Nvidia przestaje wspiera膰 32-bitowe systemy operacyjne

Fot. Nvidia
W przysz艂ym roku Nvidia ko艅czy ze wsparciem dla 32-bitowej architektury. Konieczno艣膰 pisania dw贸ch wersji sterownik贸w i aplikacji jest sol膮 w oku wielu producent贸w oprogramowania.

Wersja 390 sterownik贸w kart graficznych firmy Nvidia b臋dzie ostatni膮 wspieraj膮c膮 32-bitowy sprz臋t i systemy operacyjne. Jednak jeszcze do 2019 roku firma zamierza wydawa膰 poprawki bezpiecze艅stwa. Mimo wszystko to do艣膰 kr贸tka perspektywa i warto pomy艣le膰 o przesiadce na 64-bitow膮 architektur臋, o ile jeszcze tego nie zrobili艣cie. Nvidia w styczniu przestanie te偶 wspiera膰 karty graficzne NVS 310 i NVS 315 wyprodukowane na przestarza艂ej architekturze Fermi i przeznaczone na rynek biznesowy.

Nvidia od przysz艂ego roku ko艅czy ze wsparciem dla 32-bitowych komputer贸w (fot. Nvidia)

32-bitowe systemy stanowi膮 du偶y problem mi臋dzy innymi dla producent贸w gier. G艂贸wnie ze wzgl臋du na ograniczenie maksymalnej dost臋pnej pojemno艣ci RAM. 32-bitowe systemy u偶ywaj膮 maksymalnie 4 GB przestrzeni adresowej. 64-bitowa architektura teoretycznie umo偶liwia wykorzystanie pami臋ci RAM o pojemno艣ci 16 eksabajt贸w. W praktyce wielko艣膰 ta jest uzale偶niona od specyfikacji p艂yty g艂贸wnej, a tak偶e od systemu operacyjnego. 64-bitowy Windows 10 w wersji Home obs艂uguje 128 GB RAM. Z kolei wersje Pro i Enterprise wykorzystuj膮 do 512 GB pami臋ci operacyjnej.

Karty graficzne NVS 310 i NVS 315 w styczniu dostan膮 ostatnie sterowniki (fot. Nvidia)

Coraz wi臋cej producent贸w oprogramowania rezygnuje ze wspierania architektury 32-bitowej. Podobny do Nvidii krok ju偶 podj臋艂o Apple. Tak偶e Google zapowiedzia艂o powolne odej艣cie od wspierania 32-bitowych aplikacji w Androidzie. Mimo wszystko, jest bardzo du偶o program贸w, kt贸re dzia艂aj膮 tylko w wersjach 32-bitowych. Na szcz臋艣cie w systemie Windows s膮 zainstalowane zar贸wno biblioteki 32 jak i 64-bitowe, dzi臋ki czemu ci膮gle mo偶na korzysta膰 ze starszych program贸w. Ciekawe kiedy gigant z Redmond zdecyduje si臋 na podobny krok. | CHIP