Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Zapamiętaj mnie Przypomnij hasło Rejestracja
Wersja mobilna
Newsletter
Zgłoś uwagę
RSS

News

rozwiń
Strona główna News Wydarzenia Umowy i fuzje Hamowanie automatyczne stanie się niebawem wyposażeniem standardowym!

Ważna umowa pomiędzy producentami samochodów.

Hamowanie automatyczne stanie się niebawem wyposażeniem standardowym!

Wyobrażacie sobie współczesny samochód bez pasów bezpieczeństwa? Nie bardzo, prawda? Już dosłownie za kilka lat trudno też będzie sobie wyobrazić nowe auto, które nie będzie samodzielnie, automatycznie hamować!

To jedno z tych porozumień, które mogą uratować setki, a raczej pewnie tysiące ludzkich istnień. 20 największych, najważniejszych na świecie producentów samochodów podpisało porozumienie, że systemy automatycznego hamowania staną się już za kilka lat obowiązującym, standardowym wyposażeniem wszystkich nowych modeli, które będą opuszczały fabryki. Jak oceniają eksperci, tylko w ciągu trzech lat może to pomóc uniknąć około 28 tysięcy wypadków, z których 12 tysięcy wiązałoby się z zagrożeniem życia lub zdrowia ich uczestników.

Lista firm, które podpisały się pod tym porozumieniem, to:

  • Audi
  • BMW
  • FCA US (Fiat Chrysler Automobiles)
  • Ford
  • General Motors
  • Honda
  • Hyundai
  • Jaguar Land Rover
  • Kia
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • Mitsubishi Motors
  • Nissan
  • Porsche
  • Subaru
  • Tesla Motors Inc.
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Jak widać, nie brakuje na niej niemal żadnego z kluczowych, dużych graczy, a wśród mniejszych, ale coraz bardziej liczących się, warto zauważyć Teslę. W tym przypadku nie ma na szczęście mowy o rywalizacji między koncernami – tu chodzi o ludzkie życie i zdrowie.

Według podpisanego porozumienia, już od 1 września 2022 roku wszystkie pojazdy ważące mniej niż 8500 funtów (ok. 3850 kg) mają być standardowo wyposażone w systemy automatycznego hamowania. Nieco więcej czasu – do 1 września 2025 roku – będą mieli producenci cięższych aut, ważących od 8500 do 10 000 funtów (3850–4500 kg). Porozumienie dotyczy rynku amerykańskiego, ale trudno nie oczekiwać tego, że w naturalny sposób zostanie ono rozszerzone co najmniej również na kraje europejskie.

Dodaj komentarz 9 komentarzy
Gość IP: 37.47.24.* 2016.03.21 09:04
Jakim cudem "już dosłownie za kilka lat" trudno będzie sobie wyobrazić takie auto. Sredni wiek samochodu w polsce to 15 lat, więc niby jak za te kilka lat ma nie być samochodów bez tego systemu. Czyżby autor wiedział o jakiejś specjalnej ustawie nakazującej wymianę wszystkich samochodów na nowe, czy to też efekt chipowej logiki(która wydaje się być nawet bardziej absurdalną niż kobieca)? Nawet w stanach średni wiek samochodu to ponad 11 lat, więc za te "dosłownie kilka lat" będzie to w najlepszym wypadku technologia dotycząca tylko kilku procent samochodów.
tkulas
tkulas 2016.03.21 09:55
@Gość IP: 37.47.24.
Tu trzeba oddzielić dwa konteksty.
1. kupowanie nowego samochodu - w tym momencie możemy porównać to do sytuacji, w której dowiadujemy się, że dany model nie ma poduszki powietrznej. Ciężko to sobie wyobrazić, nawet ciężko to było sobie wyobrazić 10 lat temu, choć wtedy jeszcze można było zapewne znaleźć takie modele.
2. cały rynek samochodowy. Tu oczywiście średnia wieku aut w Polsce spowoduje przesunięcie w czasie takiego społecznego oczekiwania na AEB – jak najbardziej, zgadzam się. Ale co innego stan faktyczny (sądzę, że szybko będzie to więcej niż kilka procent), a co innego społeczne oczekiwanie, społeczna świadomość tego, że można takiego rozwiązania szukać, podczas kupowania samochodu, nawet używanego. To nastąpi szybciej.
tkulas
tkulas 2016.03.21 10:00
Proszę też wziąć pod uwagę fakt, że 2022 rok to data graniczna – większość producentów nie będzie czekać do tego momentu, już teraz mnóstwo modeli wyposażonych jest w AEB.
Gość IP: 217.67.195.* 2016.03.21 10:27
nie brakuje żadnego dużego?? a renault, citroen i peugot?
acomp
acomp 2016.03.21 11:14
Zabraknie emocji dla głupków za kierownicą którzy lubią ostrą jazdę
Wielki_Bojler
Wielki_Bojler 2016.03.21 15:02
Jeśli nie będzie tego można ręcznie ominąć, to raj dla gangów rabujących samochody.
Gość IP: 76.182.14.* 2016.03.21 15:47
Bedzie to mialo ciekawe konsekwencje dla kierowcow uciekajacych przed policja. Nie bedzie mozliwosc staranowani pojazdu poprzedzajacego, wystarczy ze ktos zachamuje ostro a samochod uciekajacego zlodzieja/bandyty tez sie zatrzyma.
Gość IP: 188.117.130.* 2016.03.22 13:40
Przecież, to nic innego jak porozumienie się producentów, że wszyscy solidarnie podniosą cenę auta.
Pod pretekstem bardzo oczywiście szczytnego celu. Słowo bezpieczeństwo i ekologia wszystkich doskonale ogłupiają.
Gość IP: 82.20.63.* 2016.04.26 00:11
Super od teraz to producent auta odpowiada za wypadki. Skoro auto samo hamuje to kierownicy nie odpowiadają za tego typu zdarzenia. Gdyby było inaczej to nie ma to żadnego sensu i trzeba znaleźć dobrych hakerów którzy to dziadostwo wyłącza albo znaleźć alternatywny dla aut środek transportu drogowego taki który byłby w mocy jego posiadacza a nie koncernu samochodowego. Pojazdy typu SAM wrócą do łask.
AUTOR: tomasz kulas
DODANO: 21.03.2016
ŹRÓDŁO: nhtsa.gov
LICZBA WYŚWIETLEŃ: 5684
CENEO KUP NAJTANIEJ
Panasonic TX-47ASE650E Panasonic TX-47ASE650E
Dostępny w 1 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
JBL Everest 700 JBL Everest 700
Dostępny w 2 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
E5 łADOWARKA SAMOCHODOWA POLSKA RE01430 (RE01430) E5 łADOWARKA SAMOCHODOWA POLSKA RE01430 (RE01430)
Dostępny w 2 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Moje życie i dzieło Moje życie i dzieło
Dostępny w 22 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu
Achilles Winter 101 215/60R17 96H Achilles Winter 101 215/60R17 96H
Dostępny w 4 sklepach
Sprawdź CENY tego produktu