Gartner: SI, VR i chmura to przyszłość technologii

Fot. army.mil
Firma badawcza Gartner opublikowała raport na temat najbardziej obiecujących nowych technologii. Eksperci wzięli pod uwagę ponad 2 tysiące rozwiązań. Wyłonili trzy dziedziny, które w ciągu najbliższej dekady będą miały kluczowe znaczenie dla gospodarki i rozwoju.

Eksperci Gartnera umieścili poszczególne technologie na wykresie przedstawiającym tzw. „cykl zainteresowania”, który przechodzi każda nowinka. Dzięki niemu możemy zobaczyć w jakiej fazie są dane projekty i czy mają szansę przetrwać próbę czasu, kiedy minie początkowa euforia.

Na wykresie poniżej widzimy moment, w którym oczekiwania klientów i inwestorów są przesadzone. Tuż potem następuje korekta, po niej zostają tylko najlepiej dopracowane i przystosowane do oczekiwań odbiorców produkty. Dobrym przykładem jest wirtualna rzeczywistość, która etap pierwszych euforii i rozczarowań ma już za sobą. Firmy dopracowują VR-owe produkty, aby w niedalekiej przyszłości wprowadzić je na rynek. Ma to nastąpić za 2 do 5 lat. Odrobinę dłużej trzeba będzie poczekać na szersze zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości. To młodsza technologia, ale firmy mają łatwiej, bo VR przetarło już szlaki.

„Hype Cycle” pokazuje na jakim etapie rozwoju jest dana technologia (fot. Gartner)

Dla porównania, w zupełnie innym momencie cyklu są teraz autonomiczne samochody. Będziemy musieli poczekać jeszcze ponad 10 lat zanim staną się powszechne. Niedługo ma nastąpić spadek zainteresowania tą technologią, podobnie jak dronami i blockchainem (kryptowaluty). Nie oznacza to oczywiście, że nie będą powstawały nowe produkty oparte o te rozwiązania, jednak niedługo rynek zacznie mówić „sprawdzam”.

Poza popularnymi sztuczną inteligencją i wirtualną rzeczywistością na uwagę zasługują też usługi w chmurze. Mają je wspierać technologie, takie jak wspomniany „łańcuch blokowy”, komputery kwantowe i rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo danych. W przyszłości centra danych i bardzo szybki internet mają sprawić, że będziemy raczej wykupowali usługi, niż inwestowali w coraz lepszy sprzęt. | CHIP

Źródło: Gartner