Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Zapamiętaj mnie Przypomnij hasło Rejestracja
Wersja mobilna
Newsletter
Zgłoś uwagę
RSS

News

rozwiń
Strona główna News Wydarzenia Nauka i technika Francja stawia na drogi fotowoltaiczne

Tysiąc kilometrów w ciągu najbliższych 5 lat!

Francja stawia na drogi fotowoltaiczne

Przeprowadzane w wielu krajach eksperymenty z drogami, które służą równocześnie jako elektrownie słoneczne, okazały się zaskakująco wręcz pozytywne.

To, co zapowiada francuski rząd, trudno jednak nazwać kolejnym eksperymentem – podobnym do wybudowania 70-metrowego odcinka fotowoltaicznej drogi rowerowej w Holandii. Tym razem mamy do czynienia z dużo bardziej poważnymi planami, dzięki którym w czystą energię elektryczną ma być docelowo zaopatrywanych aż 8 procent francuskiego społeczeństwa – 5 milionów ludzi! Aby to osiągnąć, Francuzi planują wybudowanie w ciągu pięciu najbliższych lat aż 1000 kilometrów dróg fotowoltaicznych.

Oczywiście nie jest to decyzja podjęta "w ciemno", ale rezultat trwających pięć lat wspólnych badań francuskiej firmy Colas, zajmującej się budową dróg, oraz Narodowego Instytutu do Spraw Energii Słonecznej. A wszystko to przy wsparciu francuskiego rządu.

Warto odnotować, że będzie to pierwsze tak poważne wejście z panelami słonecznymi w drogi publiczne, a nie odcinki dróg budowanych specjalnie w celu przeprowadzania badań. Francuzi chcą wykorzystać do tego celu opatentowaną konstrukcję o nazwie Wattway, której unikalność polega między innymi właśnie na tym, że można ją stosować na wierzchu już istniejących dróg, bez poważnych ingerencji w ich strukturę.

15-centymetrowe panele fotowoltaiczne wykonane są z cienkiej warstwy krzemu, pokrytej dodatkowo substancją utwardzającą. Dzięki temu cały panel ma zalewie 7 mm grubości, co właśnie przekłada się z jednej strony na większe bezpieczeństwo dla pojazdów, które po nim jeżdżą, a z drugiej – pozwala ograniczyć ingerencję w istniejące drogi do minimum. Eksperci z firmy Colas podkreślają, że panele Wattway przeszły bez problemów testy symulujące przejazd miliona samochodów i 20 lat eksploatacji.

Plan pokrycia 1000 km dróg tego typu panelami został ogłoszony na konferencji prasowej francuskiego ministra do spraw ekologii. Każde 20 metrów kwadratowych takiej drogi ma zapewnić wystarczającą ilość energii dla pojedynczego gospodarstwa domowego.

Dodaj komentarz 19 komentarzy
Gość IP: 91.208.10.* 2016.02.01 09:38
We Francji to wykonalne, bo tam nie sypią zimą setek ton soli, która przeżera wszystko co na drodze (dosłownie i w przenośni)... :(
Gość IP: 37.128.27.* 2016.02.01 09:43
Lepiej przy -3 wpasc w poslizg i skonczyc na drzewie. Zdrowie sie liczy, a nie pieniadze.
Gość IP: 195.250.37.* 2016.02.01 10:08
Koleg powyżej ma raczej na myśli to, że już dawno wymyślili dużo tańsze i bardziej ekologiczne metody (parę lat temu w Krakowie - substytut soli).
Gość IP: 83.26.189.* 2016.02.01 10:37
2016.02.01 10:08@ Szkoda że nie stosują tego w całej Polsce. Przecież nie ma co b porównywać Krakowa do mniejszych byłych miast powiatowych.
henryk15
henryk15 2016.02.01 10:56
w polsce to nie przejdzie bo:
1. do pokonania urzędowo/parlamentarny mur. oni naplanowali wydatków, na technologie nie ma miejsca.
2. już to widzę na polskich powyginanych i dziurawych drogach. panele się po prostu rozsypią na niskiej jakości plastycznym podłożu w którym już są koleiny.
Gość IP: 91.241.33.* 2016.02.01 11:14
Trzy artykuły wyżej jest ten sam temat opisany w nieco inny sposób.
Gość IP: 185.32.152.* 2016.02.01 11:29
pytanie do redaktora:
Jak "... panel ma zalewie 7 mm grubości, co właśnie przekłada się z jednej strony na większe bezpieczeństwo dla pojazdów, które po nim jeżdżą" bo niewidze tutaj zaleznosci bezpieczenstwa od grubosci ogniwa albo grubosci nawierzchni po ktorej jezdze.

Jesli jest to poprawna nawierznica i na poprawnym podlozu to czy ma 10 cm czy ma 100cm niema znaczenia.

To tak jak z margaryna bez cholesterolu. Cholesterol maja tluszcze zwierzece, margaryna jest robiona z tluszczow roslinnych. Wiec "by default" jest bez cholesterolu chyba ze ktos masla dorzuca do niej.

a.ch.
Gość IP: 194.181.85.* 2016.02.01 11:34
Co za ściema. Ktoś dał dobrze w łapę, żeby taki projekt przeszedł. Nie ma to jak wydawać publiczne pieniądze... Warto dowiedzieć się odnośnie opłacalności i wydajności takiego rozwiązania (polecam EEVBlog):

https://www.youtube.com/watch?v=HOZBrHqTJk4
Gość IP: 83.0.192.* 2016.02.01 12:26
A ja myślę, że w Polsce szybko powstaną takie drogi tylko będą 2,5 razy droższe a po dwóch latach będą nadawać się do remontu i jak zwykle nikt za to nie beknie za to firma szwagra i zięcia nieźle zarobi.
Gość IP: 217.155.77.* 2016.02.01 12:39
Przez Polskie partactwo, złodziejstwo i łapówkarstwo u nas są problemy nawet ze zwykłymi drogami. Więc ja tam na nic bym nie liczył. U nas nawet potrafią ukraść kamienie z podsypki, żeby później je komuś opylić na podjazd. A to, że za 2 lata drogę trzeba będzie zdzierać - to już nikogo nie obchodzi. Ot, polactwo właśnie.
bzz
bzz 2016.02.01 12:44
Powidzenia. Pewnie umieszczą je pomiędzy kołami aby oszczędzić zniszczeń.
A motocykliści się pozabijają.
Panele to ślepa i bardzo droga uliczka w dodatku lewnie podają maksymalnie 8 procent przy idealnym koncie so słońca w południe. w ziemie jest to 1/10 o ile nie mnie energii, jeśli się te panele odśnierzy.
Wyczuwam propagandę i utopione miliony, ale niech będą sobie królikami.
zawiszaevil
zawiszaevil 2016.02.01 12:46
Waszczykowski by piany dostał.
Gość IP: 83.23.5.* 2016.02.01 20:17
Już samo użycie energii słonecznej (bez elektryczności) do topienia śniegu/lodu na drodze byłoby sukcesem, ale kurcze no u nas zimą słońca jakby mniej, dni się nawet złośliwce jakoś skracają...
Tak zatem mamy latem asfalt gorący, zimą lód, ach żeby tak można tym lodem schłodzić biedaka latem i wzajemnie ogrzać zimą ;)
Gość IP: 198.208.251.* 2016.02.01 21:26
Ciekawe jak długo przetrwa takie ogniwo. Asfalt i beton wielocentrymetrowej grubości się kruszy często juz po pierwszej zimie. Siedmio milimetrowy panel może nie przetrwać jednego sezonu.
Gość IP: 89.68.7.* 2016.02.01 22:57
bzz 2016.02.01 12:44

ile?8%?to zwykłe mają 18....
czyli realnie będzie koło 4% - zawsze coś o ile nie zagrozi to bezpieczeństwu i będzie trwałe
ale gospodarstwa domowego nie zasili (nawet w stosunku dobowym) - za to znaki i latarnie kto wie - także oznaczenia poziome led jak najbardziej

klasycznie - co z nocą bo w magazynowaniu energii elektrycznej jesteśmy w średniowieczu
Gość IP: 159.220.74.* 2016.02.02 09:22
Przyjadą Polacy i będą kraść drogi jak u nas tory.
I te drogi położą sobie na dachu.
:)
Jotgie
Jotgie 2016.02.02 22:10
Gość IP: 91.208.10.* 2016.02.01 09:38
We Francji to wykonalne, bo tam nie sypią zimą setek ton soli, która przeżera wszystko co na drodze (dosłownie i w przenośni)...
Taaa, akurat! No może w Nicei i paru innych...
Gość IP: 255.167.173.* 2016.02.05 21:43
A w Polszcze drogi byndziemy robić z wyngla!
Wyngiel to nasza przyszłość.
Gość IP: 93.179.216.* 2016.04.10 23:52
@Gość IP: 198.208.251.* 2016.02.01 21:26
Hm, droga niedaleko mnie doczekała się pierwszych dziur po 30 latach od wybudowania. Do dzisiaj nie położono nowej nawierzchni na tej z 1979 :-)
Wszystko zależy od tego, jak droga została zbudowana. I dla wyjaśnienia: droga była obciążona, jeżdżą po niej nie tylko przegubowe autobusy czy tzw. „wanny” ale w przeszłości jeszcze jeździły nią Biełazy...
AUTOR: tomasz kulas
DODANO: 01.02.2016
Tagi producenckie: colas
ŹRÓDŁO: sciencealert.com
LICZBA WYŚWIETLEŃ: 14942
CENEO KUP NAJTANIEJ
Electrolux EON 64100 X + EHC 60040 X Electrolux EON 64100 X + EHC 60040 X
Dostępny w 1 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
ADAX CA-006 HDMI cable ADAX CA-006 HDMI cable
Dostępny w 2 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Iget N9Aschool 9'' Iget N9Aschool 9''
Dostępny w 1 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
FujiFilm Telekonwerter XF 1,4X TC WR (X1.4XTCWR) FujiFilm Telekonwerter XF 1,4X TC WR (X1.4XTCWR)
Dostępny w 8 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Star Wars: Clone Wars Republic Heroes (Gra PC) Star Wars: Clone Wars Republic Heroes (Gra PC)
Dostępny w 13 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu