Do 31 stycznia użytkownicy Blog.pl mają czas na przeniesienie treści

Fot. Nick Youngson
Powstały 17 lat temu serwis skupia internautów z całej Polski. Publikują w nim także znani. Od 2014 roku portal ma jednak coraz mniej odsłon. Teraz jego właściciel, Onet-RAS Polska, podjął decyzję o zamknięciu witryny.

Serwis Blog.pl 31 stycznia zostanie wyłączony. Jego użytkownicy dostają powiadomienia mailowe z informacją, że do tego dnia mogą skopiować swoje wpisy na dysk komputera lub przenieść do innego serwisu blogowego. Ponieważ od 2011 roku serwis działa na silniku WordPressa, użytkownikom najłatwiej będzie przejść właśnie na tę platformę. Część z prowadzących popularne blogi dostanie propozycje współpracy z Onetem.

Blog.pl to kilkaset tysięcy blogów o różnej tematyce (graf. CHIP)

Na początku XXI wieku możliwość prowadzenia własnego bloga bez znajomości jezyka html była dużym wydarzeniem. Piszący mogli korzystać m.in. z szablonów graficznych. Portal ostatecznie przegrał jednak konkurencję z serwisami społecznościowymi, do których przeniosła się znaczna część dyskusji w sieci.

Swój blog najłatwiej będzie przenieść do WordPressa (graf. WordPress)

Stronę w 2001 roku uruchomili Adam Wojtkiewicz i Bartłomiej Pogoda. 5 lat później Blog.pl przejęła Grupa Onet. Popularność serwisu rosła aż do 2014 roku. Wtedy witryna zanotowała rekordowe 20 milionów odsłon. W tym roku jest zdecydowanie gorzej – Blog.pl ma mniej niż 7 milionów kliknięć. Rośnie też liczba kont tworzonych tylko pod pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych. Inne serwisy wykorzystują popularność platformy i tworzą artykuły jedynie po to, aby umieścić w nich linki do swoich stron.

Mimo wszystko wydaje się, że blogosfera nie zniknie. Już znacznie wcześniej wieszczono jej koniec, a internetowe „pamiętniki” przetrwały. Choć m.in. przypadek Blog.pl pokazuje, jak dużym wyzwaniem  dla tego typu stron są media społecznościowe. Na świecie ciągle popularne pozostają serwisy w rodzaju WordPressa, Blogspotu czy uruchomionego 5 lat temu Medium. Ten ostatni, założony przez twórców Twittera, ma popularyzować dziennikarstwo blogowe, skupiające się na dłuższych, wyczerpujących tekstach. Dziś jednak wielu użytkowników woli założyć stronę pod własnym adresem, aby łatwiej było ją promować w sieciach społecznościowych. | CHIP