Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Zapamiętaj mnie Przypomnij hasło Rejestracja
Wersja mobilna
Newsletter
Zgłoś uwagę
RSS

News

rozwiń
Strona główna News Sprzęt Gadżety Pojazdy, które się uczą

Nvidia wprowadza pierwszy samochodowy superkomputer wykorzystujący sztuczną inteligencję.

Pojazdy, które się uczą

Samochody wyposażone w nową platformę Nvidia Drive PX 2 z funkcjami nauczania i obliczeń superkomputerowych mogą rozpoznawać swoje otoczenie i autonomicznie poruszać się po drodze.

Firma Nvidia zaprezentowała dziś platformę Nvidia Drive PX 2 – potężne rozwiązanie do obsługi sztucznej inteligencji w pojazdach. Nowa platforma obliczeniowa Drive PX 2 jest przeznaczona do rozwiązywania złożonych problemów, typowych dla rozwoju autonomicznych pojazdów, za pomocą sztucznej inteligencji. Wykorzystano w niej zaawansowane procesory graficzne, które umożliwiają stosowanie technik głębokiego nauczania zapewniających pełną kontrolę (360 stopni) nad otoczeniem pojazdu, a także obliczenie bezpiecznej i wygodnej trajektorii jazdy.

Kierowcy muszą operować w niezwykle złożonym środowisku”, twierdzi Jen-Hsun Huang, współzałożyciel oraz dyrektor generalny firmy Nvidia. „Najnowsze osiągnięcia w dziedzinach sztucznej inteligencji oraz procesorów graficznych wpływają na rozwój autonomicznych samochodów”.

Stworzona z myślą o otwartym środowisku i partnerach z branży motoryzacyjnej , platforma do rozwoju systemów głębokiego nauczania Drive PX 2 zapewnia duże ilości mocy obliczeniowej, równej wydajności 150 komputerów MacBook Pro.

Dwa procesory Tegra nowej generacji oraz dwa dedykowane procesory graficzne oparte na nowej architekturze Pascal potrafią wykonać łącznie 24 biliony operacji głębokiego nauczania na sekundę, przyśpieszając obliczenia używane podczas procesu uczenia się sieci neuronowych. To ponad dziesięciokrotnie więcej niż produkt poprzedniej generacji.

Nowe możliwości sprawiają, że system Drive PX 2 może szybko nauczyć się radzenia sobie z niespodziewanymi sytuacjami, jakie spotykamy co dzień na drodze – przeszkodami, nieuważnymi kierowcami oraz robotami drogowymi. Głębokie nauczanie sprawdza się także w trudnych warunkach pogodowych oraz oświetleniowych, gdzie zawodzą typowe techniki rozpoznawania obrazu, czyli np. w deszczu, śniegu oraz mgle, a także podczas jazdy o wschodzie lub zachodzie słońca, bądź w całkowitych ciemnościach.

Dokonując operacji zmiennoprzecinkowych procesor graficzny użyty w rozwiązaniu Drive PX2 może przetworzyć do 8 bilionów operacji na sekundę. To ponad czterokrotnie więcej niż produkt poprzedniej generacji. Dzięki tym usprawnieniom partnerzy mogą mają do dyspozycji pełną gamę algorytmów do wykorzystania w autonomicznych pojazdach, w tym obsługę wielu czujników, funkcje lokalizacji oraz planowania trasy. Układ zapewnia również możliwość wykonywania wysokoprecyzyjnych obliczeń niezbędnych przy przetwarzaniu warstw sieci głębokiego nauczania.

Autonomiczne pojazdy rozpoznają swoje otoczenie za pomocą szeregu czujników. Drive PX 2 może przetworzyć jednocześnie sygnały z 12 czujników – kamer wideo, lidarów, radarów oraz czujników ultradźwiękowych. Za ich pomocą pojazd może dokładnie wykrywać i rozpoznać obiekty na trasie, obliczyć ich położenie względem pojazdu oraz okolicznego terenu, a następnie obliczyć optymalną i bezpieczną trasę.

Jest to możliwe dzięki pakietowi narzędzi, bibliotek oraz modułów Nvidia DriveWorks, który przyśpiesza procesy testowania autonomicznych pojazdów. DriveWorks obsługuje kalibrację czujników, rejestrację i przetwarzanie danych z otoczenia (360 st) oraz synchronizację informacji, przetwarzając strumieniowane dane za pomocą złożonej sieci algorytmów zarówno przez wyspecjalizowane jak i ogólne procesory platformy Drive PX 2. Firma Nvidia udostępnia moduły oprogramowania przeznaczone do obsługi każdego aspektu procesu autonomicznej jazdy, od wykrywania obiektów, przez klasyfikację i segmentację, po lokalizację pojazdu na mapie oraz planowanie trasy.

