Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Zapamiętaj mnie Przypomnij hasło Rejestracja
Wersja mobilna
Newsletter
Zgłoś uwagę
RSS

News

rozwiń
Strona główna News Wydarzenia Trendy Jak przedszkolaki uczą się najnowszych technologii

Dzieci spędzają przed telewizorami nawet 30 godzin tygodniowo.

Jak przedszkolaki uczą się najnowszych technologii

„Mistrzowie Kodowania” i „Centrum Cyfrowe: Projekt Polska” zaprezentowali wyniki raportu dotyczącego efektów innowacyjnego nauczania z wykorzystaniem najnowszych technologii w edukacji dzieci w wieku 3-5 lat.

Z przeprowadzonych badań wynika, że blisko 50-60% gospodarstw domowych osób biorących udział w badaniu jest wyposażonych przynajmniej w jeden telewizor, komputer, tablet lub telefon komórkowy. Średnio 30% z nich dysponuje zaś więcej niż jednym tego rodzaju urządzeniem.Są to sprzęty najczęściej obecne w domach jeszcze przed narodzeniem dziecka, co oznacza, że od początku wzrastało ono w ich otoczeniu, odbierając je jako coś stałego i naturalnego.

Badania ujawniły, że tylko 10% dzieci w ogóle nie korzysta z odbiorników telewizyjnych, a aż 24% ogląda telewizję ponad siedem godzin w tygodniu. Liczba godzin spędzanych przez dzieci przed telewizorem sięga nawet kilkunastu, a maksymalnie 30 godzin (!) w tygodniu. Rodzice niechętnie udostępniają swoim pociechom inne sprzęty - połowa dzieci w ogóle nie korzysta ze smartfonów, tabletów i laptopów. Mimo tego, że badani przyznają, że korzystanie z takich sprzętów wspomaga naukę czytania i pisania, liczenia czy języków obcych to w praktyce 60% rodziców nie wykorzystuje ich  do pomocy edukacyjnych.

W przeprowadzonych badaniach zarysował się również problem braku dostępności sprzętu informatycznego  w przedszkolach. Blisko 2/3 badanych placówek nie było wyposażonych w komputery, z których nauczyciele mogliby korzystać w trakcie zajęć. Nic więc dziwnego, że do pracy z
dziećmi wykorzystują oni prywatny sprzęt. Według danych ilościowych 53% pedagogów posiłkuje się własnym telefonem komórkowym, około 27% – tabletem.

– Powinniśmy chronić najmłodszych, tak samo jak wszystkie dzieci – bez względu na wiek, przed negatywnymi skutkami korzystania z nowych technologii, ale nie przed samą technologią – podsumowuje Iwona Brzózka-Złotnicka, koordynator programu „Mistrzowie Kodowania”. – Nie udawajmy, że technologia nie dotyczy najmłodszych, bo możemy przegapić najwłaściwszy moment w rozwoju dziecka, kiedy mamy jeszcze wpływ na kształtowanie u niego właściwych nawyków cyfrowych.

Dodaj komentarz 3 komentarze
APC101
APC101 2016.03.09 21:01
Właściwe nawyki cyfrowe. Jeszcze 20 lat temu było to nie do pomyślenia. Coraz częściej mam wrażenie że internet i komputery wymyślili poronieni ludzie na własną zgubę i całej ludzkości. Jeszcze 10 lat temu informatyka była normalna, ale teraz z każdym rokiem jest coraz gorzej, coraz szybciej i na opak.
Gość IP: 83.13.186.* 2016.03.10 11:56
Technologia ma być "ułatwiająca" życie, a nie "bez której nie da się żyć".
No właśnie "Właściwe nawyki cyfrowe" to brzmi kurna jak jakaś pieprzona indoktrynacja ! "Musisz zachowywać się właściwie, musisz korzystać ze smartfonów, a nie zwykłych telefonów z klawiaturą, musisz korzystać z pejsbuka" itd. JAKAŚ PATOLOGIA!

Im wcześniej na siłę wciskasz dzieciom tablety-bzdety...tym bardziej czynisz ich...niepełnosprawnymi. Już teraz spotykam się z sytuacjami, że mam mapę papierową, a "młodzież" której akurat wyczerpała się bateria w srajfonach...wpada panikę i nie potrafi skorzystać z mapy. Dla mnie są "niepełnosprawni". Bo to, że umieją korzystać z zaawansowanych "technologii" a nie potrafią w z podstawowych to jest OGRANICZENIE możliwości, a nie rozwój.
Np. jakby potrafili jeździć samochodami, a od uczyli się chodzić :/
A tu śmierdzi znowu pieprzoną manipulacją, która ma rozwinąć konsumpcjonizm, dzięki to któremu...NIEKTÓRZY się obłowią.

I chcą sobie wyhodować pokolenie kalek, które jak nie będą mogły kupić biletu na pociąg, pks, mpk...zbliżeniowo...to wpadną w panikę :/

Technologia ma być po to, że GDY CHCESZ to możesz z niej skorzystać i ułatwić sobie życie...a nie ŻEBY SIĘ OD NIEJ UZALEŻNIĆ !

A "wpajanie odpowiednich nawyków" przedszkolakom to jak pranie mózgu.
Gość IP: 77.65.94.* 2016.06.21 10:38
Przecież można wykorzystywać tablety, komputery i telefony w taki sposób, aby dziecka nie ogłupiać, tylko rozwijać. Trzeba tylko chcieć! Wystarczy trochę poszukać i znaleźć takie gry czy aplikacje, które będą dla dzieciaków ciekawe. Ot, takie Tabletowe Przedszkole - można kontrolować czas, jaki dziecko spędza przed tabletem, a same zadania, które maluch rozwiązuje, są mądre i dostosowane do jego wieku.
AUTOR: sylwia zimowska
DODANO: 09.03.2016
ŹRÓDŁO: materiały prasowe
LICZBA WYŚWIETLEŃ: 1096
CENEO KUP NAJTANIEJ
Oprawa downlight Lena Lighting NAVO 240 2x26W IP44 EVG Oprawa downlight Lena Lighting NAVO 240 2x26W IP44 EVG
Dostępny w 1 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Technisat 1745/8194 Technisat 1745/8194
Dostępny w 1 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
First Impressions Of Earth First Impressions Of Earth
Dostępny w 9 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
BEKO GN 163120 X BEKO GN 163120 X
Dostępny w 20 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Wargame: zimna wojna (Gra PC) Wargame: zimna wojna (Gra PC)
Dostępny w 44 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu