Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Zapamiętaj mnie Przypomnij hasło Rejestracja
Wersja mobilna
Newsletter
Zgłoś uwagę
RSS
Forum
rozwiń
Strona główna Forum CHIP Web 2.0 Bezpieczne podkręcanie karty graficznej - konkurs --= Bezpieczne podkręcanie karty graficznej =-- Zufik

--= Bezpieczne podkręcanie karty graficznej =-- Zufik


Autor Wiadomość

zufik

zufik

Wysłany 21.07.2008, 17:01

Tytuł postu: --= Bezpieczne podkręcanie karty graficznej =-- Zufik

BEZPIECZNE PODKRĘCANIE KARTY GRAFICZNEJ
Przygotował i opracował Łukasz Niemczewski



Branża IT to zdecydowanie najbardziej dynamicznie rozwijająca się gałąź przemysłu w dzisiejszych czasach. Producenci sprzętu prześcigają się w dostarczaniu nam coraz to nowszych i bardziej innowacyjnych rozwiązań. Od samego początku historii komputerów centralna jednostka obliczeniowa (ang. central procesor unit) zwana potocznie procesorem wiodła prym, jako wyznacznik wydajności i możliwości danego komputera. Jednak w ostatnich latach obserwujemy zaskakujący zwrot w tej dziedzinie, a rolę komputerowego serca zaczęła przejmować karta graficzna. Dzieję się tak nie bez powodu, gdyż współczesne układy graficzne są niezwykle złożone a ich moc obliczeniowa wielokrotnie przewyższa tą, którą dostarczyć nam może nawet najbardziej zaawansowany procesor CPU.



W porównaniu do swych przodków współczesne karty graficzne pełnią o wiele bardziej złożoną rolę niż dawniej. Wspomagają, bowiem dekodowanie filmów DVD czy materiału HD zapisanego na płytach Blue-Ray. Nowsze modele GPU posiadają wbudowane silniki fizyki takie jak Havok obecny w kartach ATI czy Physx proponowany przez Nvidia, dzięki czemu potrafią w znacznym stopniu odciążyć procesor komputera od zbędnych obliczeń w najnowszych grach. Jednak wszystko to blednie w obliczu rewolucji, która ma dopiero nadejść. CUDA tak brzmi, bowiem nazwa technologii opracowanej przez inżynierów z Nvidia. Jest to, bowiem technologia, która sprawia, że GPU stało się wreszcie programowalne a co za tym idzie daje możliwość programistom i developerom na tworzenie programów, które do obliczeń będą wykorzystywały nie powolne CPU, ale szybkie i wydajne układy GPU. Jest, więc rzeczą oczywistą, że wydajany układ graficzny jest podstawą każdego komputera walczącego o miano multimedialnego. Niestety każdy medal ma dwie strony. Ceny najnowszych rozwiązań są daleko poza zasięgiem przeciętnego Kowalskiego i kształtują się na poziomie *1249-2679 zł za najwydajniejszy na rynku jednordzeniowy układ graficzny GeForce GTX 280 oraz astronomiczną cenę *8533 zł za profesjonalna kartę PNY QuadroFX 5600 PCI-Ex16. Co więc ma zrobić przeciętny zjadacz chleba by w pełni cieszyć się możliwościami najnowszych gier i programów a nie chce przy tym zrujnować domowego budżetu po jednej wizycie w salonie komputerowym? Odpowiedz jest jedna … Overclocking
( *ceny podzespołów z dnia 21 lipca 2008)



Overclocking (ang. przetaktowywanie, podwyższanie taktowania)

Overclocking to proces zwiększania prędkości urządzenia poza jego specyfikacje fabryczną. Założeniem overclockingu jest zmuszenie danego podzespołu do pracy z maksymalną prędkością przy zachowaniu jego stabilnej pracy. Proces ten może się tyczyć zarówno procesora, pamięci Ram jak i karty graficznej. I choć w przypadku tych trzech podzespołów przetaktowywanie przebiega w różny sposób ogólne zasady pozostają niezmienne. W dalszej części artykułu przedstawię Tobie drogi czytelniku bezpieczny sposób na zwiększenie osiągów twojej karty graficznej. Czym wiec jest bezpieczny Overclocking?. Jest to świadome działanie poparte wiedzą i kierowane zdrowym rozsądkiem. Proszę pamiętać o tym, że każda część komputera w naszym przypadku GPU na swoje ograniczenia, których przekroczenie grozi trwałym uszkodzeniem. Należy również zwrócić uwagę, że ingerowanie w specyfikacje i sposób działania GPU jak i każdego innego podzespołu może być powodem utraty gwarancji producent.

