SI Panasonica nie pozwoli zasnąć za kółkiem

Każdy kto był zmuszony prowadzić pojazd kilka lub nawet kilkanaście godzin wie, że zaśnięcie za kierownicą jest nietrudne, zwłaszcza gdy nie mamy pasażerów, którzy mogliby nas zająć rozmową. Panasonic właśnie zaprezentował technologię, która powinna uchronić kierowców przed zaśnięciem za kółkiem. Do tego celu zaangażowano sztuczną inteligencję, która na podstawie obrazu z kamery umiejscowionej na desce rozdzielczej przed kierownicą będzie analizowała w czasie rzeczywistym mimikę twarzy kierującego. SI zmierzy częstotliwość mrugnięć oraz zwróci uwagę na ziewanie. Dodatkowo umieszczone w kamerze czujniki podczerwieni powiedzą algorytmowi kiedy ciało kierowcy zacznie tracić ciepło (podczas snu temperatura ciała obniża się). Na podstawie tych danych oprogramowanie jest w stanie zaalarmować użytkownika jeszcze przed właściwym zaśnięciem.
si panasonica
si panasonica

Gdy SI Panasonica zauważy zmęczenie, zwiększy głośność muzyki w radiu, włączy dodatkowe oświetlenie wewnątrz pojazdu lub skieruje chłodny strumień powietrza na twarz kierowcy. Każda z tych funkcjonalności będzie posiadała odpowiedni poziom – przykładowo w pierwszej fazie zmęczenia strumień powietrza będzie niewielki, ale jeśli nie pomoże to w zatrzymaniu oznak zmęczenia, SI podkręci dodatkowo wentylację. Jeśli żadne z tych rozwiązań nie poprawi sytuacji, oprogramowanie wskaże na nawigacji najbliższy parking lub miejsce, w którym kierowca będzie mógł odpocząć.

System nie jest tylko koncepcją, ale gotową do wdrożenia technologią. Panasonic zacznie ją sprzedawać producentom aut w październiku 2017 roku. Pozostaje jedynie mieć nadzieję, że producenci będą nią zainteresowani, choć z pewnością przyczyni się do wzrostu detalicznej ceny auta.

W branży motoryzacji o sztucznej inteligencji głośno jest głównie za sprawą autonomicznych samochodów. Zanim jednak takie auta rzeczywiście zobaczymy masowo na naszych drogach, czeka nas szereg usprawnień pokroju opisywanej tutaj SI Panasonica czy wbudowanych w auta asystentów głosowych. | CHIP