Intel kupi艂 firm臋 zajmuj膮c膮 si臋 eye trackingiem

Po co Intelowi specjali艣ci z dziedziny 艣ledzenia wzroku? Staramy si臋 odpowiedzie膰 na to pytanie.

Eye tracking to technika 艣ledzenia wzroku u偶ytkownika. Brzmi wprawdzie jak science-fiction, ale jest ju偶 stosowana od do艣膰 dawna, np. w goglach VR Fove 0.聽Ostatnio jednak nast膮pi艂o wyra藕ne zainteresowanie mo偶liwo艣ciami eye trackingu. W t臋 technologi臋 postanowi艂 zainwestowa膰 te偶 Intel. Firma z kalifornijskiego miasta Santa Clara kupi艂a AdHawk Microsystems – kanadyjskie przedsi臋biorstwo tworz膮ce miniaturowe urz膮dzenia do eye trackingu.

To, co r贸偶ni kanadyjsk膮 firm臋 od konkurencji to rezygnacja z zastosowania typowej kamery, nawet je艣li niewielkiej, do 艣ledzenia wzroku. Swoje rozwi膮zania producent opisuje nast臋puj膮co:

Eye trackery AdHawk zast臋puj膮 kamery ultra-kompaktowymi uk艂adami elektromechanicznymi zwanymi MEMS. S膮 one tak ma艂e, 偶e nie mo偶na ich dostrzec go艂ym okiem. MEMS redukuj膮 problem pr膮do偶ernych procesor贸w obrazu, pozostaj膮c przy tym szybkimi, miniaturowymi i energooszcz臋dnymi rozwi膮zaniami idealnymi dla system贸w VR/AR.聽

Jak wida膰 MEMS rzeczywi艣cie nie s膮 zbyt du偶e. (fot. AdHawk’s)

MEMS skanuj膮 oko za pomoc膮 diod, wykrywaj膮c jego po艂o偶enie. Takie rozwi膮zanie jest rzeczywi艣cie bardziej efektywne energetycznie ni偶 zastosowanie typowej kamery. Producent zapewnia, 偶e na tzw. zegarkowej baterii (zapewne chodzi o 1,5 V) urz膮dzenie dzia艂a ca艂y dzie艅. Reszta systemu to dwa uk艂ady elektroniczne oraz po艂膮czenie szeregowe. I to wszystko. Dzi臋ki temu mo偶liwa jest produkcja np. zwyk艂ych okular贸w 艣ledz膮cych wzrok, np. takich:

Ale po co Intelowi firma od 艣ledzenia wzroku? Aby odpowiedzie膰 na to pytanie musimy spojrze膰 szerzej na to, czym zajmuje si臋 producent procesor贸w Core, Xeon czy Atom. Bo cho膰 g艂ownie z produkcj膮 procesor贸w kojarzymy t臋 firm臋, to w istocie robi ona du偶o wi臋cej: projektuje i produkuje chipsety, uk艂ady sieciowe (przewodowe i Wi-Fi), a tak偶e wyznacza trendy rozwoju komputer贸w osobistych. Brzmi g贸rnolotnie? By膰 mo偶e, ale jak inaczej wyja艣ni膰 popularno艣膰 miniPC (NUC), ultrabook贸w czy laptop贸w 2w1 ni偶 w艂a艣nie promowaniem tych rozwi膮za艅 przez Intela? Intel interesuje si臋 wi臋c r贸wnie偶 eye trackingiem i jego zastosowaniem m.in. w googlach VR oraz w projektach zwi膮zanych z medycyn膮 przysz艂o艣ci. System eye trackingu opracowany prze AdHawk idealnie wi臋c wpisuje si臋 w plany Intela.

Gdzie jeszcze mo偶e przyda膰 si臋 eye tracking? We wszelkich u艂atwieniach dost臋pu do komputera oraz sterowania bez u偶ycia r膮k. Lenistwo? Nie. Dla niekt贸rych ludzi konieczno艣膰. To bowiem metoda dost臋pna nawet dla os贸b niepe艂nosprawnych, kt贸re nie s膮 w stanie kierowa膰 komputerem w normalny spos贸b. O tym jak wykorzystuje si臋 eye-trackery przy pracy z osobami niepe艂nosprawnymi powiemy zapewne wi臋cej przy okazji organizowanego w Poznaniu PGG All Play – game jamu (konkursu tworzenia gier), kt贸rego motywem przewodnim, ju偶 po raz drugi, jest w艂a艣nie projektowanie gier dla os贸b niepe艂nosprawnych. | CHIP