xiaomi

Xiaomi – chi┼äskie cudowne dziecko

M├│wi─ů o nich, ┼╝e s─ů klonem Apple, ale Chi┼äczycy z Xiaomi robi─ů wszystko inaczej, ni┼╝ firma Jobsa. Gdy Amerykanie celuj─ů w wysok─ů p├│┼ék─Ö produkt├│w premium i inwestuj─ů miliony w kampanie reklamowe, Chi┼äczycy robi─ů wszystko na opak. I jak na razie ┼Ťwietnie na tym wychodz─ů.

W 2010 roku na rynku smartfon├│w rz─ůdzi┼éy trzy firmy: Nokia (34,7%), Samsung (20,7%) i LG (8,7%). Nikt nie spodziewa┼é si─Ö w├│wczas, ┼╝e za 4 lata, w tym zestawieniu pojawi si─Ö nowy gracz i to w dodatku z kraju uto┼╝samianego z produkcj─ů tandetnej i ma┼éowarto┼Ťciowej m.in. elektroniki. Ostatni raport IDC, odnosz─ůcy si─Ö do wynik├│w sprzeda┼╝y z pierwszego kwarta┼éu 2017 roku pokazuje, ┼╝e Xiaomi spad┼éo co prawda poza wielk─ů pi─ůtk─Ö (wyprzedzone przez konkurent├│w z rodzimego rynku – Vivo i Oppo), ale nie jest to ┼╝aden pow├│d do wstydu. W tym samym czasie┬áfirmie uda┼éo si─Ö zosta─ç globalnym liderem sprzeda┼╝y ubieralnej elektroniki. Na pocz─ůtku 2017 Xiaomi mia┼éo 14,7% udzia┼é├│w w tej cz─Ö┼Ťci rynku, dok┼éadnie o 0,1% wi─Öcej ni┼╝ Apple, na kt├│rym chi┼äski tygrys wzorowa┼é si─Ö od samego pocz─ůtku (firma powsta┼éa 6 kwietnia 2010 roku).

miui

Ilu z was widzi na co dzie┼ä reklamy Apple? Jak nie w telewizji, to na billboardach, albo przynajmniej w internecie. A kto kojarzy jak─ůkolwiek reklam─Ö produktu Xiaomi? No w┼éa┼Ťnie…┬áChi┼äski startup postawi┼é na ryzykowny model sprzeda┼╝y,┬ápraktycznie niemal ca┼ékowicie wykre┼Ťlaj─ůcy z bud┼╝etu fundusze na reklam─Ö, zgodnie z filozofi─ů, ┼╝e dobry produkt sprzeda si─Ö sam. Pieni─ůdze, kt├│re inni producenci wydaj─ů w spektakularne kampanie marketingowe (np. ostatni┬ákonkurs Samsunga z wystrzeleniem Galaxy S8 do stratosfery), Xiaomi przeznaczy┼éo na podzespo┼éy. Ograniczenie dystrybucji wy┼é─ůcznie do sklepu internetowego pozwoli┼éo te┼╝ sporo zaoszcz─Ödzi─ç, co odbi┼éo si─Ö na ┼Ťwietnej cenie – flagowiec Mi 5 z parametrami zbli┼╝onymi do Samsunga Galaxy S7 oferowany by┼é za o po┼éow─Ö ni┼╝sz─ů cen─Ö.

