Android Oreo ma mniej ni偶 1% udzia艂u w rynku

Fot. Google
Google kontynuuje niechlubn膮 tradycj臋 wolnej adaptacji najnowszej wersji swojego systemu operacyjnego. Android 8.0 wraz z Androidem 8.1 s膮 zainstalowane jedynie na 0,5% urz膮dze艅 mobilnych przystosowanych do dzia艂ania pod kontrol膮 Androida.

Zaledwie p贸艂procentowy udzia艂 w rynku mobilnym Androida Oreo to wynik wr臋cz fatalny, zw艂aszcza gdy por贸wnamy go z dynamik膮 migracji do najnowszych wersji systemu mobilnego w urz膮dzeniach Apple. Niestety, Oreo jest wersj膮 Androida dost臋pn膮 jedynie dla wybranych u偶ytkownik贸w korzystaj膮cych z m.in. ze smartfon贸w Google’a (seria Nexus i Pixel/Pixel 2), Nokii 8 czy HTC U11. Nic zatem dziwnego, 偶e udzia艂 rynkowy tej wersji ro艣nie tak wolno.

Pod k膮tem udzia艂贸w w rynku wci膮偶 kr贸luje Android Marshmallow (29,7%) z 2015 roku. Na drugim miejscu ulokowa艂 si臋 jeszcze starszy system – Android 5.0 Lollipop (26,3%). Ubieg艂oroczny Nougat zajmuje dopiero trzeci膮 pozycj臋 (23,3%). Ca艂kiem sporo, bo 13,4% udzia艂贸w ma Android KitKat. Nawet przestarza艂y ju偶 dzi艣 Android JellyBean z 2012 roku jest zainstalowany na wi臋kszej ilo艣ci urz膮dze艅 ni偶 Android Oreo.

android oreo
Wykres dystrybucji wersji Androida na dzie艅 11.12.2017. (fot. developer.android.com)

Liczby mog膮 jednak nieco fa艂szowa膰 przekaz. Stopie艅 fragmentacji systemu Android nie jest wi臋kszy ni偶 wcze艣niej. Wr臋cz przeciwnie. Oreo i tak radzi sobie nieznacznie lepiej ni偶 jego poprzednik przed rokiem (0,4% urz膮dze艅 po 3,5 miesi膮cach od premiery). Pami臋tajmy, 偶e istotny jest nie tylko minimalnie wy偶szy wska藕nik procentowy (0,5% w przypadku Oreo i 0,4% w przypadku Nougat), ale te偶 fakt, 偶e i sama liczba urz膮dze艅 z Androidem wzros艂a, wi臋c miara wzgl臋dna (procenty) nie oddaje w pe艂ni zmian.

Znacznie wa偶niejsze jest jednak to, 偶e Android Oreo b臋dzie ostatni膮 wersj膮 Androida, kt贸ra tak wolno przyjmuje si臋 na rynku. Wszystko to za spraw膮 projektu Treble, kt贸ry u艂atwi tworzenie nowych wersji oprogramowania dla urz膮dze艅, na kt贸rych zainstalowany jest Android Oreo. Modularyzacja systemu operacyjnego niekoniecznie b臋dzie oznacza艂a szybsz膮 aktualizacj臋 – najwi臋cej do powiedzenia w tej kwestii wci膮偶 b臋d膮 mieli producenci smartfon贸w, dla kt贸rych regularne od艣wie偶anie oprogramowania jest nie tylko kosztowne, ale te偶 niezgodne z interesem. Aktualizacje wyd艂u偶aj膮 bowiem 偶ycie urz膮dze艅, a to odbija si臋 na sprzeda偶y nowych modeli. Z drugiej strony jednak tak膮 praktyk臋 od zawsze stosuje Apple, kt贸re nie narzeka na brak zainteresowania klient贸w kolejnymi iPhone’ami. | CHIP