝eniu, ┼╝e n─Ödza ta nie dotyczy ┼Ťwiata wirtualnego. Ot├│┼╝ wed┼éug raportu CBOS „Internauci 2015” opracowanego w czerwcu 2015 r. z Internetu regularnie korzysta w Polsce 64 proc. doros┼éych. Tempo, w jakim w┼é─ůczamy si─Ö do Sieci, jest imponuj─ůce ÔÇô dziesi─Ö─ç lat temu raptem 25 proc. doros┼éych swobodnie buszowa┼éo po Sieci.

Nic dziwnego, ┼╝e surfujemy na pot─Ög─Ö, skoro do Internetu pod┼é─ůczonych jest prawie 76 polskich gospodarstw domowych ÔÇô jak wynika z du┼╝ego badania przeprowadzonego przez GUS w latach 2011ÔÇô2015. Uwaga, nawet w tym przypadku sprawdza si─Ö zasada, o kt├│rej pami─Ötaj─ů wszyscy handlowcy ┼Ťwiata ÔÇô na wybory rodzic├│w najwi─Ökszy wp┼éyw maj─ů dzieci. Internet znajdziemy w 66,5 proc. bezdzietnych dom├│w i w a┼╝ 95 proc. gospodarstw z dzie─çmi. Oto pot─Öga bajek na YouTubie. Wiek ma znaczenie Wiek ma znaczenie. Nie, to nie „ejd┼╝yzm”. Takie s─ů fakty, ┼╝e im Polak starszy, tym rzadziej korzysta z Sieci. W 2015 r. a┼╝ 97,1 proc. os├│b korzystaj─ůcych z Sieci mia┼éo od 16 do 24 lat, z grupy 35-latk├│w tylko niespe┼éna 8 proc. pozostaje offline. Znaczenie maj─ů te┼╝ miejsce zamieszkania oraz wykszta┼écenie. Zdecydowanie bardziej aktywni s─ů mieszka┼äcy du┼╝ych miast i ci z wy┼╝szym wykszta┼éceniem.

Wniosek z tego jest jeden: najbardziej po┼╝─ůdana przez handlowc├│w grupa, czyli m┼éodzi, dobrze zarabiaj─ůcy fachowcy, s─ů mieszka┼äcami du┼╝ych miast z nosami w smartfonach, b─Öd─ůcy prawie zawsze online. Ko┼édry na wag─Ö sprzedajemy wi─Öc emerytom podczas bezpo┼Ťrednich spotka┼ä w klubokawiarni, a koszmarnie drogie bilety na lot balonem wciskamy za pomoc─ů baner├│w na WWW, kt├│rych nie spos├│b omin─ů─ç inaczej ni┼╝ za pomoc─ů przycisku „Kup teraz”. Internetowe plemiona Skoro najcz─Ö┼Ťciej korzystaj─ůc─ů z Internetu grup─ů s─ů ludzie m┼éodzi, to czy s─ů oni tacy sami? Czy jest to grupa homogeniczna? Co maj─ů ze sob─ů wsp├│lnego, zebrani w jedn─ů statystyczn─ů grup─Ö 16ÔÇô29 lat, bia┼éy ko┼énierzyk z warszawskiego Mordoru z licealistk─ů z Polski Wschodniej.

O ciekaw─ů analiz─Ö pokusi┼é si─Ö Plus, przygotowuj─ůc swoj─ů najnowsz─ů kampani─Ö Plush na Kart─Ö. Skorzysta┼é przy tym z raportu „┼Üwiat m┼éodych 4” komercyjnej firmy, dzi─Öki kt├│remu wiemy, ┼╝e jedno internetowe plemi─Ö drugiemu nier├│wne. Czy m├│wi─ů Wam co┼Ť, drodzy czytelnicy, nazwy „ziomki”, „domisie”, „hipsterzy” (to si─Ö pewnie obi┼éo o uszy), „lajfhakerzy” oraz „regrety”? Nawet staraj─ůcy si─Ö by─ç na czasie autor tekstu przyznaje, ┼╝e przy regretach straci┼é rezon. Z raportu wynika jeden wniosek: m┼éodzi s─ů coraz d┼éu┼╝ej m┼éodzi i coraz bardziej r├│┼╝norodni. A te oryginalne nazwy to kr├│tka charakterystyka owych internetowych plemion. Ka┼╝de z nich ma inne potrzeby: domisie s─ů rodzinne, lajfhakerzy lubi─ů sport, regrety ceni─ů pieni─ůdze, hipsterzy nad pieni─ůdze przedk┼éadaj─ů ray bany, a ziomki no c├│┼╝, ziomki s─ů YOLO. Nie rozumiecie? YOLO ÔÇô to akronim od You Only Live Once, czyli ┼╝yje si─Ö tylko raz.

