steelseries sensei 310

TEST: Myszki dla graczy SteelSeries Sensei 310 i Rival 310

Fot. Sylwia Zimowska/ CHIP
Firma wprowadza kolejne myszki dla profesjonalnych graczy. Czy Rival 310 i Sensei 310 z czujnikiem TrueMove3 rzeczywi艣cie s膮 godne polecenia? Powinni po te akcesoria si臋gn膮膰 r贸wnie偶 ci, kt贸rzy graj膮 sporadycznie?

SteelSeries lubi eksperymentowa膰. Po Rival 500 wyposa偶onej w system wibracji i Rival 700 z wy艣wietlaczem i modularnymi cz臋艣ciami przyszed艂 czas na co艣 mniej ekstrawaganckiego. Sensei 310 i Rival 310 nie zaskakuj膮 form膮, ale nowoczesnym wn臋trzem, kt贸re zapewne najbardziej doceni膮 zawodowi e-sportowcy. Du艅czycy zaprosili do wsp贸艂pracy firm臋 PixArt, renomowanego producenta sensor贸w optycznych i razem uda艂o im si臋 opracowa膰 TrueMove 3 – sensor maj膮cy nie tylko wysok膮 rozdzielczo艣膰 rz臋du 12 000 CPI, ale przede wszystkim zapewniaj膮cy wierne przeniesienie ruch贸w u偶ytkownika. Opracowana technologia jest wed艂ug producenta bezkonkurencyjna i dlatego nie trafi do 偶adnej myszki firm trzecich. Poniewa偶 Rival 310 i Sensei 310 r贸偶ni膮 si臋 od siebie w zasadzie tylko ma艂ymi detalami (Rival jest przeznaczona dla os贸b prawor臋cznych, a Sensei ma symetryczn膮 budow臋) postanowili艣my opisa膰 je w jednym te艣cie.

Wygl膮d i ergonomia

steelseries sensei 310
Te same wn臋trzno艣ci, niewielkie r贸偶nice w budowie

Pude艂ka s膮 skromne. Nie znajdziecie w nich niczego opr贸cz kr贸tkiej ksi膮偶eczki z informacjami o produkcie i myszki. 呕adnych odwa偶nik贸w, wymiennych paneli lub dodatkowych kabli. Myszy wyposa偶ono w 2-metrowe kable bez oplotu i bez poz艂acanych ko艅c贸wek.

SteelSeries postawi艂o tym razem na inny materia艂 ni偶 stosowany w poprzednich konstrukcjach. Wci膮偶 mamy do czynienia z plastikiem, ale nie jest on ani tak 艣liski jak w Rival 700, ani tak przyjemny w dotyku jak w Rival 500. Nowe myszki pokryte s膮 matowym, chropowatym materia艂em, kt贸ry przy pierwszym kontakcie sprawia wra偶enie zbyt szorstkiego, ale przy d艂u偶szym u偶ytkowaniu wchodz膮 na jaw jego dwie zalety – po pierwsze nie zbiera 偶adnych odcisk贸w palc贸w, a po drugie pozwala pewniej chwyci膰 mysz. Nawet w upalne dni, gdy r臋ka poci si臋 znacznie szybciej, palce nie 艣lizga艂y si臋 po przyciskach.

Boki pokryte zosta艂y silikonowymi wstawkami

Nowo艣ci膮 jest tak偶e materia艂, kt贸rym pokryto boki obydwu myszek. Zosta艂y one wykonane z czystego silikonu, kt贸ry jest zdecydowanie grubszy ni偶 u偶ywana do poprzednich modeli guma, przez co nie powinien si臋 艣ciera膰 zbyt szybko. Wstawki w pe艂ni spe艂niaj膮 swoj膮 antypo艣lizgow膮 rol臋. Zastrze偶enie b臋d膮 mieli jedynie esteci, kt贸rych mo偶e dra偶ni膰 聽szary, 艣rednio pasuj膮cy do pozosta艂ych czarnych element贸w kolor oraz pe艂na zag艂臋bie艅 faktura silikonu, w kt贸rych zbieraj膮 si臋 wszelkie okruszki, py艂ki i k艂aczki. Wyczyszczenie tego zajmuje sporo czasu i jest dobr膮 szko艂膮 dla niecierpliwych. Jak to m贸wi膮, co艣 za co艣.

艢lizgacze s膮 nieco wi臋ksze w modelu Sensei 310 (po lewej)

Sp贸d myszek niczym nie zaskakuje. Na obydwu modelach znajdziemy trzy teflonowe 艣lizgacze, logo producenta i sensor. 艢lizgacze s膮 ciut wi臋ksze w przypadku Sensei 310, ale moim zdaniem lepiej sunie po podk艂adce Rival 310, cho膰 mo偶e to by膰 tylko wra偶enie wywo艂ane nieco inn膮 budow膮 myszy. W poprzednich modelach nie odnotowa艂am 偶adnych problem贸w z t膮 cz臋艣ci膮 konstrukcji (Rival 500 i 700 u偶ytkuj臋 r贸wno od ponad roku), wi臋c zak艂adam, 偶e i tutaj b臋dzie podobnie.

steelseries rival 310
Myszki posiadaj膮 dwustrefowe pod艣wietlenie

Rival 310 jest przeznaczony dla os贸b prawor臋cznych, wi臋c r贸偶ni si臋 kszta艂tem od modelu Sensei 310, z kt贸rego mog膮 korzysta膰 zar贸wno osoby prawo, jak i lewor臋czne. Myszki wa偶膮 tyle samo (90 g), jednak ze wzgl臋du na sw贸j profil Rival 310 jest o 3 mm wy偶szy (42 mm) od Sensei 310 (39 mm) oraz o 3 mm d艂u偶szy (128 mm wzgl臋dem 125 mm).

Rival 310 ma 艂膮cznie sze艣膰 przycisk贸w, a Sensei 310 osiem, przy czym te znajduj膮ce si臋 w Rivalu s膮 znacznie wi臋ksze i wyra藕nie wystaj膮 te偶 poza kraw臋d藕 myszy, przez co moim zdaniem s膮 bardziej wygodne w u偶ytkowaniu. Cho膰 w obu myszkach zastosowano te same prze艂膮czniki split-trigger o 偶ywotno艣ci 50 milion贸w klikni臋膰, to jednak d藕wi臋k ich kliku jest inny – Rival ma „ci臋偶sze” brzmienie, mo偶na powiedzie膰, 偶e bardziej przyt艂umione, natomiast Sensei wydaje wy偶szy odg艂os. Przypuszczalnie przyczyn膮 takiej r贸偶nicy jest inne u艂o偶enie prze艂膮cznik贸w. W ka偶dym z przypadk贸w klik jest jednak wyra藕ny i do艣膰 g艂o艣ny.

steelseries rival 310
Scroll zosta艂 pokryty tym samym silikonem, co boki myszek

Przycisk do zmiany DPI jest odpowiednio po艂o偶ony i na pewno nie spos贸b wcisn膮膰 go przez przypadek podczas rozgrywki. Scroll radzi sobie r贸wnie偶 bez zarzut贸w – nie przekr臋ca si臋 przy wci艣ni臋ciu. Do tego pokryty jest silikonem, wi臋c sprawia wra偶enie mi艂ego w dotyku. Myszkom nie brakuje r贸wnie偶 pod艣wietlenia RGB, kt贸re mo偶emy dowolnie konfigurowa膰 dla ka偶dej z dw贸ch stref – scrolla i logo umieszczonego na grzbiecie. Do wyboru mamy zestaw standardowych efekt贸w: Steady (statyczne pod艣wietlenie), ColorShift (p艂ynnie zmieniaj膮ce si臋 z wybran膮 cz臋stotliwo艣ci膮 kolory), MultiBreath (efekt oddychania) i Trigger (kolor zmieniaj膮cy si臋 po wci艣ni臋ciu przycisku). Je艣li nie przepadamy za pod艣wietleniem mo偶emy je po prostu wy艂膮czy膰.

Steelseries Rival 310
W oprogramowaniu znajdziemy kilka gotowych zestaw贸w pod艣wietlenia

Je艣li pos艂ugujecie si臋 najcz臋艣ciej chwytem palm lub fingertipem, to obie myszki b臋dzie si臋 Wam trzyma艂o komfortowo. W przypadku chwytu claw, moim zdaniem ciut lepiej sprawdzi si臋 jednak Rival 310, bo jest on nieco wy偶szy i zarazem nieco w臋偶szy przy podstawie, ale to odczucie w du偶ej mierze zale偶y od wielko艣ci d艂oni u偶ytkownika. Jako osobie prawor臋cznej, maj膮ce do艣膰 niewielkie d艂onie bardziej komfortowo u偶ywa艂o mi si臋 w艂a艣nie Rivala. Sensei sprawia艂 wra偶enie zbyt p艂askiego i przesuwaj膮cego si臋 z minimalnie wi臋kszym oporem.

Sensor i oprogramowanie

W obu myszkach znajdziemy nowy sensor optyczny TrueMove3, kt贸ry wed艂ug s艂贸w producenta nie tylko nie posiada 偶adnego op贸藕nienia ani interpolacji, ale te偶 oferuje naturalne 艣ledzenie ruch贸w 1:1 w przedziale od 100 do 3500 CPI. Przeanalizowali艣my te dane wykonuj膮c test w programie Enotus Mouse, VMouseBench oraz rysuj膮c okr臋gi i proste linie w programie Paint przy r贸偶nym DPI.

Wynik test贸w jest bardzo pozytywny. Myszki cechuj膮 si臋 tak膮 rozdzielczo艣ci膮 jak膮 podaje oprogramowanie (100-1200 DPI). Maksymalna szybko艣膰 w obu modelach jest bardzo wysoka (mi臋dzy 5,51 m/s – 8,39 m/s), tak jak i precyzja oraz cz臋stotliwo艣膰 taktowania (987-993 Hz).

Predykcja, czyli przyci膮ganie k膮towe nie wyst臋puje, cho膰 z poziomu oprogramowania mo偶emy t臋 funkcj臋 w艂膮czy膰. Test w programie VMouseBench dowi贸d艂, 偶e nie wyst臋puje te偶 zjawisko interpolacji. Je艣li za艣 chodzi o zjawisko szum贸w (jitter) to nie pojawia si臋 ono przy powszechnie u偶ywanych DPI. Dopiero w granicach powy偶ej 9000 DPI mo偶na zauwa偶y膰 drgania, ale nie ma si臋 co oszukiwa膰 – nikt nie u偶ywa w praktyce tak wysokiego DPI.

Oprogramowanie SteelSeries Engine nie ma funkcji, kt贸rych by艣my ju偶 nie znali z poprzednich modeli. W zak艂adce My Gear znajdziemy wszystkie pod艂膮czone aktualnie do komputera sprz臋ty SteelSeries. Klikaj膮c na dane urz膮dzenie mo偶emy lepiej je dopasowa膰 do w艂asnych wymaga艅. Poza konfiguracj膮 pod艣wietlenia mo偶emy ustawi膰 tu warto艣膰 DPI, poziom akceleracji, przyci膮ganie k膮towe i cz臋stotliwo艣膰 od艣wie偶ania. Przede wszystkim jednak mo偶emy przypisa膰 dowolnemu przyciskowi okre艣lone funkcje – multimedialne (zmiana g艂o艣no艣c)i, skr贸ty zwi膮zane z dzia艂aniem systemu, autouruchamianie aplikacji, b膮d藕 bardzo rozbudowane makra 艂膮cz膮ce sekwencje klawiszy klawiatury i przycisk贸w myszy.

W zak艂adce Engine Apps znajdziemy mo偶liwo艣膰 w艂膮czenia funkcji PrismSync, czyli synchronicznego pod艣wietlenia wszystkich sprz臋偶onych z oprogramowaniem urz膮dze艅. Je艣li macie s艂uchawki, klawiatury czy p艂yty g艂贸wne wspieraj膮ce t臋 funkcj臋 mo偶ecie w 艂atwy spos贸b szybko skonfigurowa膰 pod艣wietlenie takiego uk艂adu. Rival 310 i Sensei 310 wspieraj膮 tak偶e zaprojektowane przez SteelSeries oprogramowanie GameSense. Dzi臋ki niemu w wybranych grach (m.in. Dota 2, CS:GO, Minecraft) mo偶ecie wykorzysta膰 pod艣wietlenie jako istotne w rozgrywce informacje. Przyk艂adowo sprawi膰 by scroll pod艣wietli艂 si臋 na czerwono, gdy b臋dziecie mieli 10% zdrowia lub sprawi膰, by zacz膮艂 mruga膰, gdy zabijecie okre艣lon膮 liczb臋 wrog贸w. To jest 艣wietny bajer, kt贸ry naprawd臋 wspomaga rozgrywk臋 – szkoda jedynie, 偶e mimo up艂ywu roku od premiery tego oprogramowania wci膮偶 liczba wykorzystuj膮cych go gier jest niewielka. Soft pozwala tak偶e na powi膮zanie zapisanej konfiguracji myszy z dowoln膮 aplikacj膮, dzi臋ki czemu przy prze艂膮czaniu si臋 mi臋dzy grami nie trzeba b臋dzie za ka偶dym razem manualnie zmienia膰 ustawie艅.

Wra偶enia z u偶ytkowania i podsumowanie

Du艅skiemu producentowi uda艂o si臋 dokona膰 wyra藕nego post臋pu. Myszki s膮 l偶ejsze o ponad 40g od swoich poprzednik贸w, wykonane z lepszej jako艣ci materia艂贸w (偶adnego tandetnego, b艂yszcz膮cego plastiku), a testy wykaza艂y, 偶e ich parametry wcale nie s膮 zawy偶one. Oprogramowanie dzia艂a w tle i nie powoduje 偶adnych problem贸w. Ma艂o tego, w grach takich jak CS: Go czy Dota 2 da si臋 osi膮gn膮膰 przewag臋 nad przeciwnikiem dzi臋ki wykorzystaniu funkcji GameSense. Testuj膮c myszki w takich grach jak Black Squad, Superhot czy Warframe poza nieco wi臋ksz膮 wygod膮 nie odczu艂am mo偶e r贸偶nicy w stosunku do Rivala 700 i Rivala 500, z kt贸rych korzystam na co dzie艅, ale nie spodziewa艂am si臋 niczego innego. To s膮 modele dedykowane zawodowym graczom, kt贸rzy wykorzystuj膮 je bardzo intensywnie i kt贸rym p贸艂 sekundy r贸偶nicy mo偶e przes膮dzi膰 o wynikach.

Z drugiej jednak strony dzi臋ki temu, 偶e myszki s膮 ergonomiczne, a oprogramowanie pozwala na konfiguracj臋 skr贸t贸w i makr przy innych ni偶 gry aplikacjach, mo偶na 艣mia艂o powiedzie膰, 偶e Rival 310 i Sensei 310 da si臋 z powodzeniem wykorzysta膰 r贸wnie偶 do pracy i normalnego u偶ytkowania przy komputerze. Ciesz臋 si臋 tak偶e, 偶e producent poszed艂 po rozum do g艂owy i zaoferowa艂 obydwa modele w przyst臋pnej cenie 279 z艂. Bior膮c pod uwag臋 jako艣膰 to zdecydowanie najkorzystniejsze modele z rodziny Rival i Sensei.

Plusy:

  • 艣wietna ergonomia
  • wysoka jako艣膰 wykonania
  • intuicyjne i rozbudowane oprogramowanie
  • dwustrefowe pod艣wietlenie RGB

Minusy:

  • kabel bez oplotu

Specyfikacja

SteelSeries Rival 310SteelSeries Sensei 310
艁膮czno艣膰Przewodowa
SensorOptyczny – TrueMove3
Rozdzielczo艣膰100-12000 DPI
Przyciski68
Przyspieszenie50 g
呕ywotno艣膰50 mln klikni臋膰
Wymiary127,6 mm 脳 70,1 mm 脳 42,0 mm125,1 mm 脳 70,4 mm 脳 40,0 mm
Waga90 g (bez kabla)
Pod艣wietleniedwustrefowe RGB
Kompatybilno艣膰Windows, Mac OS X, Linux

| CHIP