Zamień kota w… pilota

Fot. Uniwersytet Lancaster
Dzięki systemowi Matchpoint zamienimy w łatwy sposób każdy obiekt w pilota. Kubkiem zmienimy kanały, a za pomocą gazety pogłośnimy dźwięk. Do działania wymagana jest jedynie prosta kamera.

Koniec z nerwowym szukaniem pilota – od teraz wszystko może stać się kontrolerem. Christopher Clarke oraz profesor Hans Gellersen z Uniwersytetu Lancaster opracowali prostą metodę na sterowanie telewizorami i komputerami. Aby zaprogramować konkretny gest, wystarczy przesunąć przedmiotem przed kamerą. Sztuczna Inteligencja zapamięta ruch i za każdym razem kiedy poruszymy w podobny sposób, zmieni ustawienie, do którego go przypisaliśmy. Pilotem może być tak naprawdę wszystko – od części ciała po przedmioty takie jak kubek czy gazeta. Naukowcy żartują, że nawet kot może okazać się przydatny w roli pilota. Choć przypuszczamy, że każdy prawdziwy kot, który ma swoją godność, ciężko by się obraził na takie traktowanie.

System różni się od obecnie stosowanych tym, że nie łączy funkcji z konkretnymi przedmiotami, a raczej z ruchem jaki im towarzyszy. Kiedy Matchpoint rozpozna podobny ruch, wykona określoną operację. Dzięki temu, nawet wtedy, gdy mamy obie ręce zajęte, jesteśmy w stanie na przykład zmienić kanał. Na załączonym filmie perfekcyjny pan domu przewija nagranie za pomocą miksera, jednocześnie nie odrywając się od codziennych obowiązków.

Christopher Clarke używa miksera do sterowania odtwarzaczem w tablecie (fot. Uniwersytet Lancaster)

System Matchpoint jest intuicyjny w obsłudze. Wynalazek może zostać wykorzystany do sterowania urządzeniami przez osoby niepełnosprawne, które nie mogą korzystać z tradycyjnych kontrolerów takich jak pilot czy myszka. Co więcej, można tworzyć kilka kontrolerów na raz, aby na przykład sterować różnymi wskaźnikami i pędzlami na wirtualnych tablicach. System umożliwia też przypisywanie konkretnych przedmiotów do funkcji. Aby się ich pozbyć, wystarczy usunąć wybrany przedmiot z pola widzenia kamery.
| CHIP

Źródło: MWEE