5 cech dobrego zespo艂u, wed艂ug Google

Fot. Geralt
Dzia艂 kadr Google przeprowadzi艂 badanie pod nazw膮 Projekt Arystoteles. Jego celem by艂o wy艂onienie cech wsp贸lnych najbardziej produktywnych zespo艂贸w. Okaza艂o si臋, 偶e nie ma znaczenia kto jest w zespole, ale jak jest zorganizowana praca. Bardzo istotna okaza艂a si臋 komunikacja, podzia艂 obowi膮zk贸w oraz to, czy praca sprawia satysfakcj臋.

Kadrowcy giganta pr贸bowali znale藕膰 odpowiedni膮 kompozycj臋 idealnego zespo艂u. Spodziewali si臋, 偶e dane poka偶膮 w jaki spos贸b dobiera膰 cz艂onk贸w zespo艂u. Do tej pory oczywiste wydawa艂o si臋, 偶e w efektywnych zespo艂ach musi by膰 stypendysta renomowanej uczelni, dw贸ch ekstrawertyk贸w, programista wyspecjalizowany w konkretnym j臋zyku programowania oraz kto艣 z tytu艂em doktora lub profesora. Takie podej艣cie okaza艂o si臋 b艂臋dne. Du偶o wa偶niejsze okaza艂o si臋 nie to kto jest w zespole, ale jaka atmosfera w nim panuje.

Du偶o wa偶niejsza od cech poszczeg贸lnych cz艂onk贸w zespo艂u jest dobra organizacja pracy (fot. Rawpixel)

Badacze wyszczeg贸lnili 5 czynnik贸w, kt贸re sprawiaj膮, 偶e dany zesp贸艂 jest bardziej efektywny od innych. Poczucie bezpiecze艅stwa w zespole sprawia, 偶e pracownicy cz臋艣ciej s膮 gotowi podj膮膰 ryzyko dzi臋ki czemu powstaj膮 ambitne pomys艂y. R贸wnie istotna jest niezawodno艣膰, czyli to, czy praca jest wykonywana na czas i czy cz艂onkowie zespo艂u mog膮 liczy膰 na siebie nawzajem. Bardzo wa偶ne s膮 te偶 jasne i precyzyjnie opisane cele, poszczeg贸lne role i plany, kt贸re musz膮 by膰 jasne i zrozumia艂e. Tym czym艣 co sprawia, 偶e zesp贸艂 osi膮ga dobre rezultaty jest te偶 pasja i zaanga偶owanie pracownik贸w. Niebagatelnym znaczeniem ma ponadto wiara, 偶e to nad czym pracuje dany zesp贸艂 jest naprawd臋 istotne.

Google wy艂oni艂o 5 spo艣r贸d 250 przeanalizowanych czynnik贸w wp艂ywaj膮cych na efektywno艣膰 zespo艂u (graf. Google)

Najwa偶niejszym czynnikiem okaza艂o si臋 poczucie bezpiecze艅stwa. Cho膰 wydaje si臋 to oczywiste, to w warunkach codziennej pracy nad projektem zadawanie trudnych pyta艅 o sens i kierunek bywa problematyczne. Wiele os贸b zamiast pokaza膰 b艂臋dy, woli siedzie膰 cicho w obawie przed reakcj膮 reszty zespo艂u. Takie zachowanie prowadzi te偶 cz臋sto do narastaj膮cej frustracji, a w efekcie do odej艣cia z firmy. Z drugiej strony osoby, kt贸re czuj膮 si臋 dobrze w swoim zespole, rzadziej odchodz膮 z Google i cz臋艣ciej wykorzystuj膮 pomys艂y koleg贸w wprowadzaj膮c je w 偶ycie.

Po przeprowadzeniu wst臋pnego badania Google wprowadzi艂o cotygodniowe ankiety na temat tego jak dzia艂a dany zesp贸艂 z pytaniami dotycz膮cymi pi臋ciu czynnik贸w i raport podsumowuj膮cy dzia艂anie zespo艂u. Po wszystkim przeprowadzano rozmowy i omawiano wyniki. Ponad 3000 os贸b z 300 zespo艂贸w przez rok korzysta艂o z tego narz臋dzia. Niezale偶nie od dzia艂u, zaobserwowano nawet 10 procentow膮 popraw臋 w organizacji pracy. Poprzednie podobne badanie o nazwie Project Oxygene przeprowadzono w 2014 roku. Wykaza艂o, 偶e dobry menad偶er powinien wp艂ywa膰 pozytywnie na zesp贸艂 zamiast wskazywa膰 palcem co kto ma robi膰. Jego wyniki wyk艂ada si臋 dzi艣 na kursach menad偶erskich i studiach MBA. | CHIP

殴r贸d艂o: Google