Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Zapamiętaj mnie Przypomnij hasło Rejestracja
Wersja mobilna
Newsletter
Zgłoś uwagę
RSS

News

rozwiń
Strona główna News Oprogramowanie Aplikacje użytkowe API graficzne Vulkan zaprezentowane oficjalnie!

Nowy interfejs programistyczny pozwoli wycisnąć jeszcze więcej z pecetów.

API graficzne Vulkan zaprezentowane oficjalnie!

Gracze z kartami od Nvidii i AMD będą mogli natychmiast czerpać korzyści z API Vulkan. Natomiast deweloperzy zyskują nowe narzędzie, które zapewni im większą kontrolę nad platformą sprzętową oraz większą wydajność na wielu różnorodnych urządzeniach.

Od początku: czym jest Vulkan?

Vulkan to niskopoziomowy interfejs programistyczny (API), który zapewnia bezpośredni dostęp do procesora graficznego deweloperom, którzy chcą uzyskać najwyższy poziom kontroli nad sprzętem. Prostszy i mniejszy sterownik sprawia, że Vulkan cechuje się mniejszymi opóźnieniami niż tradycyjne rozwiązania OpenGL i Direct3D. Vulkan cechuje się też wysoką wydajnością w przetwarzaniu wielowątkowym, umożliwiając całkowite wypełnienie potoku graficznego przez wielordzeniowe procesory centralne, a tym samym zwiększenie wydajności na istniejących platformach sprzętowych.

Vulkan to pierwszy niskopoziomowy interfejs API nowej generacji, który jest jednocześnie wieloplatformowy. Dzięki niemu deweloperzy mogą tworzyć aplikacje na wiele różnorodnych urządzeń, od komputerów po urządzenia mobilne, nawet jeśli korzystają one z różnych systemów operacyjnych. Tak jak OpenGL, Vulkan to otwarty standard, dostępny bez opłat licencyjnych, który można zastosować na dowolnej platformie. Deweloperzy, którzy wolą korzystać z OpenGL lub OpenGL ES nie muszą się obawiać – NVIDIA wciąż będzie wspierać innowacyjne rozwiązania w tych bardziej tradycyjnych interfejsach.

Kto tworzy Vulkana?

Vulkan został stworzony przez Khronos Group, organizację zajmującą się rozwojem nowych standardów, która zrzesza liczne firmy, (w tym NVIDIę i AMD), zajmujące się tworzeniem sprzętu i oprogramowania. Owocami jej pracy są otwarte, dostępne bez opłat licencyjnych interfejsy API, przeznaczone do akceleracji odtwarzania dynamicznej zawartości multimedialnej na różnorodnych platformach i urządzeniach.

Dlaczego Vulkan jest tak ważny?

Vulkan jest wspaniałym narzędziem dla deweloperów. Nowy interfejs zmniejsza koszty portowania aplikacji i otwiera przed deweloperami dostęp do nowych platform sprzętowych, a tym samym do nowych rynków.

Co ważniejsze, sterowniki NVIDIA obsługujące Vulkana są już gotowe. W dniu premiery interfejsu Vulkan firma NVIDIA udostępniła sterowniki dla systemów Windows, Linux oraz Android. Więcej informacji można znaleźć na naszej stronie dotyczącej sterowników Vulkan.

NVIDIA udostępnia już sterowniki z obsługą interfejsu Vulkan do systemów operacyjnych Windows (od Windows 7 wzwyż) oraz Linux. Współpracują one ze wszystkimi kartami GeForce wykorzystującymi procesory graficzne oparte na architekturze Kepler i Maxwell. „Podczas tworzenia interfejsu Vulkan testowaliśmy sprzęt i sterowniki NVIDIA zarówno w środowisku Windows jak i Android. Redukcje obciążeń procesorów centralnych były w obu przypadkach znaczące”, powiedział John Carmack, dyrektor generalny ds. technicznych w firmie Oculus.

Gracze z kartami GeForce będą pierwszymi osobami, którzy będą mogli zagrać w wersję gry The Talos Principle od studia Croteam, wykorzystującą interfejs Vulkan, która również ma dziś swoją premierę. „W przeszłości prowadziliśmy już owocną współpracę z zespołem ds. rozwoju sterowników firmy NVIDIA, ale wyniki ich prac nad interfejsem Vulkan przekroczyły nasze najśmielsze oczekiwania”, powiedział Dean Sekuliuc, programista w zespole Croteam. „Szybko udostępnili nam najnowsze wersje beta swoich sterowników, co pozwoliło nam równie szybko wdrożyć nowy interfejs API w silniku Serious Engine, dzięki czemu The Talos Principle będzie jedną z pierwszych gier wspierających Vulkana. I to jak płynną!”

Oto korzyści, jakie zapewnia Vulkan:

Dla graczy z kartami graficznymi GeForce: Niewielkie opóźnienia oraz wysoka wydajność zapewniane przez interfejs Vulkan pozwolą deweloperom wzbogacić gry o więcej szczegółów i efektów specjalnych, bez pogarszania płynności działania. Ponieważ sterownik Vulkan jest mniejszy i ma mniejszy narzut, deweloperzy aplikacji natrafią na mniej niespodzianek w kontekście wydajności. Procesy programowania są przejrzystsze i bardziej płynne.

Dla deweloperów aplikacji profesjonalnych wykorzystujących procesory Quadro: Nasze sterowniki z obsługą Vulkan i OpenGL wykorzystują zintegrowaną architekturę binarną, która pozwala na wykorzystywanie shaderów GLSL za pomocą interfejsu Vulkan. Deweloperzy mogą kontynuować pracę z OpenGL lub zaplanować bezproblemową i długofalową migrację z OpenGL na Vulkan, aby zyskać korzyści płynące z nowych możliwości nowego interfejsu. Na przykład dzięki wielowątkowej architekturze interfejsu Vulkan, wielordzeniowe procesory centralne mogą przekazywać procesorowi graficznemu o wiele więcej danych do przetworzenia. W aplikacjach do projektowania i przetwarzania materiałów cyfrowych przełoży się to na większą interaktywność przy pracy z dużymi modelami.

Dla deweloperów aplikacji mobilnych pracujących z procesorami Tegra: Wkrótce udostępnimy sterowniki z obsługą interfejsu Vulkan dla systemów Android i Linux. W przyszłych wersjach systemu Android Vulkan będzie zintegrowany, tak jak OpenGL ES. Dzięki temu Android zyska dostęp do ustandardyzowanego, hipernowoczesnego interfejsu programistycznego z wbudowanymi funkcjami obsługi grafiki oraz obliczeń na procesorach graficznych. Umożliwi to wykorzystanie układów graficznych procesora Tegra do tworzenia całkowicie nowych aplikacji, a także uatrakcyjnienia oprawy graficznej w grach. Deweloperzy mogą używać interfejsu Vulkan na konsolach NVIDIA SHIELD Android TV oraz tabletach SHIELD, a także na zestawach Jetson pracujących pod kontrolą systemu Linux.

Więcej informacji na temat API Vulkan

Więcej informacji można uzyskać klikając tutaj. Zachęcamy też do obejrzenia pełnej listy materiałów wideo nagranych podczas Dnia Deweloperów Vulkan.

 

 

 

Dodaj komentarz 9 komentarzy
Gość IP: 80.50.142.* 2016.02.17 08:57
Bardzo dobra wiadomość. Powstaną gry na różne platformy. Koniec dominacji MS i DirectX. Platforma Steam czekała na ten moment
Gość IP: 84.10.177.* 2016.02.17 10:43
Widzę że autor "niusa" jest "zielony", bo nie wie (albo celowo nie napisał) że AMD także od razu dało sterowniki pod VULKAN. Pozdro. :V
Gość IP: 178.42.138.* 2016.02.17 11:03
Aż za zielono. Sprzęt rodem mediamarkt. Tyle dobrze, że plusy Vulcana dotyczą więcej firm niż tylko AMD i NV.
ps
AMD dało sterownik 14 lutego. NVidia kiedy?
Gość IP: 89.68.7.* 2016.02.17 11:25
i co zaprezentowano skoro nie ma nawet dema?
Gość IP: 178.37.124.* 2016.02.17 13:13
Bardzo stronniczy materiał, nawet linki zamiast do grupy kronos co stworzyła standard to autor dał do strony nvidia. Szkoda słów !! !! Artykuł DNO !! !! Widać kto płaci za dobre recenzje swoich produktów na tym portalu !! !!
Gość IP: 91.226.23.* 2016.02.17 17:44
@Gość IP: 84.10.177.* 2016.02.17 10:43
Napisales chociaz jedna linie kodu z wykorzystaniem Vulkan, ze sie tak napinasz i robisz z siebie eksperta? AMD praktycznie stworzylo to API, wiec to nie dziwne, ze mieli sterowniki wczesniej.

@Gość IP: 178.37.124.* 2016.02.17 13:13
Niby w ktorym miejscu artykul jest stronniczy? Wspomina o NV, AMD i Androidzie. Poza tym twierdzenie, ze Khronos stworzylo Vulkan to mocne naduzycie.

Co do samego Vulkana to najwiekszy problem jaki w nim widze to brak odpowiednika WebGL. I poki co nie zapowiada sie, zeby taki odpowiednik powstal, tu problem jest technicznie bardziej sklmplikowany niz opakowanie GLES2. Ale moze ktorys z ekspertow powyzej go rozwiaze.
jacenty_M
jacenty_M 2016.02.17 19:05
Do kilku komentujących.

Co niektórzy nie jesteście na czasie i w dodatku coś wam się pomyliło. Nvidia właśnie wypuściła nowe sterowniki w wersji 356.39 oraz 355.00.26 z pełnym wsparciem Vulcan 1.0 i są to sterowniki finalne. AMD też wypuściło sterowniki ze wsparciem Vulcan, ale... w wersji Beta. Więc sorry, tak naprawdę te sterowniki nie są dla finalnego odbiorcy, więc tak naprawdę ich nie ma.

Co do Khronosa - oni przygotowali specyfikację tego API, ale przy tworzeniu tego API byli zaangażowani inni producenci (AMD, Nvidia i inni). Oczywiście, AMD dało niejako podwaliny pod Vulcana za sprawą Mantle.
acomp
acomp 2016.02.17 22:33
Dobrze że Vulkan łączy wszystkie platformy i producentów kart. Wszystko zależy jednak od deweloperów czy będą szybko tworzyć nowe gry w oparciu o Vulkan
Gość IP: 84.10.177.* 2016.02.17 23:13
@Gość IP: 91.226.23.* 2016.02.17 17:44

Nie spinam się, tylko pokazuję jak bardzo ta redakcja lubi nvidie :-DDD
AUTOR: tomasz domański
DODANO: 16.02.2016
LICZBA WYŚWIETLEŃ: 7243
CENEO KUP NAJTANIEJ
Efterklang - Piramida (Winyl) Efterklang - Piramida (Winyl)
Dostępny w 3 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Ubiquiti AirVision-C NVR Ubiquiti AirVision-C NVR
Dostępny w 1 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Toshiba Satellite U840-10M (PSU4SE-00K01FPL) Toshiba Satellite U840-10M (PSU4SE-00K01FPL)
Dostępny w 12 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Emtec Movie Cube K130 500GB (EKHDD500K130) Emtec Movie Cube K130 500GB (EKHDD500K130)
Dostępny w 1 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Shiru Hitomi 7 Shiru Hitomi 7
Dostępny w 1 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu