Dwa polskie w─ůtki w aferze, zwi─ůzanej z Cambridge Analytica i Facebookiem

Dziennik The Guardian sugeruje, ┼╝e Cambridge Analytica pomaga┼éa przy kampanii prezydenckiej Andrzeja Dudy dwa lata temu. W nagraniu z ukrytej kamery, zarejestrowanym przez stacj─Ö telewizyjn─ů Channel 4, jest mowa o "wschodnioeuropejskim kraju". Tropy wskazuj─ů m.in. na Polsk─Ö lub Czechy.

Wed┼éug Channel 4, firmy SCL i Cambridge Analytica bra┼éy udzia┼é w ponad 200 kampaniach wyborczych na ca┼éym ┼Ťwiecie. M.in. w Nigerii, Kenii, Indiach, Argentynie i Czechach. W pods┼éuchanej rozmowie Mark Turnbull, dyrektor powi─ůzanej z SCL firmy Cambridge Analytica, m├│wi, ┼╝e przedsi─Öbiorstwo wys┼éa┼éo przedstawicieli do jednego ze „wschodnioeuropejskich kraj├│w” i przeprowadzi┼éo tam skuteczn─ů kampani─Ö. Zdaniem Guardiana, Turnbull m├│g┼é mie─ç na my┼Ťli Polsk─Ö i kampani─Ö prezydenck─ů Andrzeja Dudy w 2015 roku.

Prezydent ju┼╝ odnios┼é si─Ö do tych informacji. Stwierdzi┼é na konferencji prasowej, ┼╝e co prawda w kampanii wyborczej jego sztab wykorzystywa┼é media spo┼éeczno┼Ťciowe, jednak nie podejmowa┼é wsp├│┼épracy z zagranicznymi firmami:

ÔÇö Ja s┼éysza┼éem o tym, ┼╝e Facebook powo┼éuje si─Ö na to, ┼╝e by┼é wykorzystywany w mojej kampanii. No rzeczywi┼Ťcie by┼é wykorzystywany jako po prostu medium spo┼éeczno┼Ťciowe, na kt├│rym my┼Ťmy realizowali wpisy, w sensie sztab. Natomiast nic mi nie wiadomo o wsp├│┼épracy z jak─ůkolwiek tego typu firm─ů ÔÇö┬áwyja┼Ťni┼é prezydent Duda.

Na upublicznionym przez brytyjski program Channel 4 News nagraniu (wideo powy┼╝ej) dziennikarz stacji podszywa si─Ö pod obywatela Sri Lanki, kt├│ry chce wp┼éyn─ů─ç na wynik wybor├│w. Rozmawia mi─Ödzy innymi z Alexandrem Nixem, prezesem Strategic Communications Laboratories i Markiem Turnbullem, dyrektorem Cambridge Analytica. Przedstawiciele sp├│┼éek obszernie opisuj─ů metody, jakimi pos┼éuguj─ů si─Ö, aby pokaza─ç w z┼éym ┼Ťwietle oponenta politycznego. Nix stwierdza nawet, ┼╝e przy fabrykowaniu informacji firma wsp├│┼épracuje z by┼éymi szpiegami z Wielkiej Brytanii i Izraela.

Algorytm, kt├│ry wykorzystywa┼éa Cambridge Analytica (m.in. na rzecz Donalda Trumpa w ameryka┼äskich wyborach w 2016 roku) zosta┼é stworzony przez polskiego naukowca z uniwersytetu Stanforda, doktora Micha┼éa Kosi┼äskiego. Jak podaje szwajcarskie czasopismo Das Magazin, Polak otrzyma┼é od Aleksandra Kogana, zwi─ůzanego z CA, propozycj─Ö wsp├│┼épracy z SCL, jednak odm├│wi┼é. Mimo to prawdopodobnie algorytm Kosi┼äskiego mia┼é du┼╝y wp┼éyw na kszta┼ét systemu, przygotowanego p├│┼║niej przez Cambridge Analytica.

Dzi─Öki zaawansowanym narz─Ödziom analitycznym, Cambridge Analityca sprofilowa┼éa 50 milion├│w obywateli USA. Informacje by┼éy na tyle szczeg├│┼éowe, ┼╝e firma mog┼éa tworzy─ç zautomatyzowane i spersonalizowane kampanie dezinformacyjne. Podczas ostatnich wybor├│w prezydenckich w USA powsta┼éo ponad 175 tysi─Öcy wariant├│w przem├│wienia Donalda Trumpa. Ka┼╝d─ů z wersji opracowano z my┼Ťl─ů o innej grupie odbiorc├│w. Alexander Nix t┼éumaczy w nagranej rozmowie, ┼╝e w kampanii bardziej od fakt├│w licz─ů si─Ö emocje, kt├│re trzeba odpowiednio rozbudzi─ç u wyborcy.

Kilka miesi─Öcy temu┬ápisali┼Ťmy w CHIP-ie o armii 40 tysi─Öcy trolli na polskim Twitterze i Facebooku, a tak┼╝e o tajemniczej firmie, kt├│ra zatrudnia┼éa ludzi do obs┼éugi fa┼észywych kont. Wed┼éug Roberta Gorwy, wsp├│┼éautora oxfordzkiego badania na ten temat, znacz─ůca wi─Ökszo┼Ť─ç profili publikowa┼éa w serwisach spo┼éeczno┼Ťciowych wypowiedzi o charakterze prawicowym. Celem, jaki boty obiera┼éy w trakcie kampanii prezydenckiej w Polsce w 2015 roku, byli dziennikarze, politycy i inni tzw. liderzy opinii. | CHIP