uzale┼╝nienie od gier

Uzale┼╝nienie od gier to oficjalnie zaburzenie psychiczne

Fot. chip
W 2018 roku ICD-11, czyli Mi─Ödzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chor├│b i Problem├│w Zdrowotnych, zostanie wzbogacona o kilka nowych chor├│b m.in. uzale┼╝nienie od gier, kt├│re zaklasyfikowano jako zaburzenie psychiczne.

Co pewien czas ┼Üwiatowa Organizacja Zdrowia aktualizuje dokument ICD, kt├│ry stanowi zbi├│r wszystkich chor├│b i przypad┼éo┼Ťci. U┼éatwia on prowadzenie szpitalnej dokumentacji, stawianie diagnoz czy prowadzenie bada┼ä statystycznych. Ostatnia aktualizacja dokumentu mia┼éa miejsce w 1999 roku, a kolejna b─Ödzie mie─ç miejsce w roku 2018. W opublikowanym szkicu najnowszej wersji pojawi┼é si─Ö zapis o zaklasyfikowaniu uzale┼╝nienia od gier jako zaburzenia psychicznego (kategoria 6D11). W definicji przypad┼éo┼Ťci okre┼Ťlonej jako „gaming disorder” mo┼╝emy przeczyta─ç o trzech wzorach, kt├│re pomog─ů lekarzom zdiagnozowa─ç t─Ö chorob─Ö. Uzale┼╝niony od gier nie potrafi kontrolowa─ç czasu jaki sp─Ödza na graniu, nie jest w stanie przesta─ç gra─ç pomimo wyst─Öpowania negatywnych konsekwencji (np. pogarszaj─ůcych si─Ö relacji z rodzin─ů) oraz nadaje grze najwi─Ökszego priorytetu ze wszystkich codziennych aktywno┼Ťci.

uzale┼╝nienie od gier
D┼éugotrwa┼ée odcinanie si─Ö od rzeczywisto┼Ťci mo┼╝e wp┼éyn─ů─ç na prawid┼éowe funkcjonowanie cz┼éowieka w spo┼éecze┼ästwie (fot. CHIP)

Zdaniem WHO gdy taki wzorzec zachowa┼ä powtarza si─Ö w spos├│b ci─ůg┼éy lub epizodyczny na przestrzeni co najmniej 12 miesi─Öcy mo┼╝e spowodowa─ç powa┼╝ne upo┼Ťledzenie ┼╝ycia osobistego, rodzinnego, zawodowego lub innych wa┼╝nych obszar├│w funkcjonowania cz┼éowieka. Zaklasyfikowanie uzale┼╝nienia od gier jako choroby wi─ů┼╝e si─Ö przede wszystkim z tym, ┼╝e b─Ödzie mo┼╝na ubiega─ç si─Ö o dofinansowanie do leczenia czy terapii. Definicja pomo┼╝e te┼╝ lekarzom zdiagnozowa─ç zaburzenie.

Oczywi┼Ťcie nie znaczy to, ┼╝e granie w gry jest szkodliwe. Wcze┼Ťniej wielokrotnie wykazywano w rozmaitych badaniach, ┼╝e ten rodzaj rozrywki pozytywnie wp┼éywa na rozw├│j pami─Öci, logicznego my┼Ťlenia czy koordynacji ruchowej. Kilkugodzinna partyjka w „Wied┼║mina 3” czy tzw. syndrom jeszcze jednej tury w grach strategicznych pokroju „Cywilizacji” nikomu nie zaszkodzi – ale d┼éugotrwa┼éy maraton i odcinanie si─Ö od rzeczywisto┼Ťci mo┼╝e mie─ç znacznie powa┼╝niejsze konsekwencje. Tu smutnym przyk┼éadem jest historia 18-latka z Azji, kt├│ry zmar┼é po 40-godzinnej sesji w „Diablo 3”. S─Ök w tym, by zachowywa─ç umiar i potrafi─ç si─Ö samodzielnie kontrolowa─ç. | CHIP