Fairphone i Apple najbardziej ekologicznymi firmami IT

Greenpeace opublikowało raport zatytułowany “Guide to Greener Electronics”, czyli, jak moglibyśmy przetłumaczyć, “Przewodnik po zielonej elektronice”. Dokument ocenia podejście największych firm technologicznych do środowiska. “Guide to Green Electronics” skupia się zarówno na przedsiębiorstwach produkujących elektronikę konsumencką, takich jak Apple i Sony, jak i usługodawcach typu Amazon czy Google.
Fairphone i Apple najbardziej ekologicznymi firmami IT

W dole ekologicznego zestawienia Amazon i trzy chińskie firmy (graf. Greenpeace)

Spośród wszystkich uwzględnionych 17 firm o środowisko najbardziej troszczy się mało znana firma Fairphone (ocena B). Jej założyciele postawili sobie za cel wyprodukować taki telefon, który będzie nie tylko dobry technicznie, ale też powstanie zgodnie z zasadami fair trade i w ekologicznym procesie. Fairphone to holenderska firma, założona w 2013 roku w Holandii przez Basa Van Abela. (Napiszemy o niej dziś w CHIP-ie więcej).

Fairphone 2 (fot. Fairphone)

Tuż za Fairphonem plasuje się Apple, któremu Greenpeace stawia w raporcie trochę naciąganą “czwórkę”. Greenpeace chwali Apple za zaangażowanie w dziedzinę odnawialnych źródeł energii oraz za starania dotyczące informacyjnej przejrzystości w kwestii chemikaliów stosowanych w produktach. Jeśli chodzi o te środki, Apple zostało docenione za zrezygnowanie z bromowych składników, zmniejszających palność.

B minus dla Apple (graf. Greenpeace)

Ocena wystawiona amerykańskiemu koncernowi byłaby wyższa, gdyby nie fakt, co opisywaliśmy, że firma utrudnia możliwość naprawy swoich urządzeń z wykorzystaniem nieoryginalnych części. W efekcie serwis bywa zniechęcająco drogi, użytkownicy wolą więc nierzadko kupić nowe urządzenie, niż naprawiać stare. A to środowisku nie służy.

Kiepska “trójka” dla Microsoftu (graf. Greenpeace)

Najniższą w skali ocenę F dostały m.in. Amazon i Xiaomi. W przypadku Amerykanów czytamy:

Amazon pozostaje jedną z najmniej przejrzystych firm na świecie pod względem efektywności środowiskowej, ponieważ nadal odmawia zgłaszania ilości emisji gazów cieplarnianych, będącej efektem jego działalności (tzw. ślad węglowy – red.). Amazon podaje wprawdzie kilka szczegółów więcej, niż to, co jest wymagane prawnie i dotyczy pozyskiwania materiałów, które trafiają do jego urządzeń – nie publikuje jednak żadnych informacji o niebezpiecznych chemikaliach w swoich urządzeniach.

Fatalna nota F dla Amazonu (graf. Greenpeace)

Ale jeszcze gorzej niż Amazon wypadł w raporcie chiński producent smartfonów, Xiaomi:

To jedna z pięciu najlepiej sprzedających się marek w Chinach. Mimo podejmowanych przez Xiaomi wysiłków w zakresie budowania wizerunku, przypominającego minimalistyczny styl Apple, Xiaomi nie wykazuje podobnego zaangażowania w dziedzinie odpowiedzialności za środowisko naturalne.

Na stronie aqicn.org, która zbiera informacje o zanieczyszczeniu powietrza ze stacji pomiarowych całego świata, można znaleźć dane o sytuacji w Chinach. Oczywiście tak jak nie jest zasługą Apple’a przyzwoita jakość powietrza w Kalifornii, tak nie jest winą wyłącznie Xiaomi fakt, że mieszkańcy Pekinu nie mają czym oddychać. Wydaje się jednak, że jest pewna zależność. | CHIP