vw moia

VW MOIA – cel: milion aut mniej

Fot. moia
Nale偶膮ca do koncernu Volkswagen marka MOIA zaledwie rok od pierwszych koncepcji prezentuje elektryczne auto, kt贸re ma zmieni膰 oblicza miast.

Korki, zanieczyszczenie powietrza, ha艂as, brak przestrzeni miejskiej to problemy wielu wsp贸艂czesnych miast zat艂oczonych samochodami. Nale偶膮ca do koncernu VW nowa firma MOIA zaledwie rok temu zaprezentowa艂a swoj膮 wizj臋 pomys艂u na alternatywne sposoby przemieszczania si臋 ludzi w miastach, a kilka dni temu na wydarzeniu TechCrunch Distrupt Berlin 2017 przedstawi艂a nowe auto elektryczne, kt贸re ma stanowi膰 trzon nowej wizji ride-poolingu, czyli wsp贸艂dzielenia trasy kt贸r膮 chcemy pokona膰.

Pojazd firmy MOIA zaprezentowany publicznie po raz pierwszy na berli艅skim wydarzeniu jest najwa偶niejszym elementem systemu transportu miejskiego, kt贸ry – w zamierzeniu tw贸rc贸w – ma usun膮膰 z naszych miast tysi膮ce zape艂niaj膮cych drogi samochod贸w.聽Nowe auto zbudowane przez MOIA we wsp贸艂pracy z Volkswagen Samochody U偶ytkowe oraz fabryk膮 Volkswagena w Osnabr眉ck, to pojazd elektryczny umo偶liwiaj膮cy podr贸偶 maksymalnie sze艣ciu pasa偶erom. Ju偶 to wyr贸偶nia ten model, gdy偶 jest to pierwszy na 艣wiecie sze艣cioosobowy (+kierowca) pojazd zbudowany z my艣l膮 o ride-poolingu. Fotele w tym poje藕dzie s膮 tak skonstruowane, by zapewni膰 komfortow膮 podr贸偶 pasa偶erom, kt贸rzy niekoniecznie chc膮 kontaktowa膰 si臋 z innymi wsp贸艂pasa偶erami. Ka偶dy fotel wyposa偶ony jest we w艂asn膮 lampk臋 z regulacj膮 jasno艣ci oraz port USB do 艂adowania urz膮dze艅 mobilnych. Oczywi艣cie nie mog艂o zabrakn膮膰 te偶 dost臋pu do sieci bezprzewodowej. Wsiadanie i wysiadanie u艂atwiaj膮 w pe艂ni automatyczne, przesuwne drzwi. Auto nie ma klasycznego baga偶nika. Na baga偶 przeznaczono miejsce obok kierowcy. Tak, kierowca wci膮偶 jest potrzebny – pojazd zaprezentowany przez MOIA nie jest pojazdem autonomicznym.

vw moia
Ca艂kowicie elektryczne busy MOIA wyjad膮 na ulice Hamburga pod koniec przysz艂ego roku (fot. MOIA)

Poza samym autem system polega te偶 na mo偶liwo艣ci korzystania przez klient贸w z aplikacji, dzi臋ki kt贸rym mog膮 oni wygodnie zam贸wi膰 samoch贸d MOIA i zap艂aci膰 za przejazd. Jeszcze przed z艂o偶eniem zam贸wienia pojawia si臋 informacja, kiedy samoch贸d b臋dzie dost臋pny i ile b臋dzie kosztowa膰 przejazd. Odpowiedni algorytm pozwala zidentyfikowa膰 pasa偶er贸w zmierzaj膮cych mniej wi臋cej do tego samego celu i sprawia w ten spos贸b, 偶e samochody zostaj膮 lepiej wykorzystane. Elementem systemu s膮 ponadto aplikacje dla kierowc贸w oraz rozbudowany system zarz膮dzania flot膮 pojazd贸w.

System zaproponowany przez MOIA to co艣 w rodzaju po艂膮czenia zalet taks贸wek czy us艂ug typu Uber z klasyczn膮 komunikacj膮 miejsk膮. Jak to rozwi膮zanie sprawdzi si臋 w praktyce? Odpowied藕 na to pytanie poznamy ju偶 nied艂ugo, od pa藕dziernika 2017 roku system MOIA jest testowany w Hanowerze i stale wzbogacany o nowe elementy sprawdzane w rzeczywistym ruchu drogowym. Natomiast od ko艅ca 2018 roku pojazdy MOIA rozpoczn膮 s艂u偶b臋 na ulicach Hamburga. | CHIP