Istnieją dwa główne sposoby, Overclockingu:

Software (ang. programowy) - Stosunkowo bezpieczny i dający dobre możliwości zmiany ustawień fabrycznych.
1. Overclocking z poziomu Biosu komputera - bardzo ograniczone możliwości
2. Overclocking z poziomu sterownika urządzenia - duże możliwości
3. Overclocking z poziomu Biosu GPU - pełen dostęp do wszystkich ustawień, największe możliwości
4. Moding - Połączenie metod 2 i 3. Nie zwiększa prędkości działania GPU, ale umożliwia odblokowanie profesjonalnych możliwości ukrytych na części kart graficznych, co przekłada się na wzrost wydajności układów graficznych bądź poprawia, jakości wyświetlanego obrazu.

Uwag ! Overclocking z poziomu biosu GPU przeznaczony jest tylko dla zaawansowanych użytkowników, którzy wiedzą, z czym mają odczynienia. Uszkodzenia biosu lub jego niepoprawna konfiguracja grozi natychmiastowym unieruchomieniem karty lub jej uszkodzeniem.

Hardware (ang. sprzętowy) - Przeznaczony wyłącznie dla najbardziej doświadczonych użytkowników i entuzjastów elektroniki. Hardware Overclocking daję nam podobnie jak Overclocking z poziomu Biosu GPU dostęp do funkcji układu graficznego, które nie są możliwe przy użyciu innych metod. Dzieje się tak, bowiem producenci sprzętu w trosce o swoje produkty zabezpieczają je przed możliwościami odblokowania ich pełnego potencjału. Najczęściej spotykanym sposobem takiego zabezpieczenia jest rozcinanie wiązka lasera odpowiednich połączeń mostkowych na układzie GPU, co uniemożliwia dostęp to najciekawszych opcji w sposób Softwarowy (ang. programowy). Oczywiście istnieją sposoby by w domowych warunkach połączyć tak porozcinane mostki* jednak jest to metoda wysoce ryzykowna i wykracza daleko poza ramy “Bezpiecznego Overclockingu karty graficznej”, dlatego w przedstawionym państwu artykule nie będę rozwijał tego zagadnienia. Zainteresowanych odsyłam na fora internetowe traktujące o Overclockingu i Modingu.

*Tak zwany “Pencil Mod” sposób na ponowne połączenie porozcinanych mostków za pomocą ołówka z grafitowym wkładem (grafit przewodzi prąd)




Zanim zaczniemy modyfikować ustawienia GPU poświęćmy chwilę by zrozumieć, co tak naprawdę ma wpływ na szybkość dokonywanych przez niego obliczeń. Oczywiści wraz ze zmianą procesu technologicznego i wprowadzaniem nowszych układów budowa chipa karty graficznej ulega modernizacji lub całkowitej przebudowie. Dlatego jako pomost łączący karty Nvidia z Seri 6xxx (NV40) z kartami 9xxx (G92) przedstawię państwu uproszczony schemat blokowy architektury chipów 7800 GT (G70).




* Jednostki ujednolicone Stream Processors

Vertex Shader - jednostki przetwarzania geometrii (umiejscowienie wierzchołków w przestrzeni)
Pixel Shader - jednostki przetwarzające piksele ( kolory, cienie)
ROP (Render Out Pixel) - jednostki rasteryzujące
Memory Interface - (od 32 bit do 512 bit) szerokości interfejsu pamięci (ilości przetwarzanych danych)
Core clock – Prędkość, z jaką działa procesor karty graficznej
Memory clock – Prędkość, z jaką działają pamięci zainstalowane na karcie (pamiętajmy ze w przypadku pamięci DDR - Double Data Rate otrzymana prędkości pamięci jest iloczynem bazowego zegara pamięci.
Memory latency – (Opóźnienia pamięci) Jest to czas reakcji pamięci umieszczonej na GPU.
Core voltage I memory voltage – Napięcie rdzenia GPU oraz pamięci na nim pracujących nie ma bezpośredniego wpływu na szybkość ich pracy. Jednak zwiększenie jego wartości pomaga ustabilizować pracę karty przy wysokich wartościach MHz procesora i pamięci.

W przypadku najnowszych kart graficznych obsługujących bibliotekę DirectX 10 zniknął podział na wyspecjalizowane jednostki Vertex Shader i Pixel Shader. Obliczenie, którymi wcześniej zajmowały się oba typy jednostek został powierzony nowej grupie ujednoliconych jednostek, które pracują w sposób dynamiczny i które są przydzielane do takiego typu obliczeń, jaki jest aktualnie potrzebny. Nvidia nazwała to rozwiązanie Stream Processors natomiast ATI Unified Shaders.




Przetaktowywanie GPU to proces złożony i czasochłonny. Wpływ na jego powodzenie i efekt końcowy ma wiele czynników. Najważniejszym z nich jest odpowiednie chłodzenie układu graficznego oraz ogólnie pojęta wentylacja komputera. Musimy pamiętać, że zwiększenie częstotliwości pracy karty graficznej wiąże się często ze znacznym wzrostem temperatury procesora karty oraz pamięci na niej umieszczonych. Overclocking źle chłodzonego GPU bardzo często prowadzi do niestabilnej pracy układu oraz trwałego uszkodzenia. Dlatego nasz niepokój powinny budzić wskazania temperatury przekraczające 80° C. W przypadku takim powinniśmy zaprzestać dalszego Overclocking i zadbać o leprze chłodzenie karty. Pomocna może okazać się wymiana standardowego układu chłodzenia na bardziej wydajny. Oferta niestandardowych często bardzo egzotycznych systemów chłodzących różnych firm dostępna jest w każdym większym salonie komputerowym.

Temperatura krytyczna, przy której GPU grozi uszkodzenia to w zależności od modelu 100°C - 115°C. W momencie osiągnięcia takiej temperatury karta graficzna automatycznie spowalnia swoje działanie i przechodzi w tryb 2D i trwa w nim do momentu restartu komputera.

Wartości temperatur pochodzą z ponad 20 Biosów kart Nvidia z modeli od 6xxx do 9xxx

Systemy chłodzenia GPU podobnie jak CPU można podzielić na trzy podstawowe grupy:
• Pasywne - Za chłodzenie odpowiada masywny aluminiowy lub miedziany radiator (brak wiatraka).
• Aktywne - Za chłodzenie odpowiada radiator (najczęściej aluminiowy) z zamontowanym wiatrakiem.
• Aktywne - Heat pipe - Radiator z miedzianymi rurkami, w których znajduje się ciecz wspomagająca transport i odprowadzanie ciepła.
• Aktywne - Water Cooling - Chłodzenie wodne za pomocą bloku wodnego montowanego na GPU/CPU.




Poniższa ilustracja przedstawia cyrkulacje powietrza w obudowie komputera oraz temperatury poszczególnych podzespołów.



Kolejna istotną sprawa jest pobór mocy. Zmuszenie GPU do pracy z większą częstotliwością zegara i pamięci oraz odblokowanie uśpionych jednostek Vertex Shader czy Pixel Shader wiąże się z procentowo większym zapotrzebowaniem na elektryczność. Kwestia ta jest bardzo istotna dla osób posiadających słabsze często „bez firmowe” zasilacze, które mogą nie poradzić sobie z dostarczeniem odpowiedniego napięcia, co w efekcie może doprowadzić do niestabilnej pracy komputera (zawieszanie się systemu) lub spalenia zasilacza. Pamiętajmy również ze w przypadku, gdy nasz komputer pracuję z w konfiguracji SLI/CrossFire gdy w komputerze znajdują się 2, 3 lub 4 karty graficzne, prądorzerność podkręconych kart może rozłożyć na łopatki nawet wydajny markowy zasilacz.

Graphic Artifacts – To przekłamania GPU powstałe w skutek nadmiernego Overclockingu lub błędne wyświetlanie części obrazu, które są oznaką niestabilnej pracy karty graficznej. Najczęściej spotykanym przykładem takiego problemu są:

• Losowo pojawiające się grupy pikseli o odmiennej od otoczenia kolorystyce (fioletowe, żółte)
• Znikające elementy sceny 3D
• Migoczące cienie w grach
• Tzw. Krzaczenie się wyświetlanych obiektów





Teraz, gdy zapoznaliśmy się z podstawowymi zasadami Overclockingu i wzbogaciliśmy swoja wiedze o zagadnienia niezbędne każdemu początkującemu Overclockerowi możemy zabrać się za modyfikacje własnej karty graficznej. Wybrana przez nas metoda będzie Overclocking z poziomu sterownika urządzenia. Skorzystamy z niej, bowiem jest to najszybszy i stosunkowo bezpieczny sposób dla ludzi bez wcześniejszego doświadczenia. Do przeprowadzenia całej operacji niezbędne będą 4 programy

Riva Tuner 2.06 - http://download.chip.eu/pl/RivaTuner-2. ... 73238.html [download.chip.eu] Podkręcanie I monitorowanie GPU
ATITool 0.26 - http://download.chip.eu/pl/ATITool-0.26 ... 07158.html [download.chip.eu] Podkręcanie I testowanie GPU
GPU-Z.0.2.4 - http://download.chip.eu/pl/download_pl_ ... 01601.html [download.chip.eu] Identyfikacja GPU
3DMark06 - http://download.chip.eu/pl/3DMark06-1.1 ... 43685.html [download.chip.eu] Sprawdzanie wydajności i stabilności ( Uwaga 580 MB)

Overclocking z poziomu sterownika pozwoli nam na zmianę następujących ustawień:

Core clock - Prędkość, z jaką działa procesor karty graficznej
Memory clock - Prędkość, z jaką działają pamięci.
Vertex Shader - Prędkość, z jaką działają jednostki przetwarzania geometrię
Pixel Shader - Prędkość, z jaką działają jednostki przetwarzające piksele
ROP (Render Out Pixel) - Prędkość, z jaką działają jednostki rasteryzujące

Overclocking z poziomu sterownika nie umożliwi nam odblokowania uśpionych jednostek Pixel Shader i Vertex Shader a jedynie zmianę szybkości ich działania, bowiem ich zegary są zsynchronizowane z zegarem procesora GPU. Co do taktowania ROP (Render Out Pixel) w części modeli kart graficznych może być ono ustawiane osobno. Najczęściej jest ono kilkadziesiąt MHz większe niż zegar rdzenia układu graficznego, jednak do zmiany jego wartości niezbędna jest edycja Biosu GPU, dlatego zadowolimy się wzrostem taktowania ROP, jakie przyniesie nam przetaktowanie rdzenia GPU. Memory latency i Core voltage w kartach Nvidia dostępne są tylko z poziomu Biosu układu graficznego dodatkowo są to opcje zaawansowane, które niepoprawnie ustawione mogą natychmiast unieruchomić kartę, dlatego pominę sposób ich modyfikacji.

(odblokowanie nieaktywnych jednostek Vertex Shader i Pixel Shader w sposób programowy było możliwe tyko dla karta do serii GeForce 6xxx)

Zacznijmy od uruchomienia programu GPU-Z.0.2.4 Pozwoli on na zidentyfikowanie posiadanej przez nas karty graficznej i poda nam jej specyfikacje. Zanotujmy także wyświetlane w programie wartości:

Pixel Fillrate - Texture Fillrate oraz Bandwidth. Po skończonym Overclockingu karty będziemy mogli porównać stare wartości z nowymi. (Na obrazku zaznaczone żółtym kolorem). Możemy także przeprowadzić test programem 3DMark06 i zanotować osiągnięty wynik. Da nam to pojecie jak bardzo udało nam się przyspieszyć działanie naszego GPU. Dla uzyskanie większej poprawności wyników zalecam ustawić zapętlanie testów na 3.




Istotna rzeczą, która musimy zrobić zanim zaczniemy zwiększać taktowanie GPU jest zadbanie o poprawne chłodzenie. Patrz OVERCLOCKING PRZYGOTOWANIA

Część producentów kart graficznych zwłaszcza w odniesieniu do słabszych modeli już w fabryce celowo spowalnia działanie zainstalowanego na GPU systemu chłodzenia (wiatraczek). Głównym powodem takiego działania jest zapobieganie nadmiernemu hałasowi towarzyszącemu pracy wiatraka na pełnych obrotach. Ponieważ zamierzamy zwiększyć szybkość GPU poza jego specyfikacje musimy upewnić się, że system chłodzenia działa w 100%. W tym celu uruchamiamy program Riva Tuner 2.06 i postępujemy zgodnie z przedstawiona ilustracja. Po przestawieniu obrotów wiatraka na 100% powinniśmy odczuć słyszalną różnicę szumu dobiegającą z obudowy komputera. (Jeśli twój wiatrak był już ustawiony na 100% możesz pominąć ten krok).




Dzięki programowi Riva Tuner 2.06 Możemy także bardzo dokładnie monitorować nasz układ graficzny. W tym celu wybieramy opcje Hardware Monitoring (zielony okrąg na ilustracji powyżej). Wykresy poinformują nas o aktualnej szybkości procesora karty, pamięci i shaderów. Pamiętajmy, że znaczna część kart graficznych pracuje w przynajmniej dwóch trybach: 2D i 3D. W trybie 2D karta spowalnia swój procesor by zaoszczędzić energię i zmniejszyć wydzielaną temperaturę podczas mniej wymagających operacji jak przeglądanie Internetu czy praca biurowa. Pełna moc karty, czyli tryb 3D uruchamia się, gdy GPU wykryję aplikacje takie jak Gry komputerowe, aplikacje graficzne czy odtwarzacze Video-DVD.

Teraz uruchamiamy aplikacje, ATITool 0.26 Program jest wyposażony w opcje samodzielnego szukania maksymalnej stabilnej prędkości rdzenia i pamięci (kolor niebieski na ilustracji poniżej) jednak my dla pełnej kontroli przeprowadzanego procesu pominiemy ją i wszystkie zmiany dokonamy samodzielnie zmieniając wartości taktowania procesora i pamięci na GPU ręcznie. W tym celu będziemy stopniowo podnosić wartości w okienkach Core i Memory dla wartości 3D (kolor żółty na ilustracji).

W pierwszej fazie Overclockingu zajmiemy się rdzeniem GPU. Zwiększenie jego taktowania wpłynie również na przyspieszenie pracy jednostek cieniowania Vertex Shader, Pixel Shader, ROP.

W programie ATITool 0.26 Uruchamiamy podgląd 3D (patrz ilustracja kolor czerwony) Przestawi to nasz GPU w tryb pracy 3D i umożliwi nagrzanie się rdzenia karty. Czekamy teraz ok. 5 minut do momentu aż temperatura naszej karty osiągnie maksymalny dla siebie poziom i przestanie rosnąć. W przypadku karty testowej było to 63° C.




Teraz cały czas mając otwarte okienko podglądu zaczynamy stopniowo zwiększać o 5 MHz taktowanie procesora GPU (Core). Po każdym podniesieniu zegara o 5 MHz czekamy 2 min obserwując wskazania temperatury, oraz okienko podglądu 3D w celu wyłapania Graphic Artifacts. Jeśli temperatura nie przekracza bezpiecznych wartości, (ok. 80° C) komputer nie zawiesił się a w okienku podglądu nie zauważyliśmy żadnych przekłamań ani migotania obrazu możemy podnieść taktowanie Core o kolejne 5 MHz. W przypadku testowanej karty udało się podnieść prędkość rdzenia karty z fabrycznych 400 MHZ na 500 MHz. Dalsze próby zwiększania taktowania zakończyły się zawieszaniem komputera.
Gdy już odnaleźliśmy własne stabilne ustawienia upewnijmy się czy karata działa sprawnie i nie powoduje wyświetlania Artefaktów, których nie wyłapaliśmy gołym okiem. W tym celu w programie ATITool 0.26 Uruchamiamy szukanie artefaktów. (Ilustracja kolor zielony) Pamiętajmy o tym, że szukanie Artefaktów powinno odbywać się, gdy procesor karty jest maksymalnie nagrzany. Jeżeli program znajdzie w wyświetlanym obrazie problemy poinformuje nas zaznaczając je żółtymi kropkami i liniami. W takim przypadku musimy obniżyć taktowanie GPU o 5 MHz i przeprowadzić ponowne skanowanie w celu wyszukania Artefaktów. Jeśli po 20 minutach skanowania Artefaktów programem ATITool 0.26 Nie stwierdziliśmy błędów w obrazie pozostaje nam ostateczny test stabilności karty. W tym celu najlepiej będzie uruchomić program 3DMark06 lub nową wymagającą grę 3D, która zmusi nasz GPU do pracy na pełnych obrotach. Jeśli po 1-2 godzinach ciągłej pracy komputer nie zrestartował się a karta nie uległa przegrzaniu możemy uznać, że Overclocking procesora karty zakończył się sukcesem.

Teraz, gdy znaleźliśmy stabilne ustawienia Core przechodzimy do przetaktowywania zegara Pamięci (Memory).
Cały proces odbywa się analogicznie do sposoby Overclockingu rdzenia. Zwiększamy stopniowo tym razem o 10 HMz taktowanie pamięci zwracając uwagę na temperaturę. Po znalezieniu stabilnej prędkości (takiej, która nie zawiesza komputera) testujemy kartę w poszukiwaniu Artefaktów programem ATITool 0.26. Jeśli ATITool nie stwierdzi występowania problemów z obrazem ponownie przez 1-2 godziny testujemy stabilność naszej maszyny programem, 3DMark06.

Gdy udało nam się odnaleźć optymalne ustawienia dla Core i Memory naszej karty postarajmy się je zapisać tak alby były one automatycznie wprowadzane przy każdym uruchomieniu komputera. (ATITool 0.26 nie zapisuje zmian i są one aktywne tylko na okres uruchomienia programu). Do zapisania swoich ustawień użyjemy Riva Tuner. (Ilustracja poniżej)




Pamiętajmy, że wszystkie wprowadzone przez nas zmiany odbywały się na poziomie sterownika urządzenia. Dlatego nie są one trwałe i zainstalowanie nowych sterowników do karty graficznej przywróci domyślne wartości GPU. Sposobem na trwałem zapisanie ustawień jest edycja Biosu GPU.





W przypadku karty testowej udało się osiągnąć około 20% ogólnego przyspieszenia działania układu. Temperatura karty wzrosło o 8° C dając w ten sposób maksymalną temperaturę 70° C. Tym samym nie było konieczności wymiany układu chłodzenia na bardziej wydajny.
Jak widać Overclocking może być łatwym sposobem na przyspieszenia swojej karty graficznej. Jednak pamiętajmy by zdrowy rozsądek nigdy nie przestał nam towarzyszyć podczas tej zabawy ;-)



Od Autora:

Uprzejmie proszę o nie kopiowanie ani rozpowszechnianie powyższego artykułu do momentu zakończenia konkursu organizowanego przez Chip.pl „Bezpieczne podkręcanie karty graficznej”, czyli 4 sierpnia 2008 r. W momencie ogłoszenia wyników konkursu autor zrzeka się praw do artykułu zezwalając jednocześnie każdemu zainteresowanemu na dowolne kopiowanie i powielania całości bądź części tekstu oraz ilustracji bez wiedzy autora.

Łukasz Niemczewski

kokosza...

kokoszanel

Wysłany 23.07.2008, 01:39

Tytuł postu: Coś chyba nie tak.

Autorowi gratuluję, już ma kartę w kieszeni, a raczej w kompie:)ale zastanawia mnie kto by przygotował taki artykuł na konkurs? Przecież to jest najlepszy opis oc karty w necie. I właśnie czy ktoś, kto robi taki opis przypadkiem nie pracuje dla jakiejś redakcji? Przygotowywanie tych fotek, testów na kartach… Do tego trzeba mieć zasoby. Zwykły forumowicz by tego nie zrobił co znakomicie obrazuje poziom innych prac konkursowych. Zadziwiające jest też, że nagrody są tak niewyważone.1 miejsce karta graficzna a reszta miejsc… wiatraczki. No wynik tego konkursu to formalność a forumowicze dziękują za wiatraczki bo z tą w pełni profesjonalną pracą nie ma szans. Wydaje mi się że ona już była gotowa przed ogłoszeniem konkursu. A ta karta idzie do tej samej osoby która ma ją teraz. To by było na tyle. Dzięki

mgajews... (CHIP)

mgajewski

Wysłany 23.07.2008, 08:06

Tytuł postu:

Widać, że nigdy nie miałeś do czynienia ze sceną overclockerską.

Jest masa maniaków, dla których taki tekst to jest usiąść w weekend i naskrobać. Parę godzin z życia z głowy a efektem jest nowiutka karta śmigająca w kompie. Dla kogoś, kto ma dużą wiedzę o overclockingu (a są na polskiej scenie ludzie, którzy na tym zęby pozjadali) taki art to żadna sztuka. Dlatego dziwi mnie tak mała ilość prac. Dziś ruszamy z kampanią promocyjną, może to pomoże

Czepiasz się fotek, a co za problem zrobić PrintScreen darmowego AtiTool i narysować kółeczko wokół omawianej funkcji? A jeśli nie ma się własnych zasobów, skorzystać z cudzej pracy (jeśli jej licencja na to pozwala) - gdzieś tam wyżej autor podpisuje jakiś obrazek, zastrzegając, że pochodzi on ze strony Zalmana. Sztuką jest nie obrazek, nie screen, nawet nie test, a złożenie tego wszystkiego do kupy, właśnie dzięki wiedzy. zufika praca mi się bardzo podoba, ale nie zdziwię się, jak pojawi się lepsza. Wręcz tego oczekuję, bo z całym szacunkiem dla Forumuwiczów, ale straszne lenistwo Was złapało na wakacje :)

zufik

zufik

Wysłany 23.07.2008, 11:34

Tytuł postu:

Witam
Do kokoszanel


ale zastanawia mnie kto by przygotował taki artykuł na konkurs? … I właśnie czy ktoś, kto robi taki opis przypadkiem nie pracuje dla jakiejś redakcji?
Nigdy nie pracowałem w żadnej redakcji, prawdę mówiąc miałem problemy z pisaniem prostych wypracowań dawno temu w liceum. OC zajmuje się blisko od 9 lat, od czasu słynnego Celerona - A Starsi użytkownicy na pewno wiedzą, o co chodzi;-)
Przygotowywanie tych fotek, testów na kartach… Do tego trzeba mieć zasoby.
Napisanie całości artykułu zajęło mi 2,5 dni. Pierwszy dzień przygotowanie kart i testy, Drugi dzień opisanie metod OC i ilustracje. Jeśli chodzi o ilustracje to większość z nich to zwykły Print Screeny używanych programów, wykresy i tabelki były robione w Microsoft Word 2007; -) Obrazek temperatur w komputerze zrobiłem sam w Photoshop (zdjęcie jednego z moich komputerów). Schemat budowy chipa g70 zrobiłem samodzielnie na podstawie materiałów prasowych dostępnych od Nvidia. Jedyne fotki, które wziołem z netu to systemy chłodzenia. Znalazłem je na stronie Zelmana posklejałem w Photoshop i dałem opis skąd pochodzą.
0, 5 dnia zajęło mi wrzucanie Artykułu na forum… żeby chodziarz HTML był na forum włączony. Niestety wszystko trzeba było ciąć i kolejny raz formatować właśnie pod forum. Kocham formatowanie tekstu na forum: Tekst pogrubiony- Tekst pochylony –Tekst podkreślony + kolor i wielkość czcionki, jakie to daję możliwości…

Apropo z zawodu jestem Grafikiem komputerowym.;-)

Wydaje mi się że ona już była gotowa przed ogłoszeniem konkursu. A ta karta idzie do tej samej osoby która ma ją teraz.
Panie kokoszanel jeszcze raz powtarzam nie mam nic wspólnego z redakcja CHIP.pl Z drugiej strony bardzo dziękuje za te słowa, miło wiedzieć, że moja praca wydała się panu na tyle profesjonalna żeby szukać w niej podstępu i przekrętu kogoś z redakcji ;-)

Do amat3ur
Dziś ruszamy z kampanią promocyjną, może to pomoże
Jest to pierwsza edycja konkursu, zabawa się rozkręci jeśli konkurs będzie organizowany regularnie.
zufika praca mi się bardzo podoba, ale nie zdziwię się, jak pojawi się lepsza.
Planowałem napisać znacznie ciekawszy moim zdaniem tekst, ale w tytule pracy konkursowej „Bezpieczne podkręcanie karty graficzne” ogranicza mnie jedno słowo… bezpieczne. Bezpieczna zabawa w Overclocking jest dość ograniczona w swoich działaniach przez co rutynowa i zawsze wygląda tak samo, zmieniają się tylko aplikacje do podkręcania. Trochę to ograniczyło pole działania, a już po ciekły azot do piwnicy szedłem ;-)

a_m_d

a_m_d

Wysłany 24.07.2008, 19:05

Tytuł postu:

Zufik jak z ciebie taki “overkloker” to pochwal sie zrzutem z ekranu twoja podkrecona karta graficzną …..
pokarzesz ile wycisnełeś ze swojej karty i czy twoje metody podkrecania napisane w tekscie sa sprawdzone…

Bo aj z kart graficznych niechwaląc sie z LE ROBIE GT a z GT ROBIE GTX!!:P

zufik

zufik

Wysłany 24.07.2008, 22:46

Tytuł postu:

Do pana a_m_d

Bo aj z kart graficznych niechwaląc sie z LE ROBIE GT a z GT ROBIE GTX!!:D

To bardzo interesujące. Ciekawi mnie w jaki sposób odblokowuje pan nieczynne jednostki VS i PS w kartach LE i GT ? pytam bo zmiana Biosu nic nie daje a RivaTuner nie pomoże na karty nowsze niż GeForce 6xxx. Nawet najwięksi spece z www.guru3d.com twierdzą że to obecnie niemal niemożliwe. Jesli zna pan działający sposób na moding kart LE->GT oraz GT->GTX to uprzejmie proszę o podzielenie się tą wiedzą.

p.s Ja swoją kartę 7800GT przerobiłem na profesjonalny układ Quadro FX 4500 potem VMod zwiększający napięcie na karcie z 1.4 na 1.5 i ostatecznie Overclocking z 400/1000 na 550/1300 oczywiście na standardowym chłodzeniu.

Zufik jak z ciebie taki “overkloker” to pochwal sie zrzutem z ekranu twoja podkrecona karta graficzną …..
Skoro to dla pana takie ważne proszę bardzo, zamieszczam Screeny. Karta oryginalna i przerobiona.

Karta oryginalna
http://kizi0q.blu.livefilestore.com/y1p ... lps/01.png [kizi0q.blu.livefilestore.com]


Karta przerobiona
http://kizi0q.blu.livefilestore.com/y1p ... Waw/02.png [kizi0q.blu.livefilestore.com]

Zdjęcie karty którą Modowałem


Karty pracują w trybie SLI

a_m_d

a_m_d

Wysłany 24.07.2008, 23:51

Tytuł postu:

www.guru3d.com hahah Z LE nie można zrobic GT to żaden z ciebie spec a ci z guru3d.com to podkręcać mogą commodore ,niema rzeczy niemożliwych.
ja ze swojego Leadtek WinFast 6600le zrobilem gt
Zegar rdzenia 450 MHz @ 600MHz
Zegar pamięci 700 MHz @ 730MHz
Wydajność 3600 Mtex @ 4800Mtex na zegarze 600MHz}
Chłodzenie Zalman VF-700Cu

800Mtex wydajniejsza od GeForce 6600GT {zegar o 100MHz wyższy}

Trzeba wgrać zmodowanego biosa jeden minus z tym biosem nie działa HDR i wejscie DVI przy zegarze 600MHz, wgrany specjalny BIOS, który podwyższa napięcie rdzenia. :idea:

zufik

zufik

Wysłany 25.07.2008, 09:32

Tytuł postu:

Do pana a_m_d
www.guru3d.com hahah Z LE nie można zrobic GT to żaden z ciebie spec a ci z guru3d.com to podkręcać mogą commodore

ja ze swojego Leadtek WinFast 6600le zrobiłem gt
Panie a_m_d nie rozumiem do czego pan zmierza. Twierdzi pan że guru3d.com to banda lamusów a sam chwali się osiągnięciem czegoś co dokonała pewnie większość użytkowników GeForce6xxx zwłaszcza że karty były ostatnia niezabezpieczoną serią ze stajni Nvidia.
Trzeba wgrać zmodowanego biosa jeden minus z tym biosem nie działa HDR i wejscie DVI przy zegarze 600MHz, wgrany specjalny BIOS, który podwyższa napięcie rdzenia.

Nie działa DVI i HDR ? czyli tak naprawdę nic pan nie przerobił, a jedynie zwiększył taktowania i oznaczenia karty w biosie. W takim razie o co tyle krzyku? co takiego wielkiego pan osiągnął że my jesteśmy noooby a pan Guru ?

p.s zapomniał pan zamieścić screeny swojej karty PRZED i PO.

a_m_d

a_m_d

Wysłany 26.07.2008, 00:54

Tytuł postu:

spokojnie mam remont pokoju i małe zamieszanie ale fotki wsatwie napewno . 8)
jak sie wrzuca fotki w poscie ..
CENEO Kup najtaniej
Toshiba C855-128 (PSKC8E-01F00GPL) Toshiba C855-128 (PSKC8E-01F00GPL)
Dostępny w 1 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Panasonic CGR-S006E/1B (CGR-S006E/1B) Panasonic CGR-S006E/1B (CGR-S006E/1B)
Dostępny w 3 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Massa Dekielek WB 52mm Massa Dekielek WB 52mm
Dostępny w 1 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
LG Smart 42LM765S LG Smart 42LM765S
Dostępny w 13 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Video
nowe filmy