Rozwiązanie firmy Nvidia jest kompleksowe i składa się z pakietu Nvidia Digits służącego do szkolenia głębokiej sieci neuronowej oraz platformy Drive PX 2 przeznaczonej do wdrożenia tej sieci w pojeździe.

Digits to narzędzie do rozwoju, szkolenia i wizualizacji głębokich sieci neuronowych, które może pracować pod kontrolą dowolnego systemu wyposażonego w procesory graficzne Nvidia – od komputerów osobistych i superkomputerów, po rozwiązania Amazon Web Services oraz sprzęt zgodny ze standardem Open Rack, taki jak niedawno zapowiedziany system Big Sur firmy Facebook. Wyszkolony model sieci neuronowej pracuje na urządzeniu Nvidia DRIVE PX 2 wbudowanym w pojazd.

Od momentu premiery pierwszej generacji Drive PX, które miało miejsce zeszłego lata, ponad 50 producentów samochodów, deweloperów oraz instytucji badawczych rozpoczęło rozwój autonomicznych pojazdów z wykorzystaniem tego rozwiązania. Wielu z nich chwali sobie wydajność, możliwości oraz łatwość programowania nowej platformy.

Platforma Drive PX 2 będzie ogólnodostępna w czwartym kwartale 2016 roku. Partnerzy pracujących nad rozwojem platformy zapewniony otrzymają dostęp do platformy już w drugim kwartale 2016.

Dodaj komentarz 7 komentarzy
Gość IP: 83.24.185.* 2016.01.05 21:16
Może głupie pytanie, ale.. Czym właściwie różni się Drive PX 2 od dowolnej karty graficznej od Nvidii?
Gość IP: 76.16.117.* 2016.01.06 01:18
@Gość IP: 83.24.185.*
cena;)

bo urzadzenie to jest wieloprocesorowym system ARM z dwoma kartami graficznymi MXM. Niszowy produkt, kosmiczna cena. Te 250W TDP popularnosci nie pomoze.
acomp
acomp 2016.01.06 14:27
A ja będzie z zabezpieczeniem auta przed złośliwymi wirusami które potrafią zbuntować auto przeciw właścicielowi?
Gość IP: 87.207.77.* 2016.01.07 11:25
"Głębokie nauczanie"???
Do licha! Jak można bezmyślnie wlepiać tak durne komputerowe tłumaczenie??? Tu przecież od razu widać, że coś nie gra.

W oryginale i w materiałach producenta jest "deep neural networks" (np. http://blogs.nvidia.com/blog/2016/01/04/automotive-nvidia-drive-px-2/).
Wstyd panie Gajewski!
Gość IP: 87.207.77.* 2016.01.07 11:38
Chyba już wiem co jest źródłem tak fatalnego tłumaczenia. Inne polskie portale piszą o "operacjach deep-learningowych", więc to najwyraźniej jakiś niedouczony przedstawiciel Nvidii wysłał takie materiały prasowe, a dziennikarze to łyknęli i przetłumaczyli słowo w słowo.
Gość IP: 87.207.77.* 2016.01.07 11:47
A właściwie to nie "słowo w słowo". Jedni w ogóle zostawili to nieprzetłumaczone i to nie jest tak źle.
Źle zrobił nasz pan Maciej, który "learning" przetłumaczył jako "nauczanie" zamiast "uczenie się".
Kogo niby to urządzenie miałoby nauczać?
Gość IP: 83.26.39.* 2016.01.09 09:53
A będzie możliwość demontażu tego ustrojstwa jak będzie się chciało kupować samochód ponad dziesięcioleci od płaczączego Niemca? Wiedząc że tak kompaktowa elektronika z ogromną mocą obliczeniową umie się bardzo łatwo bezpowrotnie degradować w niesprzyjających warunkach częstej zmiany temperatur.
AUTOR: maciej gajewski
DODANO: 05.01.2016
Tagi: samochody
Tagi producenckie: nvidia
ŹRÓDŁO: Nvidia
LICZBA WYŚWIETLEŃ: 2737
CENEO KUP NAJTANIEJ
JURA Impressa J9.3 Brillant Silver One Touch JURA Impressa J9.3 Brillant Silver One Touch
Dostępny w 4 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
PNY FD32GBA3M3-EF (FD32GBA3M3-EF) PNY FD32GBA3M3-EF (FD32GBA3M3-EF)
Dostępny w 1 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Overmax ActiveCam 2.1 Czarny Overmax ActiveCam 2.1 Czarny
Dostępny w 1 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu