Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Zapamiętaj mnie Przypomnij hasło Rejestracja
Wersja mobilna
Newsletter
Zgłoś uwagę
RSS

News

rozwiń
Strona główna News Wydarzenia Statystyka Młodzież o„piractwie sieciowym”: ściąganie to nie kradzież

Ściągnięte, nie kradzione

Młodzież o„piractwie sieciowym”: ściąganie to nie kradzież

Najmłodsi internauci nie uznają za kradzież ściągania z internetu plików objętych prawami autorskimi – wynika z badania przeprowadzonego wśród nastolatków przez serwis Epuls.pl.

W badaniu wzięło udział ponad 21 tysięcy użytkowników Epuls.pl. Ankietowani odpowiadali na pytania dotyczące kwestii ściągania szkolnego oraz ściągania plików z sieci. Równo 51 proc. młodych respondentów nie uważa ściągania plików za kradzież, 29,2 proc potępiło takie postępowanie, a brak opinii na ten temat zadeklarowało 19,8 proc. ankietowanych. 

Wyniki sondy pokazują, że młodzi mają bardziej sprecyzowane zdanie na temat „piractwa sieciowego” niż dorośli. Z jednej strony co trzeci nastolatek uznaje takie postępowanie za kradzież, z drugiej ponad połowa nie widzi w tym nic złego. Tylko co piąty nastolatek nie ma zdania na ten temat. Brak zdania deklarowało aż 44 proc ankietowanych, a tylko jeden na pięciu pełnoletnich respondentów uznał ściąganie plików objętych prawami autorskimi z internetu za niedopuszczalne.

Oferty ze sklepu CHIP
Fuji  FinePix X10

Cena: 2299.00 zł

Dodaj komentarz 15 komentarzy
griszua
griszua 2009.05.15 11:26
Większość z nich widzi, że rówieśnicy to robią, więc czemu nie ja.
adrian_28
adrian_28 2009.05.15 12:16
20 i 44 % nie ma zdania - całkiem spory materiał do pracy dla organizacji chroniących prawa autorskie.
Gość IP: 79.191.14.* 2009.05.15 12:18
Myślę że to nie chodzi oto, że inni tak robią, ale że łatwiej jest zostawić komputer na noc, aby ściągnąć grę, niż wyprosić u rodziców 130zł.. Tak samo z filmami, po co kupować film jak nic o nim nie wiemy, a do kina nie pójdziemy bo też potrzeba pieniędzy, pół godziny i oglądamy w domu. To się rozpowszechniło, nie ma żadnych konsekwencji, więc mało osób widzi w tym coś "złego". Nie popieram rządu francuskiego bo to co zrobili to zwykła bezmyślność, ale też nie popieram piractwa, złotym środkiem byłoby tu ściągnięcie dla sprawdzenia, podoba się? to gonimy do sklepu i tyle
Grafen
Grafen 2009.05.15 12:39
Pobieranie cudzych danych i szkodliwych plików czy aplikacji powinno być zabronione co do praw autorskich moim zdaniem nie jest tak do końca uprawomocnione ustawowo a to dlatego że osoba udostępniająca plik w USA nie ma możliwości i siły sprawczej by kontrolować do kogo i przez kogo on może być udostępniany dalej taka sama sytuacja jest z szkodliwym plikiem wypuszczony raz w sieć rozprzestrzenia się i jest w stanie przetrwać bardzo długi czas a nawet się zaszyć nie zauważalnie jak serwerów tak i komputerów znim powiązanych i ściąga się samoczynnie. Prawa autorskie powinny być ściślej chronione np: podpisem certyfikacyjnym czy zabezpieczeniem przed kopiowaniem od autora/ów choć i to nie jest idealnym wyjściem raczej tylko spowalniającym przed kradzieżą.
piksel2
piksel2 2009.05.15 15:56
Ludzie wychodzą z założenia, że jeżeli coś jest dostępne do ściągnięcia z internetu, to mają prawo to pobrać na swój komputer.
art
art 2009.05.15 17:54
Tak słuszna uwaga takiego dzieciaka za ściągniecie jakiejś piosenki powinno sie zaraz ukrzyżować, publicznie wychłostać na pręgierzu a potem sciac toporem a głowę nabić na pal na bramie miasta i wtedy byli by wszyscy szczęśliwi a szczególnie Zaiks co kasuje pieniądze od ludzi, tylko czy się z nich nie rozlicza? Każdy wie ze kiedyś sobie nagrywaliśmy z radia
na magnetofon muzykę i nikt nie wrzeszczał ze łamiemy prawa autorskie
I mimo tego płyty tez były zawsze wszystkie wysprzedane sklepach.
A dzisiaj chca robic pieniadze na odswierzaniu starych przebojow i sie dziwia ze ludzie tego nie kupuja i swoje lenistwo zwalaja na dzieci ktorzy odwarzyli sie cos skopiowac z netu.
Co innego jest jak ktos kopiuje sprzedaje i na tym zarabia takich nalezy sciigac , ale przestancie kriminalizowac wszystkie dziecie a zacznijcie produkowac nowa dobra muzyke po przyzwoitych cenach .Bo ze macie straty, kochany przemysle muzyczny i filmowy to wasza nieudolnosc jest temu winna a nie dzieciarnia co kopiuje cos z netu.Zreszta przy tej jakosci muzyki i fimow powinniscie sie cieszyc ze ktos to chce kopiowac bo ja bym nie chial nawet za darmo tego chlamu.
Gość IP: 83.21.239.* 2009.05.15 22:43
Tak jest - wszystkich do jednego wora - przestępca i kropka!
Uff... po prostu przeraża ta nagonka i "kampania reklamowa" koncernów i wydawców. Najpierw usilnie się zabiega o widownię, maksymalnie jak największe grono odbiorców, promuje się dostęp abonamentowy do witryn (i platform satelitarnych), gdzie w istocie, nie płacimy przecież za pojedynczy film/utwór... a później w pogoni za zyskami ci wmawiają: słuchaj, jesteś ZŁODZIEJEM... nie wolno ci nic posiadać, a zatem i słuchać i oglądać !!
Piękne pranie mózgów - manipulacja ludźmi to podstawa ;)
Gość IP: 83.21.239.* 2009.05.15 22:53
@piksel2 2009.05.15 15:56
"Ludzie wychodzą z założenia, że jeżeli coś jest dostępne do ściągnięcia z internetu, to mają prawo to pobrać na swój komputer."

Oczywiście, że mają prawo... i nie jest to "założenie" - tak STANOWI prawo :)
Gość IP: 90.156.56.* 2009.05.16 01:14
a ja mam pomysł na rozwiązanie problemów z piractwem

Wprowadzić dopłate do abonamentu w wysokości np. 10-20% jego wartości ale za to każdy taki internauta będzie mogł ściagać co tylko chce. Wtedy każdy będzie zadowolony bo ta dopłata pójdzie dla twórców a ja bede spać spokojnie wiedzac ze nikt nie zapuka do mnie domu.
Kto kupuje taki pomysł?
Gość IP: 83.21.239.* 2009.05.16 01:51
@Gość IP:90.156.56.* 2009.05.16 01:14
"a ja mam pomysł na (...)

Widzisz - mimo woli ulegasz presji owych "kampanii" i zamętu jakie szerzą zainteresowane korporacje. A co z takimi, którzy korzystają z ofert płatnych witryn, też mają dopłacać? W jaki sposób "posegregować" publicznie udostępnione dobra? Przecież mnóstwo jest promocji, tzw. ofert łączonych, nie wspominając, że gro internetowych np. stacji radiowych słuchać można bezpłatnie (!)
Haczyk polega na ROZPOWSZECHNIANIU, niejako przy okazji używania p2p i dlatego potencjalny pobierający "user" jest potępiany, bo to są niby te rzekome straty. Co niektórych boli, że nie mogą tego kontrolować tak jakby chcieli - pytanie retoryczne: ile ma na siebie zarobić jakiś np. film? Najlepiej do oporu, płacony po kilka razy za to samo... prawda? ;)
rko1
rko1 2009.05.16 18:27
Nie ma co się dziwić, rodzice "ciągną", to dzieci też.
krychabytom
krychabytom 2009.05.20 06:52
44% nie ma zdania czekawe czemu?pewnie sami nie wiedza ze maja pliki ktore sa na licencji płatnej,lecz gdyby nie było dostempnych plikow pirackich to by tak nie było
Gość IP: 79.163.96.* 2009.09.30 15:05
Ja popieram piractwo. ściąganie tego co zostało upowszechnione JEST LEGALNE
AraSs
AraSs 2009.12.18 21:58
To po co pisać o prawach autorskich jak i tak ich to nie obchodzi ?
hens
hens 2011.01.27 11:46
A jakby można było to przy okazji zapytajcie np Madonny, ile dostała kasy od ZAIKSu.........to powie że NIC !
A może to za daleko szukać, jako że mamy lokalnych artystów.
Ci również tak odpowiedzą.
To znaczy że ZAIKS jest oszustem jak inne firmy Krzak
Te kwoty idą na utrzymanie firmy ZAIKS i parudziesięciu pseudo fachowców od ochrony praw autorskich, którzy wymyślają lipne zadania, celem pozyskania kasy na własne etaty.
AUTOR: bs
DODANO: 15.05.2009
LICZBA WYŚWIETLEŃ: 1325

CENEO KUP NAJTANIEJ
Garmin nuvi 3790T (010-00858-32) Garmin nuvi 3790T (010-00858-32)
Dostępny w 41 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
SAMSUNG C510 SAMSUNG C510
Dostępny w 15 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Epson Stylus Photo R1900 Epson Stylus Photo R1900
Dostępny w 4 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Adobe Audition 3.0 EN Win Box (22011288) Adobe Audition 3.0 EN Win Box (22011288)
Dostępny w 1 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
CANON POWERSHOT SX220 HS SzARY (5046B013AA) CANON POWERSHOT SX220 HS SzARY (5046B013AA)
Dostępny w 55 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Sonda
Wyraź swoją opinię