Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Zapamiętaj mnie Przypomnij hasło Rejestracja
Wersja mobilna
Newsletter
Zgłoś uwagę
RSS

Bezpieczeństwo

rozwiń
Strona główna Bezpieczeństwo News Toyota: automatyczne hamowanie jako standard

Już bardzo, bardzo niedługo!

Toyota: automatyczne hamowanie jako standard

To kolejna informacja potwierdzająca ogólny, bardzo wyraźny trend: systemy automatycznego hamowania już wkrótce staną się w samochodach tym, co poduszki powietrzne czy pasy bezpieczeństwa – wyposażeniem standardowym.

Kilka dni temu pisaliśmy o ważnej umowie pomiędzy niemal wszystkimi istotnymi producentami samochodów, wyznaczającej graniczny termin wprowadzenia systemów automatycznego hamowania w pojazdach na rok 2022 (mniejsze pojazdy) oraz na rok 2025 (nieco większe). Ale oczywiście nie znaczy to, że poszczególni producenci nie wprowadzą systemów AEB znacznie wcześniej.

Dobrym przykładem tego, że systemy automatycznego hamowania staną się standardem już dosłownie za chwilę, jest Toyota. Japoński producent samochodów ogłosił właśnie, że już w 2017 roku AEB stanowić będzie standardowe wyposażenie wszystkich nowych samochodów sprzedawanych pod marką Toyota oraz Lexus. A raczej prawie wszystkich (i zdecydowanie wszystkich najbardziej popularnych), bo dotyczyć to będzie aż 25 modeli. Kilka wyjątków to modele Lexus GX, 4Runner i 86 (rozwijany wspólnie z Subaru). Nowa polityka nie obejmie także modeli Mirai i Scion iA, ponieważ w ich przypadku systemy automatycznego hamowania już są wyposażeniem standardowym.

Pojazdy japońskiego producenta wykorzystują dwa systemy zwiększające czynne bezpieczeństwo i obejmujące automatyczne hamowanie przed przeszkodą: Lexus Safety System + oraz Toyota Safety Sense. Rozwiązanie stosowane w samochodach marki Lexus bazuje na systemie kamer współpracujących z radarem, natomiast system Toyoty do kamer i radaru dokłada jeszcze rozwiązanie wykorzystujące kamery i czujniki laserowe. To jednak najmniej istotne – znacznie ważniejszy jest podstawowy fakt, że już niebawem zarówno podróżowanie drogim i dużym Lexusem RX, jak i niewielką Toyotą Yaris stanie się bardziej bezpieczne. Już w standardzie.

