Świetne wyniki finansowe Microsoftu

Microsoft publikuje wyniki finansowe za ostatni kwartał. Od kwietnia do czerwca koncern zanotował dochód na poziomie 23,3 mld dol. czyli o 13 proc. więcej niż rok wcześniej. Jest to jednocześnie zamknięcie amerykańskiego roku fiskalnego. Od lipca 2016 do czerwca 2017 Microsoft zarobił 90 mld dol, z czego na czysto firma zarobiła 21 mld dol. czyli 26 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Microsoft zanotował świetne wyniki sprzedazy (fot. Ben Franske)

Microsoft zanotował świetne wyniki sprzedazy (fot. Ben Franske)

Microsoft sprzedaje coraz więcej pakietów Office 365 (fot. Microsoft)

Na pierwszy rzut oka zaskakujące są bardzo dobre wyniki sprzedaży systemów Windows i to pomimo wyraźnych spadków sprzedaży PC. Jednak okazuje się, że użytkownicy biznesowi kupują więcej high-endowego sprzętu, czyli droższych komputerów z wyższej półki. Dzięki temu Microsoft zanotował wzrost sprzedaży wersji profesjonalnych OEM swojego systemu operacyjnego. Trochę gorsze są wyniki sprzedaży wersji Home systemu Windows, choć i tak utrzymują się na stałym poziomie i też wyprzedzają rynek PC.

Z perspektywy czasu bardzo ważnym posunięciem była zmiana sposobu sprzedaży pakietów biurowych. Office 365 jest obecnie sztandarowym produktem Microsoftu. Dochód ze sprzedaży licencji wzrósł o 43 proc. Obecnie z usługi korzysta 27 mln klientów. W tym samym czasie spadła sprzedaż tradycyjnych pakietów biurowych. Widząc to, Microsoft zapowiedział na początku miesiąca redukcję etatów i przesunięcia kadrowe. Zwolnionych i przeniesionych na inne stanowiska może zostać nawet 3000 pracowników działów sprzedaży. Redukcja dotknie głównie zagraniczne oddziały firmy.

Microsoft, Azure
Usługi w chmurze są coraz popularniejsze (fot. Microsot)

Usługi w chmurze są wyraźnym kierunkiem jaki wyznaczył sobie Microsoft na najbliższe lata. Widać to szczególnie po wynikach platformy obliczeniowej Azure, która podwoiła przychód. Łącznie z usługami serwerowymi, Microsoft zanotował 7,4 mld dol. przychodu z „chmury” i wzrost przychodu o 15%. Podobnie jak w przypadku pakietów Office, maleje sprzedaż produktów pudełkowych. Wraz ze wzrostem zagrożenia atakami w cyberprzestrzeni, Microsoft zapewne skupi się na jeszcze lepszym zabezpieczeniu danych swoich klientów, podobnie jak to uczynił IBM.

Pomimo doskonałych wyników sprzedaży oprogramowania i usług w chmurze, Microsoft musi popracować nad segmentem sprzętu. O ile dość dobrze wygląda sprzedaż konsol Xbox, o tyle opóźnienia premier sprzętu z rodziny Surface i problemy ze sprzedażą telefonów pokazują, że jest nad czym pracować. | CHIP