ZUS uszczelni swoje systemy informatyczne

Głównym zadaniem Systemu Monitorowania Usług jest kontrola dostępności i wydajności usług infrastruktury informatycznej ZUS. Dzięki temu dział IT oraz poszczególne jednostki organizacyjne po wprowadzeniu systemu mają być na bieżąco informowane o zagrożeniach oraz nieplanowanych przestojach. Projekt będzie realizowany przez 3 lata i ma poprawić bezpieczeństwo, równolegle z wymianą sprzętu i modernizacją istniejących systemów.
Biało-zielone logo ZUS

ZUS pracuje nad nowym systemem informatycznym (fot. ZUS)

— Wstępna dokumentacja jest już gotowa. Rozpoczynamy rozmowy z potencjalnymi partnerami i kończymy analizy dotyczące formuły prawnej. W grę wchodzi poważna kwota, adekwatna do wagi i skali przedsięwzięcia. Budżet jest ustalony i zabezpieczony — zapewnia w rozmowie z Pulsem Biznesu Krzysztof Dyki, wiceprezes ZUS.

System informatyczny ZUS jest tak duży, że wymaga specjalnych procedur w celu jego utrzymania (fot. ZUS)
System informatyczny ZUS jest tak duży, że wymaga specjalnych procedur w celu jego utrzymania (fot. ZUS)

Kompleksowy System Informatyczny został stworzony przez Prokom w 1999 roku po wprowadzeniu reformy emerytalnej i do dziś jest rozwijany przez Asseco. System obsługuje 20 mln obywateli i przetwarza rocznie 260 mln dokumentów. Jak zapowiada Krzysztof Dyki, również i ten system doczeka się modernizacji, ale zanim to się stanie, musi zostać rozstrzygnięty przetarg na obsługę obecnego. I raczej nie ma szans na to, aby został rozstrzygnięty przed końcem umowy z Asseco, która wygasa w październiku. Z tego powodu rok temu ZUS podpisał aneks z Asseco na 73 mln zł przedłużający wsparcie dla KSI do czerwca przyszłego roku. Jeśli do tego czasu przetarg nie zostanie rozstrzygnięty, ZUS będzie musiał negocjować z Asseco kolejny aneks do umowy.

System Monitorowania Usług służy zarządzaniu siecią ZUS (fot. ZUS)
System Monitorowania Usług służy zarządzaniu siecią ZUS (fot. ZUS)

Gorzej wygląda dostosowanie systemu do obecnych realiów prawnych. Do tej pory rozwojem KSI zajmowały się na mocy specjalnej umowy ramowej firmy Asseco, Hewlett-Packard, Kamsoft oraz Capgemini Polska. Umowa kończy się w październiku i nie ma szans na jej przedłużenie. KSI trzeba dostosować do obniżenia wieku emerytalnego, obowiązku wprowadzenia e-składki oraz elektronicznych zwolnień lekarskich.

System informatyczny Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest jednym z największych w Polsce, a instytucja do jego obsługi zatrudnia 20 tys. osób. Infrastruktura zakładu składa się z ponad stu baz danych, centralnego komputera IBM z/OS wraz z podsystemami, 50 serwerów Exchange, ponad 5000 unikalnych systemów, 1100 systemów operacyjnych Windows oraz 170 systemów uniksowych. | CHIP