autonomiczne auta

Toyota wie jak zredukowa膰 liczb臋 wypadk贸w drogowych

Fot. Pixabay
Zdaniem japo艅skiego producenta samochod贸w kierowca powinien mie膰 mo偶liwo艣膰 wyboru w jakim trybie chce podr贸偶owa膰. Dlatego autonomicznych autach Toyoty u偶ytkownik b臋dzie m贸g艂 skorzysta膰 z dw贸ch opcji jazdy. Zostan膮 one wprowadzone ju偶 w 2020 roku - pomog膮 one zwi臋kszy膰 bezpiecze艅stwo na drodze.

Podczas seminarium w europejskim oddziale bada艅 i rozwoju Toyoty Seigo Kuzumaki, g艂贸wny in偶ynier firmy i Gill Pratt, CEO Instytutu Bada艅 Toyoty zdradzili nad czym obecnie pracuj膮 ich zespo艂y. Nadrz臋dnym celem Toyoty jest zwi臋kszenie bezpiecze艅stwa na drodze. Zdaniem producenta rozw贸j system贸w autonomicznej jazdy przyczyni si臋 do zmniejszenia liczby wypadk贸w 艣miertelnych o 1,3 miliona rocznie. Ma to by膰 tak偶e rozwi膮zanie, kt贸re pozwoli prowadzi膰 samoch贸d ka偶demu – nawet osobom starszym czy niepe艂nosprawnym.

Koncepcja Toyoty o nazwie Mobility Teammate Concept zak艂ada wyposa偶enie w pe艂ni autonomicznego samochodu w dwa tryby jazdy. Pierwszy, „Chauffer”, to pe艂na automatyka – kierowca nie b臋dzie musia艂 zwraca膰 uwagi na drog臋 czy skupia膰 si臋 na prowadzeniu auta. Drugi z kolei, „Guardian”, ma dzia艂a膰 jak asystent jazdy, czyli pomaga膰 kierowcy w bardziej zaawansowanych manewrach, ostrzega膰 o zagro偶eniach. Producent chce, by ka偶dy kierowca m贸g艂 w dowolnym momencie cieszy膰 si臋 z przyjemno艣ci prowadzenia samochodu, nawet tego, kt贸ry potrafi prowadzi膰 si臋 sam.

Nowa Toyota Prius uleg艂a lekkiemu liftingowi, jednak bry艂a od czasu premiery prawie nie zosta艂a zmieniona.
Toyota Prius, jeden z najnowszych modeli producenta

Toyota jest dumna ze swoich aktywnych system贸w bezpiecze艅stwa, w kt贸re wyposa偶a nie tylko najdro偶sze modele, ale tak偶e te najbardziej bud偶etowe – w Europie a偶 92% nowych samochod贸w Toyoty jest wyposa偶onych w uk艂ady przeciwdzia艂aj膮ce wypadkom. Autonomiczna jazda powinna zadzia艂a膰 jeszcze lepiej ni偶 tradycyjne uk艂ady bezpiecze艅stwa, bo b臋dzie stara艂a si臋 nie dopu艣ci膰 do wypadku, a nie tylko chroni膰 pasa偶er贸w w przypadku kolizji. Marka zamierza wprowadzi膰 pierwsze rozwi膮zania zwi膮zane z autonomi膮 samochod贸w na pocz膮tku 2020 roku.聽Highway Teammate b臋dzie systemem do autonomicznej jazdy po autostradach, kt贸ry pozwoli na automatyczne w艂膮czanie si臋 do ruchu, wyprzedzanie czy zmienianie pasa. W kolejnych latach Toyota zaoferuje alternatywne rozwi膮zanie, Urban Teammate, dla zwyk艂ych dr贸g miejskich.

Szybciej ni偶 autonomiczne samochody pasa偶erskie rozwijaj膮 si臋 pojazdy wieloosobowe, przystosowane do powolnego ruchu miejskiego jak np. autobusy. Testowane s膮 ju偶 one w kilku miejscach na 艣wiecie m.in. Las Vegas, Wiedniu czy Chinach. O tym jak dzia艂aj膮 systemy autonomicznej jazdy i z jakimi problemami musz膮 si臋 mierzy膰 piszemy w tym artykule. | CHIP