Dodaj komentarz 17 komentarzy
Gość IP: 89.229.237.* 2016.03.28 12:29
Bardziej bezpieczne? Chyba dla kobiet.
Wprawny kierowca wie lepiej, czy należy hamować, czy wręcz przeciwnie, depnąć i omijać. Dla mnie taki system to zagrożenie dla kierowcy. Jeśli trafi mi się taki shit w samochodzie to pierwsze co zrobię to to wyłączę (nieważne w jaki sposób).
Gość IP: 77.255.254.* 2016.03.28 14:57
Takich "wprawnych" kierowców pakuję w worki 3 razy w tygodniu. Większość z nich to gówniarzerka przed 30-tką.
Gość IP: 78.10.209.* 2016.03.28 16:08
Gość IP: 89.229.237.* 2016.03.28 12:29 Masz dużo racji. Zastanawiam się czy jednak jest jakiś pozytywny aspekt takich automatycznych hamulców - kierowca zostałby zwolniony z odpowiedzialności za pieszych, którzy wtargnęli na jezdnię, bo skoro komputer nie zdążył wyhamować...(?) Także jest pewien pozytyw, wtedy nawet idiotyczny nakaz zatrzymywania się przed przejściem, gdy pieszy wydaje się, że zmierza na przejście, będzie zupełnie martwym przepisem, bo skoro komputer tego nie ocenił, to dlaczego ma to ocenić kierowca? Wynika z tego, że tym pomysłem "lobby zakazów i nakazów" strzeli sobie w stopę. Ponieważ pojawi się wtedy wątpliwość, czy kierowca mógł wyhamować, skoro komputer nie mógł. Co dalej? Obniżenie prędkości, choć 50 km/h jest już absurdalna- pod komputery? Okaże się, że zwiększy się liczba wypadków z udziałem pieszych, bo zachęci to pieszych do bezmyślnego wejścia (bo przecież auto jechało wolno). Będą jaja, bo kierowca będzie liczył na komputer. Pojawi się armia prawników, która będzie wyciągać kierowców, udowadniając, że to komputer zawalił prowokując pieszego do wejścia, gdyż zaczął hamować, ale nagle przestał hamować. Pojawi się lobby, które będzie chciało regulować przepisy, zrzucając odpowiedzialność na kierowców. Będą jaja.
Lu
Lu 2016.03.29 00:05
@up
W Polsce jaja będą na pewno. Tam gdzie dotarła cywilizacja, wykształciła kulturę kierowców, prawo jest tam tylko dodatkiem. I jakoś nikt nie psioczy że się musi zatrzymywać przed przejściem dla pieszych.
Gość IP: 37.152.19.* 2016.03.29 03:37
kolejny sposób na upychanie drogiego elektronicznego wyposażenia, który do niczego nie jest potrzebny, weźmy pod uwagę próbę zatrzymania samochodu przez bandytę, wyjdzie na drogę i już z łatwością może zrobić co chce z kierowcą bo auto się samo zatrzyma
Gość IP: 195.8.106.* 2016.03.29 08:04
W volvo taki system jest od lat, jako dodatkowe wyposażenie.
Gość IP: 91.208.10.* 2016.03.29 09:54
@up:
No właśnie, jako wyposażenie "dodatkowe". Czyli takie, które tylko wspomaga kierowcę, ale nie zwalnia go z obowiązku uważania na drodze ani z odpowiedzialności ze ewentualne wypadki. I tak jest OK.
Gość IP: 87.239.218.* 2016.03.29 10:12
Spokojnie, bez paniki. Mam taki system, on reaguje, jak do "celu" jest mniej niż metr i po prostu brutalnie wciska hamulec do oporu. Raczej nie zdarza się, by przeszkadzał w normalnej jeździe, choć zdarzyło się, że przestraszył się otwierającego się szlabanu. Z całą pewnością nie zastąpi kierowcy w naciskaniu hamulca, automatyczne hamowanie jest ostre i mocno niekomfortowe.
Gość IP: 193.106.100.* 2016.03.29 10:31
Czy wy jesteście nienormalni?! Kolejny system bezpieczeństwa montowany gratis, a wy nosem kręcicie? Ja jestem 100% za, dlaczego? Ilu ludzi zginęło na przejściach dla pieszych... Tak, to właśnie znak jak ludzie potrafią hamować, starsze osoby mają gorszy czas reakcji, młodych z kolei ponosi fantazja, bardzo dobrze więc, że technika idzie cały czas do przodu. Wiesz kiedy hamować, ok, hamuj, ale przynajmniej jeśli ty nie zdążysz na czas to być może zdąży komputer i kolejna osoba nie zginie, a ty nie pójdziesz siedzieć.
Gość IP: 46.76.138.* 2016.03.29 10:52
To wychodzisz z założenia że takie systemy wyłącznie w wersjach dla kobiet powinny być? W moją żonę przygrzmocił facet za kierownicą w dodatku jak wyjeżdżał pod prąd z jednokierunkowej. Nie ma zasady. Jak to napisałeś każdy wprawny kierowca wie, że bywają sytuacje, kiedy czujność ma trochę przyćmioną, reakcję opóźnioną. Takie sytuacje potrafią zdarzyć się każdemu. Moim zdaniem toyota dobrze zrobiła wypuszczając takie systemy w swoich samochodach. Jeśli sam zareagujesz system nie będzie hamował niepotrzebnie. On tylko wspomaga kiedy kierowca nie reaguje.
Gość IP: 95.40.141.* 2016.03.29 12:13
Takie wyposażenie z pewnością w jakiś sposób wpłynie na cenę auta, ale uważam, że jest to bardzo dobre i potrzebne rozwiązanie. Ludzie, którzy wypisują bzdury typu " Nie pozwolę aby auto za mnie hamowało" w ogóle nie mają pojęcia o co chodzi. Stłuczek typu wjazd w tył lub potrącenie jest bardzo wiele i tego typu rozwiązania przede wszystkim wyeliminują tego typu zdarzenia.
Toyota daje dobry przykład i chcąc nie chcąc inne koncerny z pewnością pójdą w jej ślady. Ja chętnie zobaczyłbym takie wyposażenie w moim aucie.
Gość IP: 78.157.180.* 2016.03.29 19:17
Gość IP: 193.106.100.* 2016.03.29 10:31:

Ludzie na przejściach giną przez własną głupotę. Sami pchają się pod koła, ponieważ nie rozejrzą się. Nie sprawdzą czy mogą przejść. Chodzą ze słuchawkami, patrzą w telefony... Sam potrąciłem pieszego na pasach i po dwóch rozprawach sądowych pieszy został uznanym sprawcą wypadku. Kobieta weszła mi pod koła , nie patrząc, i żaden system hamowania awaryjnego nie pomógłbym (od maski do niej było ok 50 cm). Ile razy wyskoczyło Wam dziecko pod koła zza zaparkowanych samochodów?

Przestroga dla pieszych: Nigdy nie wygracie z rozpędzoną do 50km/h masą samochodu (około 1-1,5 t).

Uprzedzam, że nie gloryfikuję kierowców jeżdżących nieprzepisowo i niebezpiecznie. Sam ustępuję pieszym, jednak pieszy MUSI pamiętać, że z samochodem nigdy nie wygra. Mi w samochodzie nic się nie stanie- pieszy rozwali mi zderzak i maskę. A Tobie, pieszy?
acomp
acomp 2016.03.29 19:33
Żaden automatyczny system nie zwalnia od logicznego myślenia za kierownicą
Gość IP: 84.203.38.* 2016.03.30 00:36
Brawo Toyota. Osoby samodzielnie demontujące system powiny być posyłane do więzienia. Tak samo jak sa DPFy. A najlepiej po kieszeni. To Polakow najbardziej boli...
Gość IP: 78.10.209.* 2016.03.30 12:32
Na pewno musi być wyłącznik. Są sytuacje, kiedy trzeba to wyłączyć. Powyżej jest wspomniana sytuacja, że ktoś próbuje nas celowo zatrzymać (bandyta), a my wiemy, że musimy uciekać. ktoś rzuci przed maskę coś co spowoduje hamowanie, bandyta nie musi się narażać. To tylko przykład, z wielu nieokreślonych, kiedy trzeba to móc szybko wyłączyć. Przeciętny kierowca nigdy nie śpi za kierownicą, więc argumenty za automatem są przesadzone. Faktycznie, raczej potrzebne marnym kierowcom, a tych lepiej, żeby egzaminatorzy nie przepuszczali. Sytuacja zupełnie zmienia się przy iluminacjach w nocy miasta, deszczu i słabej widoczności, wtedy jednak byłbym za radarem przeszkody i sygnałem ostrzegawczym. Są przypadki, kiedy kierowca źle się czuje, jedzie w nocy i prawie śpi, ale ciśnie bo jeszcze kawałek do domu. Wtedy sobie włączy taki system. Jednak miałem taki nietypowy przypadek, gdy TIR wyskoczył z zakrętu i wyprzedzał. Na szczęście była zatoczka autobusowa i w ostatniej chwili wbiłem się w nią, a gdybym hamował nie zdążyłbym w nią, a TIR nawet nie próbował hamować. Są różne sytuacje i to tak zaskakujące. Większość wypadków na przejściu jest przez nieuwagę pieszych, choć policja podciąga to pod winę kierowcy i trzeba się sądzić. Kilka białych pasów na jezdni to najdziwniejsze miejsce w wszechświecie. Daje tzw. nietykalność werbalną pieszemu, ale nie daje szans kierowcy. Jeśli pieszy uwierzy mediom mainstreamu, że jest nietykalny na przejściu dla pieszych można spodziewać się katastrofalnych skutków i żadne detektory i żadne automaty nie pomogą.
Gość IP: 37.7.142.* 2016.04.06 10:54
Oczywiście żaden system bezpieczeństwa nie zwalnia z myślenia, ale lekkie wspomaganie jeszcze nikomu nie zaszkodziło. Widziałem testy Safety Sense. Coś niespodziewanie wyjeżdża/hamuje przed Tobą, system wspomaga Twoją reakcję. Czasami ułamki sekund mają znaczenie. Za ten system toyota ma u mnie plusa.
Gość IP: 178.37.179.* 2016.04.13 12:18
Toyotę mam od lat, teraz jeźdzę avensis i nie zmienię ją na żadnen inny. Wnętrze super, bagażnik spory więc ma wszystko czego teraz potrzebuję
AUTOR: tomasz kulas
DODANO: 28.03.2016
Tagi producenckie: lexus, toyota
ŹRÓDŁO: Toyota, materiały prasowe
LICZBA WYŚWIETLEŃ: 4232

CENEO Kup Najtaniej
Philips AEA2500 Philips AEA2500
Dostępny w 11 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
HIS Radeon HD5770 1GB DDR5 128bit PCI-E (H577FM1GD) HIS Radeon HD5770 1GB DDR5 128bit PCI-E (H577FM1GD)
Dostępny w 2 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Dyson DC 35 Multi Floor Dyson DC 35 Multi Floor
Dostępny w 6 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
HP X120 1G SFP LC SX miniGBIC (H3C 0231A0LQ) (JD118B) HP X120 1G SFP LC SX miniGBIC (H3C 0231A0LQ) (JD118B)
Dostępny w 5 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Acer E5-572G (NX.MQ0EP.014) Acer E5-572G (NX.MQ0EP.014)
Dostępny w 1 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu