Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Zapamiętaj mnie Przypomnij hasło Rejestracja
Wersja mobilna
Newsletter
Zgłoś uwagę
RSS

Smartfony

rozwiń
Strona główna Smartfony News Szykuje się gigantyczny pozew zbiorowy przeciw Apple

Wcale się nie dziwimy.

Szykuje się gigantyczny pozew zbiorowy przeciw Apple

Tym razem Apple może mieć poważne problemy z prawem. A co ważniejsze: ze wieloletnimi użytkownikami swoich produktów. Niektórzy z nich po aktualizacji oprogramowania na swoich telefonach, dowiedzieli się, że... ich iPhone zamienił się w cegłę.

Wszystko za sprawą błędu "Error 53", który sieje spustoszenie wśród smartfonów Apple'a, które w przeszłości chociaż odwiedziły niezależny serwis. Żeby była zupełna jasność – mówimy tu o w pełni działających telefonach. Błąd 53 pojawia się na nich dopiero po aktualizacji oprogramowania. Oprogramowania, które między innymi sprawdza, czy "na pokładzie" iPhone'a znajdują się oryginalne części, z którymi wyszedł z fabryki. Jeśli ich nie znajduje (bo w czasie naprawy zostały wymienione), urządzenie jest totalnie blokowane.

A że pozwy sądowe składane przez niezadowolonych konsumentów są częścią kultury Stanów Zjednoczonych, na skutki najnowszej polityki giganta z Cupertino nie trzeba było długo czekać. Co najmniej jedna amerykańska firma prawnicza chce zebrać pod swoimi skrzydłami niezadowolonych klientów Apple'a i złożyć w ich imieniu pozew sądowy przeciwko Apple.

Na całym świecie tysiące iPhone'ów blokowane są przez błąd numer 53, co w niektórych krajach może zostać zakwalifikowane jako celowe zniszczenie mienia, za co podmiot, który owego zniszczenia się podjął, zasługuje na karę. Nowa polityka Apple godzi również w prawa konsumenta, obowiązujące w większości krajów zachodnich - nie zdziwilibyśmy się, gdyby zbiorowe pozwy przeciwko gigantowi z Cupertino złożone zostały nie tylko w Stanach Zjednoczonych. Europejscy użytkownicy telefonów z logiem nadgryzionego jabłka borykają się wszak z tym samym problemem.

Co zrobi Apple? Nie wiadomo. Firma jak na razie zasłania się troską o bezpieczeństwo swoich użytkowników i twierdzi, że wszystkie dotychczasowe działania związane z aktualizacją oprogramowania są zgodne z prawem oraz z umową licencyjną, której zapisów zgodził się przestrzegać każdy użytkownik iPhone'a w chwili aktywacji swojego telefonu.

Gość IP: 162.218.229.* 2016.02.09 17:05
Chodzi o sprawdzenie przez oprogramowanie, czy nie zostały wymienione komponenty iPhone'a w celu wprowadzenia do obiegu modeli kradzionych. Ponieważ bez hasła do iCloud nie da się wyzerować iJabłek do stanu fabrycznego, to crackerzy wpadli na pomysł wymieniania (fizycznego przelutowania) samych modułów eMMC i wgrywania czystego softu.

iOS 9.2 sprawdza numery seryjne komponentów i jeśli te nie są przypisane do wspólnej puli numerów płyty głównej to blokuje dostęp do pamięci wewnętrznej.

Nie dotyczy to zatem telefonów, które w ogóle były serwisowane, ale które były serwisowane w niezależnych punktach, i które nie mają możliwości modyfikacji i uzupełnienia numeru seryjnego wymienionego komponentu w puli numerów przypisanych do danego telefonu.

Zatem generalnie jest to zabezpieczenie telefonów z logiem jabłka przed crack-moddingiem ale wymusza na użytkownikach korzystanie z autoryzowanych serwisów Apple. Już to jest naruszeniem praw konsumenta. Ale pozew ma dotyczyć sprawy niepoinformowania użytkowników o możliwych konsekwencjach wprowadzenia tej opcji w oprogramowaniu.

Ciężko ocenić czy Apple chodziło o sprawienie, by kradzież iPhonów była nieopłacalna czy wymuszenie korzystania wyłącznie z własnych serwisów. Nie wiem jak w Polsce, ale w Stanach i tak generalnie używa się telefonów przez rok i wymienia na nowsze, a w tym czasie obowiązuje gwarancja producenta.

Używane telefony oddaje się zwykle do salonu kupując nowego i pewnie tworzą modele refurbished i wprowadzają ponownie do obiegu gdzieś na świecie.

Execute order 53! :)
Gość IP: 79.78.174.* 2016.02.09 17:10
Kolejny poziom szmaciarstwa koropracyjnego osiągnięty.
Gość IP: 37.152.248.* 2016.02.09 18:00
Komentarz został usunięty ze względu na naruszenie zasad serwisu.
Gość IP: 109.241.99.* 2016.02.09 18:12
Po jaką cholerę kupujecie te OGRYZKI?! Ta KUPA nie trzyma się już kupy! :)
Gość IP: 89.68.7.* 2016.02.09 20:23
Gość IP: 79.78.174.* 2016.02.09 17:10

kolejny poziom niedorozwiniętych kasztanów osiągnałeś ty

dobre zabezpieczenie kryptograficzne (a jak wiadomo iphone ma szyfrowanie) wręcz wymaga by sprzęt w wyniku nieautoryzowanej ingerencji stał się bezużyteczny - ba większość ulega trwałemu zniszczeniu

ale tego cebulak nie zrozumie nigdy

idź kup sobie samsunga za złotówkę i nie płacz

Gość IP: 162.218.229.* 2016.02.09 17:05

nie jest to żadne naruszenie praw producenta - kazdy producent zastrzega że naprawa w nieautoryzowanych serwisie = utrata gwarancji i jakiegokolwiek wsparcia
tylko cebulaki płaczą z tego powodu - większość naprawia telefony apple w autoryzowanych serwisach (ba większość autoryzowanych serwisów po prostu daje nowy/refrubished)

Gość IP: 109.241.99.* 2016.02.09 18:12

bo jak widac marny trollu zabezpieczają i to całkiem porządnie przed nieautoryzowaną ingerencją
wezmę byle złom na androidzie i wyciągnę z niego wszystko
a iphona prócz zdjęć w zasadzie nie wyciągniesz nic

ale co tam - dzieciarnia już płacze bo rodzice nie dadzą 500 na naprawę
możesz im poradzić by sobie kolejnego inteligenta jak ty spłodzili to 500 wpadnie

Gość IP: 87.114.109.* 2016.02.09 21:19
Każdego dnia serwisuje dziesiątki szóstek i sprawa dotyczy tylko i wyłącznie ID Touch Button. Wymiana screena czy taśmy do przycisku czy czegokolwiek innego nie powoduje błedu 53:) Trust me :) Wiec jeśli jakimś cudem go zgubicie/zalejecie wodą/albo zamienicie sie z kolegą na screeny :P to wtedy bum...error 53 i piekny Iphone nawet się nie włączy po update :D
Gość IP: 188.146.71.* 2016.02.09 21:23
Gość IP: 89.68.7.* 2016.02.09 20:23 widzę że fanboja zabolało...
Gość IP: 195.22.126.* 2016.02.09 21:28
@Gość IP: 89.68.7.* 2016.02.09 20:23

Język rynsztokowy.
Mamusia Cię nie wychowała? Jej samej ciężko było to zrobić.
Tatusia pewnie nawet nie zdążyłeś poznać. A co tydzień inny wujek, to jednak nie to samo... Współczuję.
Gość IP: 162.218.229.* 2016.02.09 21:38
89.68.7.*

Dopóki telefon jest na rocznej gwarancji Apple to naprawia się go w autoryzowanym serwisie jabłka i nie ma problemu. Zwykle przy troszkę poważniejszych usterkach wymieniają od ręki.

