Neurable interfejs mózg-maszyna

HTC Vive + Neurable = VR sterowany myślą

Interfejs mózg-komputer może nie tylko pomóc osobom sparaliżowanym w interakcji z otoczeniem, może być również wykorzystany do celów rozrywkowych.

Neurable, mało znana u nas firma, opracowała – jak twierdzi – pierwszy na świecie interfejs mózg-komputer dla wirtualnej rzeczywistości. O czym mowa? Rozwiązanie to opracowano przede wszystkim z myślą o umożliwieniu programistom tworzenia treści VR, którą można kontrolować wyłącznie za pomocą myśli.

Przypadki wykorzystania aktywności korowej ludzkiego mózgu do sterowania maszynami były znane już wcześniej. Naukowcy z wielu placówek badawczych pracują nad tego typu rozwiązaniami już od wielu lat. Celem tych prac jest między innymi ułatwienie życia ludziom sparaliżowanym. Również Neurable pracuje nad tego typu rozwiązaniami. Jednak teraz firma ta ogłosiła połączenie techniki odczytywania pobudzeń korowych ludzkiego mózgu w taki sposób, by odczytane i zinterpretowane sygnały pochodzące bezpośrednio z mózgu oddziaływały na wirtualną rzeczywistość.

pokaz działania systemu Neurable
Uproszczona ilustracja działania systemu sterowania wirtualną czy rozszerzoną rzeczywistością za pomocą myśli (fot. Neurable)

Tym razem celem jest nie tylko zastosowanie medyczne czy rehabilitacyjne w formie kompensacji ograniczeń ludzi sparaliżowanych, ale również zastosowanie rozrywkowe. W naszym portfolio kulturowym fantastyki naukowej znajdziemy wiele powieści, opowiadań i filmów pełnych magii, telekinezy, czy innych wymyślonych mocy, których w rzeczywistości ludzie nie posiadają, a które mają jedną wspólną cechę – są wywoływane myślą.

Neurable chce, by za pomocą ich interfejsu połączonego z okularami VR, a konkretnie HTC Vive, użytkownicy mogli nabrali „magicznych” możliwości. W wirtualnej rzeczywistości wszystko jest przecież możliwe, jednak dotychczas interakcja z wirtualnym światem była możliwa tylko za pośrednictwem konkretnych manipulatorów. Pomysł Neurable ma to zmienić – będzie możliwe wpływanie na wirtualną czy rozszerzoną rzeczywistość wyłącznie za pomocą myśli.

Pokazem możliwości opracowanego interfejsu myślowego do VR/AR jest gra VR o nazwie „Awakening”, której wstępną wersję opracowaną we współpracy z firmą eStudiofuture zaprezentowano na wciąż trwającej konferencji SIGGRAPH 2017 w Los Angeles. Telekineza, nawet jeżeli „tylko” w VR to wciąż ciekawa zdolność.
| CHIP

 

 

Źródła: https://medium.com/neurable/announcing-the-worlds-first-brain-computer-interface-for-virtual-reality-a3110db62607, medium