Stalkerzy wykorzystuj膮 reklamy do 艣ledzenia ofiar

Fot. patrik-nygren
Wykupuj膮c reklamy przest臋pcy s膮 w stanie 艣ledzi膰 konkretn膮 osob臋. Bez problemu s膮 w stanie odtworzy膰 tras臋 kt贸r膮 przeby艂a, a tak偶e czym w tym czasie si臋 zajmowa艂a,. To nie wizja z powie艣ci George'a Orwella, ale rzeczywisto艣膰 w jakiej 偶yjemy.

Cz臋sto zbyt niefrasobliwie przekazujemy nasze dane mi臋dzynarodowym korporacjom, kt贸rych g艂贸wnym 藕r贸d艂em utrzymania s膮 coraz bardziej spersonalizowane reklamy. Daje nam to t臋 korzy艣膰, 偶e nie wy艣wietlaj膮 si臋 nam reklamy produkt贸w i us艂ug zupe艂nie nas nieinteresuj膮cych. Jest te偶 jednak druga strona medalu. Wed艂ug badania naukowc贸w z University of Washington za r贸wnowarto艣膰 3,5 tysi膮ca z艂otych mo偶na bez problemu 艣ledzi膰 praktycznie ka偶dego, kto u偶ywa urz膮dze艅 mobilnych.

Naukowcy odtworzyli tras臋, jak膮 przeby艂a osoba 艣ledzona wy艂膮cznie na podstawie informacji zebranych z serwisu reklamowego (graf. University of Washington)

Nasz czytelnik Aspa pod artyku艂em na temat wycieku danych z indyjskiego urz臋du zwr贸ci艂 uwag臋 na zagro偶enia p艂yn膮ce z gromadzenia danych o u偶ytkownikach mi臋dzy innymi przez firmy.

Aspa pisze:

Wszelkie przepisy o ochronie danych osobowych s膮 bardzo, ale to bardzo do ty艂u za rzeczywisto艣ci膮. Zbieranie danych osobowych i prywatnych profili to dzi艣 gigantyczny biznes: robi膮 to setki urz臋d贸w i instytucji, za艣 wielkie, globalne firmy jak Facebook czy Google zrobi艂y z tego fundament mechanizm贸w zapewniaj膮cych miliardowe dochody. Istniej膮 setki miejsc, sk膮d dane mog膮 wyciec i gdzie te dane musisz poda膰, chc膮c skorzysta膰 z serwis贸w, us艂ug, swoich praw. Ochrona obywateli jest iluzoryczna, bo nawet je艣li jaki艣 urz膮d do tego powo艂any ukarze firm臋 czy instytucj臋, z kt贸rej nast膮pi艂 wyciek, to utraconej prywatno艣ci u偶ytkownik贸w czy klient贸w ju偶 nikt nie przywr贸ci – te dane b臋d膮 kr膮偶y膰, b臋d膮 akumulowane, dodawane do nielegalnych profili os贸b. Ju偶 dzi艣 wiele firm wie o nas wi臋cej, ni偶 my sami – bo zestawiaj膮c okruchy informacji s膮 w stanie okre艣li膰 takie cechy naszego 偶ycia, charakteru, przyzwyczaje艅, kt贸re wynikaj膮 z naszej pod艣wiadomo艣ci. Te dane przepuszczone przez filtry sztucznej inteligencji mog膮 da膰 taki profil ka偶dego z nas, kt贸ry pozwoli nami manipulowa膰 z zatrwa偶aj膮c膮 skuteczno艣ci膮.

Nasz czytelnik ma sporo racji. Dowodzi tego eksperyment jaki przeprowadzili naukowcy z Waszyngtonu. Po wykupieniu us艂ugi w serwisie oferuj膮cym reklamy, byli w stanie odtworzy膰 tras臋 jak膮 przesz艂a konkretna osoba. Ma艂o tego, miejsca, obok kt贸rych przechodzi艂a by艂y aktualizowane co 10 minut. Naukowcy poznali nie tylko tras臋, jak膮 si臋 porusza艂a, ale tak偶e jej zainteresowania, wyznanie, pogl膮dy polityczne, stan zdrowia, a tak偶e inne prywatne informacje na jej temat.

Zaskakuj膮ce jest to z jak膮 艂atwo艣ci膮 uda艂o si臋 naukowcom zebra膰 dane, kt贸re mog艂yby si臋 sta膰 艂akomym k膮skiem nie tylko dla s艂u偶b specjalnych, ale tak偶e dla przest臋pc贸w. 艁atwo sobie wyobrazi膰 kogo艣, kto szuka „haka” na konkurenta biznesowego albo politycznego. Nie m贸wi膮c ju偶 o zagro偶eniu 偶ycia i zdrowia. Do przeprowadzenia eksperymentu naukowcy u偶yli telefoniczno-reklamowego numeru identyfikacyjnego (MAID). Jest on u偶ywany przez w艂a艣cicieli fizycznych sklep贸w do zbierania statystyk na temat klient贸w odwiedzaj膮cych ich plac贸wki. Co gorsza, u偶ytkownicy telefon贸w cz臋sto nie s膮 艣wiadomi, 偶e ich telefon przekazuje te dane. System MAID jest w stanie zlokalizowa膰 dan膮 osob臋 z dok艂adno艣ci膮 do 8 metr贸w.

Naukowcy zebrali te偶 poufne informacje na temat zachowa艅 obserwowanej osoby (graf. University of Washington)

George Orwell pisa艂 swoj膮 powie艣膰 zatytu艂owan膮 „1984” jako przestrog臋. Okazuje si臋 jednak, 偶e przez s艂u偶by r贸偶nego rodzaju i korporacje potraktowana zosta艂a raczej jako instrukcja obs艂ugi, a my jako spo艂ecze艅stwo zupe艂nie nie wzi臋li艣my sobie do serca Orwellowskiej wizji, oddaj膮c nasz膮 prywatno艣膰 w zamian za iluzoryczne korzy艣ci. Miejmy nadziej臋, 偶e w por臋 si臋 opami臋tamy i bardziej b臋dziemy zwraca膰 uwag臋 na to kto i jak korzysta z naszych danych. W maju tego roku wchodzi w 偶ycie unijna dyrektywa dotycz膮ca ochrony danych osobowych (RODO), kt贸ra zaostrza przepisy dotycz膮ce tego w jaki spos贸b firmy i instytucje korzystaj膮 z naszych danych osobowych. Miejmy nadziej臋, 偶e pozwoli unikn膮膰 konsekwencji stosowania big data. | CHIP