Dla ludzi z plemienia ziomk├│w nie ma sensu przygotowywa─ç atrakcyjnych abonament├│w, bowiem to domisie dbaj─ů o sta┼ée zobowi─ůzania. Ziomki wybior─ů ofert─Ö na kart─Ö, i to tak─ů, w kt├│rej b─Ödzie jeszcze wi─Öcej Internetu i Facebook bez limitu. Sk─ůd wzi─ů─ç Sie─ç? W grudniu 2015 r. UKE opublikowa┼é raport „Rynek us┼éug telekomunikacyjnych w Polsce”. Najwa┼╝niejszym wnioskiem z niego p┼éyn─ůcym by┼éo to, ┼╝e jedynie 3 proc. Polak├│w nie korzysta z ┼╝adnej us┼éugi telekomunikacyjnej. To niby tylko 3 proc., ale oznacza 1 mln 114 tys. wykluczonych cyfrowo ludzi! Du┼╝e miasto wyrzucone poza granice cyfrowego ┼Ťwiata. Innym istotnym wnioskiem z tego raportu by┼éo to, ┼╝e ch─Ötniej korzystamy z dost─Öpu stacjonarnego ni┼╝ mobilnego. Powody tej sytuacji s─ů dwa: szybko┼Ť─ç ┼é─ůcza i cena za nie.

Internet mobilny, mimo usilnych stara┼ä telekom├│w, nie jest w stanie zapewni─ç us┼éugi por├│wnywalnej jako┼Ťci. A najwi─Ökszym problemem wydaje si─Ö tzw. lejek, czyli ograniczenie pr─Ödko┼Ťci tak bardzo, ┼╝e w zasadzie niemo┼╝liwe staje si─Ö korzystanie z Sieci. To praktyka stosowana przez operator├│w zapewniaj─ůcych sk─ůdin─ůd, ┼╝e nie nak┼éadaj─ů ┼╝adnego limitu na przesy┼éane dane. Nic wi─Öc dziwnego, ┼╝e 71 proc. Polak├│w wybiera dost─Öp stacjonarny, a tylko 26 proc. decyduje si─Ö na Internet mobilny. Mo┼╝na podejrzewa─ç tylko, ┼╝e akurat ci u┼╝ytkownicy nie tyle wybrali, co raczej s─ů skazani na ten spos├│b, ze wzgl─Ödu na brak naziemnej infrastruktury. Co robimy, gdy surfujemy? Powszechnie wiadomo, ┼╝e nie sam─ů prac─ů cz┼éowiek ┼╝yje. A Internet sta┼é si─Ö znakomitym ┼║r├│d┼éem nie tylko wiedzy, ale te┼╝ wym├│wek, kt├│re pozwalaj─ů nam cho─çby na chwil─Ö od┼éo┼╝y─ç na bok wa┼╝ne sprawy do za┼éatwienia.

Wed┼éug serwisu SMMeasure.eu Polacy sp─Ödzaj─ů przeci─Ötnie 4,4 godz. w Sieci, korzystaj─ůc ze sta┼éego ┼é─ůcza i 1,3 godziny mobilnie. A┼╝ 14 mln z nas aktywnie korzysta z medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych, po┼Ťwi─Öcaj─ůc na to ka┼╝dego dnia prawie p├│┼étorej godziny. Ch─Ötnie kupujemy przez Internet. Troszk─Ö cz─Ö┼Ťciej robi─ů to m─Ö┼╝czy┼║ni (40 proc. og├│┼éu badanych) i ludzie w wieku 25ÔÇô34 lat (64,3 proc.), cho─ç m┼éodsza grupa (16ÔÇô24 lat), z kt├│rej wywodz─ů si─Ö wspomniani wcze┼Ťniej ziomkowie, hipsterzy i domisie r├│wnie┼╝ robi zakupy w Sieci ÔÇô prawie 58 proc. z nich. Kupuj─ůc, zachowujemy si─Ö jak ┼éowcy okazji. Liczy si─Ö g┼é├│wnie cena. I nie ma czego┼Ť takiego jak lojalno┼Ť─ç dla e-sklepu. Poza tym, gdy nie pracujemy, to najcz─Ö┼Ťciej: odbieramy poczt─Ö, szukamy informacji o towarach, czytamy online, korzystamy z e-bankowo┼Ťci i bardzo ch─Ötnie ogl─ůdamy pornograficzne filmy.

A na koniec… …kr├│tki test, kt├│ry pozwoli wam sprawdzi─ç, czy jeste┼Ťcie uzale┼╝nieni od Internetu. Wystarczy dobrze si─Ö zastanowi─ç i szczerze sobie odpowiedzie─ç ÔÇô NIE. Tylko po prostu nie potraficie bez niego ┼╝y─ç.