Konferencje Xiaomi s─ů mocno inspirowane wyst─ůpieniami szef├│w Apple'a(fot. Businessinsider.com)
Konferencje Xiaomi s─ů mocno inspirowane wyst─ůpieniami szef├│w Apple, ale to jedyne podobie┼ästwo (fot. businessinsider.com)
Atrakcyjny stosunek jako┼Ťci do ceny nie jest jedynym czynnikiem, kt├│ry zadecydowa┼é o sukcesie marki.┬áXiaomi ma co┼Ť, czego inni producenci nie maj─ů, a raczej – maj─ů, ale niekoniecznie potrafi─ů to wykorzysta─ç –┬ábardzo aktywn─ů spo┼éeczno┼Ť─ç skupion─ů wok├│┼é w┼éasnego systemu operacyjnego.┬áZanim firma otworzy┼éa biuro w Pekinie, grupa 100 technologicznych geek├│w zebra┼éa si─Ö w jednym miejscu, by pracowa─ç nad oprogramowaniem MIUI (czytane jako „Me You I”), opartym na Androidzie. Zaanga┼╝owanie spo┼éeczno┼Ťci nie spad┼éo, gdy prezes firmy, Lei Jun, kupi┼é prawa do systemu i zatrudni┼é w Xiaomi cz─Ö┼Ť─ç specjalist├│w, kt├│ra stworzy┼éa przer├│bk─Ö systemu. Aktywna na forach spo┼éeczno┼Ť─ç pomaga┼éa w t┼éumaczeniu oprogramowania na inne j─Özyki, a tak┼╝e udziela┼éa producentowi wskaz├│wek na temat najbardziej po┼╝─ůdanych przez nich cech i parametr├│w.
–┬áTwierdzenie, ┼╝e ┼╝adna inna marka nie potrafi┼éaby zbudowa─ç r├│wnie szerokiej i zaanga┼╝owanej spo┼éeczno┼Ťci by┼éoby ryzykowne┬á– komentuje Acid, moderator miuipolska.pl –┬áNiemniej faktem jest, ┼╝e fani skupieni wok├│┼é Xiaomi tworz─ů unikatowe ┼Ťrodowisko. Mo┼╝na si─Ö zastanawia─ç, czy rozw├│j spo┼éeczno┼Ťci MIUI by┼éby r├│wnie dynamiczny, gdyby powsta┼éa dopiero po za┼éo┼╝eniu firmy? Sukces Xiaomi polega┼é m.in. na tym, ┼╝e firma potrafi┼éa uszanowa─ç autonomi─Ö spo┼éeczno┼Ťci, kt├│r─ů nie tylko pyta o zdanie, ale te┼╝ stosuje si─Ö do jej opinii. Wielu producent├│w dzia┼éa inaczej.
Łukasz Łyżwa z ABC Data (fot. ABC Data)
W przypadku Xiaomi┬ámarketing szeptany okaza┼é si─Ö strza┼éem w dziesi─ůtk─Ö, co wida─ç chocia┼╝by po sytuacji na polskim rynku. Spo┼éeczno┼Ť─ç skupiona wok├│┼é miuipolska.pl liczy ponad 20 tysi─Öcy os├│b. ABC Data jest jedynym oficjalnym dystrybutorem smartfon├│w firmy w naszym kraju i cho─ç ich sprzeda┼╝ rozpocz─Ö┼éa si─Ö dopiero we wrze┼Ťniu 2016 roku, to ju┼╝ teraz udzia┼éy telefon├│w Xiaomi wynosz─ů 8-10%.
–┬áNasza strategia zak┼éada┼éa, aby w pierwszej kolejno┼Ťci skupi─ç si─Ö na sklepach, specjalizuj─ůcych si─Ö w sprzeda┼╝y elektroniki i sprz─Ötu IT┬á– t┼éumaczy ┼üukasz ┼üy┼╝wa, Xiaomi Product Director w ABC Data. –┬áPow├│d by┼é prosty. Klientami s─ů osoby ┼Ťwiadome, interesuj─ůce si─Ö nowymi technologiami i znaj─ůce mark─Ö. Ta strategia okaza┼éa si─Ö skuteczna. Cz─Ö┼Ťciej s─ů wybierane tylko smartfony Samsunga, Huawei i Apple, kt├│re dzia┼éaj─ů na rynku d┼éu┼╝ej ni┼╝ Xiaomi. Teraz skupiamy si─Ö na poszerzaniu oferty w Play oraz inicjowaniu wsp├│┼épracy z kolejnymi operatorami. W Play nasz udzia┼é nie przekracza jeszcze 5 proc., ale ten stan powinien si─Ö zmieni─ç, gdy do oferty trafi─ů kolejne telefony –┬áspodziewa si─Ö┬á┼üukasz ┼üy┼╝wa.
xiaomi mi6
Mi 6 to kolejny smartfon, kt├│ry pojawi si─Ö niebawem w Polsce (fot. ABC Data)
W ubieg┼éym miesi─ůcu Xiaomi otworzy┼éo sw├│j┬ápierwszy punkt pokazowy w naszym kraju.┬áDzi┼Ť przedstawiciele firmy og┼éosz─ů w Warszawie plany zwi─ůzane z wprowadzeniem na polski rynek kolejnych dw├│ch modeli smartfon├│w – Mi 6 oraz Mi Max 2.
Xiaomi mocno wesz┼éo jak dot─ůd na rynek smartfon├│w i elektroniki ubieralnej, ale to nie wszystko. Firma┬áma te┼╝ np. telewizory, drony i elektryczne hulajnogi. Kto wie, po co chi┼äskie nietypowe przedsi─Öbiorstwo jeszcze si─Ögnie w przysz┼éo┼Ťci… | CHIP
Źródło: opracowanie własne