Sęk w tym, że po upływie gwarancji masz prawo naprawiać telefon gdzie Ci się podoba, nawet u jakiegoś Ahmeda na ulicy. O ile naprawa jest wykonana w zgodzie ze sztuką i przy wykorzystaniu oryginalnych części masz do tego prawo. Apple wprowadzając ten soft-block ingeruje niejako w twoją własność, bo prawa do tego urządzenia masz ty jako jego legalny właściciel. A cały szkopuł z tą blokadą jest w tym, że Apple nigdzie o tym zabezpieczeniu nie informowało i nie wystosowało należnego komunikatu, na który użytkownik mógłby się zgodzić lub, wedle własnego życzenia tę funkcję wyłączyć.

Do ucegleń telefonów dochodziło po upgradzie lub próbie przywrócenia oprogramowania telefonów wcześniej naprawionych poza autoryzowanymi serwisami i właściciele urządzeń nie mieli możliwości zareagować w żaden sposób, bo mieli od razu cegłę.

Więc JEST to naruszenie praw konsumenta, gdyż zatajenie informacji jest w federalnym ustawodawstwie równoznaczne z działaniem na szkodę strony umowy konsumenckiej oraz może być podciągnięte pod praktykę monopolistyczną.

Poza tym w pozwach zbiorowych w US nie chodzi tylko o odszkodowanie, ale jest formą zwrócenia uwagi na problem poprzez czarny PR. Jakby ktoś nie wiedział, to problem z błędem nr 53 występował już od momentu premiery 'szóstek' we wrześniu 2014 roku i dotyczył przypisania przycisku TouchID do płyty głównej. Jego wymiana jest niemożliwa na inny, nawet oryginalny, przez co po upływie gwarancji i wystąpieniu tego błędu masz ładny przycisk do papieru.
Gość IP: 77.176.58.* 2016.02.09 22:04
No cóż. Wszystko na ten temat.
http://www.mytube.pl/photo/51/8751/nie-badz-idiota.jpg
Gość IP: 37.190.136.* 2016.02.09 23:26
to czemu Amerykanie chcą skarżyć Apple skoro uważasz, że tak wszyscy Ameryaknie co roku wymieniają telefony ? głupoty piszesz ...
Gość IP: 89.68.7.* 2016.02.09 23:40
Komentarz został usunięty ze względu na naruszenie zasad serwisu.
Gość IP: 46.166.173.* 2016.02.10 00:54
Ten z 89.68.7. to jakiś niezły prostak. Słownictwo, tak na oko, wczesne gimnazjum i chyba z jakiejś patologicznej rodziny. Nie ma tu żadnych moderatorów?
Gość IP: 89.69.17.* 2016.02.10 01:04
Czasem chyba tu zagladaja ale nie ogarniaja na biezaco takich gowniarzy. Powinna byc opcja zakopywania komentarzy to tych "mondrych" pyskaczy mozna by bylo zniechecic.
Gość IP: 87.207.77.* 2016.02.10 01:25
Ten z IP 89.68.7.* niech się lepiej już nie odzywa, jak nie rozumie w czym rzecz. Plecie coś o gwarancji, co się ma nijak do pozbawienia klienta jego sprzętu i danych.

Działanie Apple miałyby uzasadnienie tylko gdyby autoryzowane serwisy potrafiły to odblokować po autoryzacji klienta.
Gość IP: 195.254.175.* 2016.02.10 07:18
Prawda jest taka że spada liczba zainteresowanych Apple i żeby zwiększyć sprzedaż w 2016 roku Apple nacisnęło przycisk autodestrukcji starszych modeli.
Wszyscy użytkownicy zgodzili się na to akceptując warunki użytkowania iPhone i w sądzie nic nie zdziałają.
Co tu gadać Apple jest prawnie w porządku. Nie daje nic ponadto co obiecało. W każdej chwili po minięciu gwarancji, zwykłej czy przedłużonej, może uśmiercić każdy egzemplarz i zaoferować nowy.
Apple się z tym nie kryje, a ludzie kupując zgadzają się na te warunki.
Gość IP: 89.228.44.* 2016.02.10 08:37
Komentarz został usunięty ze względu na naruszenie zasad serwisu.
Gość IP: 195.246.216.* 2016.02.10 09:08
Mówienie, że zniszczenie danych oraz zablokowanie telefonu po wymianie części na nieautoryzowaną byłoby OK, gdyby taki zapis był w umowie, klient wyraźnie o tym poinformowany, a telefon robiłby to automatycznie, a nie dopiero przy wgrywaniu najnowszego softu.
Na chwilę obecną na rozwiązaniu jabłuszka korzysta jedynie jego serwis a nie klient, bo ochrona danych w żaden sposób nie została zwiększona a jedynie klient został zmuszony do płacenia i korzystania wyłącznie z autoryzowanego serwisu przy czynnościach, które mógłby wykonać nawet sam.
A jeśli chodzi o gwarancję to jak sama nazwa wskazuje, ta gwarantuje kupującemu, że produkt który nabył będzie wolny od wad przez dany okres... i bierze za to odpowiedzialność producent. W żadne gwarancji nie ma zapisu o zdalnym zniszczeniu mienia użytkownika za które zapłacił w chwili gdy będzie korzystał z niego inaczej niż producent przewidział - no ale apple zawsze było prekursorem w wielu dziedzinach więc....
Gość IP: 46.166.173.* 2016.02.10 09:29
Gość IP: 89.228.44.* 2016.02.10 08:37

Kup sobie zetafona za złotówkę jak cię nie stać na kabel do iPhona i nie płacz. Tamten pisze o bebechach telefonu a ty z akcesoriami wyjeżdżasz. Ale potem wielki lament, że bateria w telefonie eksplodowała bo "misiaczek" sobie wytanił za 8 zeta na Allegro. Buhaahaa
Gość IP: 88.156.87.* 2016.02.10 09:59
Nie kupię Apple, bo chcę być wolnym konsumentem, a niewolnikiem korporacji. Uważają wszystkich za przygłupów, których można bezkarnie wyzyskiwać. Kupuje telefon, ale on nie jest Twój tylko korporacji. Ty jesteś marnym użytkownikiem. Nic nie wgrasz bez iTunes, nie możesz kupionych plików przenieść czy odtwarzać na innym urządzeniu niż Apple. TO jest chore. Aktualizacja nie może blokować urządzenia, co najwyżej winna przywrócić stan poprzedni. Niszczenie urządzenia, bo po gwarancji naprawiał inny serwis to zwyczajny bandytyzm. Nasz rynek nie opanowali bo ceny nie przystają do możliwości większości Polaków (pomijam snobów, pełno ich na forach a poznać ich po bezkrytycznym podejściu do firmy i bardzo dobrze.
AUTOR: tomasz domański
DODANO: 09.02.2016
Tagi: smartfony
Tagi producenckie: apple
Tagi modelu: apple iphone 6
ŹRÓDŁO: theguardian
LICZBA WYŚWIETLEŃ: 14697

Co:
Gdzie:
Kraj:
praca IT Polska njobs IT praca
vacatures IT Netherlands njobs IT vacatures
arbeit IT Deutschland njobs IT arbeit
work IT United Kingdom njobs IT jobs
Lavoro IT Italia njobs IT lavoro
Emploi IT France njobs IT emploi
trabajo IT Espana njobs IT trabajo

CENEO Kup Najtaniej
Michael Kors MK5556 Michael Kors MK5556
Dostępny w 5 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Winix P450 Winix P450
Dostępny w 6 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Beko CM51020 S Beko CM51020 S
Dostępny w 2 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
NUXE Huile Prodigieuse Suchy olejek 50 ml NUXE Huile Prodigieuse Suchy olejek 50 ml
Dostępny w 9 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu