Najnowszy chipset przyspiesza działanie dowolnego oprogramowania wykorzystującego technologie używane przez producentów software’u (gier), w tym Direct 3D, Glide oraz Open GL.W porównaniu z poprzednikiem zmianie uległa liczba wykorzystywanych układów oraz wielkość pamięci. Za wyświetlanie obrazu odpowiedzialna jest nadal jedna kość, która ma do swojej dyspozycji 4 MB bardzo szybkiej (25 ns) pamięci EDO DRAM. Znacznie wzrosła także wydajność obsługi tekstur, gdyż zastosowano do tego celu dwa jednakowe układy wspierane prze 4 MB pamięci (252 MB). Możliwe jest również wyposażenie karty w 12 MB RAM-u, dzięki czemu każdy z układów odpowiedzialnych za tekstury ma do swojej dyspozycji po 4 MB.
Zaimplementowany podsystem graficzny – triangle setup engine – umożliwia bardzo szybkie generowanie trójwymiarowych obiektów, które są budowane na bazie trójkątów, a obsługa wielu tekstur na jeden piksel dodaje realizmu oraz poprawia wyrazistość kolorów. Z-buforowanie (do rozdzielczości 800×600 pikseli) przyspiesza poważnie wyświetlanie obrazów 3D, dzięki pominięciu renderowania obiektów zasłoniętych przez inne elementy.
Największą innowacją jest możliwość pracy w trybie SLI (Scan Line Interlive). Specjalne złącze na każdej karcie (podobne do Feature Connector) sprawia, że w jednym komputerze zainstalować można dwa jednakowe modele z Voodoo2, dzięki czemu wydajność systemu wzrasta prawie o 100%. Każda z kart oblicza parzyste albo nieparzyste linie obrazu (tzw. półobrazy), wyświetlając sumarycznie dwa razy więcej klatek w ciągu sekundy w porównaniu z pojedynczym modelem.
wyniki testu | |||
Model | 3D Blaster | Monster II | MegaMonstser |
FinalReality | |||
AGP 2,3 MB | 103,27 | 103,99 | 102,91 |
AGP 6,3 MB | 91,92 | 2,42 | 2,56 |
AGP 12,3 MB | 0,72 | 1,25 | 1,32 |
3D Performance | 3,28 | 3,28 | 3,29 |
Gry | |||
WinQuake 320×200 bigass1 [fps] | 39,6 | 39,6 | 39,7 |
GLQuake 640×480 bigass1 [fps] | 42,6 | 42,9 | 53,1 |
Quake II 320×200 demo1 | 25,9 | 26,1 | 27,3 |
GLQuake II 640×480 demo1 | 51,3 | 49,7 | 55,2 |
Turok TMARK [Direct3D] | 56,8 | 47,4 | 48,8 |
Turok TMARK [OpenGL] | 58,7 | 58,8 | 63,7 |
Wyniki testu | |||
Wydajność 2D | 100 | 99 | 100 |
Wydajność 3D | 289 | 281 | 295 |
Wydajność OpenGL | 179 | 178 | 206 |
Wydajność łączna | 223 | 218 | 232 |
Wyposażenie | 180 | 162 | 162 |
Ocena CHIP-a | 777 | 777 | 704 |
Wydajność obsługi Direct3D okazała się o ok. 10% wyższa niż w najszybszych kartach graficznych opartych na układzie RIVA128 oraz ponad 50% większa od modelu Monster 3D. Większe różnice zaobserwować można było w teście wykorzystującym sterowniki OpenGL. W porównaniu z kartami bazującymi na układzie Voodoo wydajność wzrosła aż o 80%. Drobne różnice między kartami 3D Blaster i Monster II spowodowane zostały wielkością zainstalowanej pamięci.
w skrócie | |
3D Blaster Voodoo2 | |
Maks. rozdzielczość i kolory: 1024×768/16 bitów 85 Hz | |
Maks. odświeżanie: 120 Hz | |
Częstotliwość DAC-a: 135 MHz | |
Pamięć: 12 MB EDO DRAM | |
Układ graficzny: Voodoo2 | |
8 MB dla tekstur | |
wysoka wydajność | |
stosunkowo wysoka cena | |
Producent: Creative-Labs, USA http://www.creaf.com/ | |
Cena: 1300 zł | |
Monster II | |
Maks. rozdzielczość i kolory: 1024×768/16 bitów 85 Hz | |
Maks. odświeżanie: 120 Hz | |
Częstotliwość DAC-a: 135 MHz | |
Pamięć: 8 MB EDO DRAM | |
Układ graficzny: Voodoo2 | |
bogate opcjonalne wyposażenie | |
duża liczba obsługiwanych efektów 3D | |
niższa wydajność niż w modelach z 12 MB RAM-u | |
Producent: Diamond, USA http://www.diamondmm.com/ | |
Dostarczył: Datrontech Poland, Warszawa, tel.: (0-22) 675 28 30, faks: 675 55 19 e-mail: [email protected] http://www.datrontech.com.pl/ | |
Cena: 1100 zł | |
MegaMonster | |
Maks. rozdzielczość i kolory: 1024×768/16 bitów 85 Hz | |
Maks. odświeżanie: 120 Hz | |
Częstotliwość DAC-a: 135 MHz | |
Pamięć: 2×8 MB EDO DRAM | |
Układ graficzny: 2xVoodoo2 | |
bardzo wysoka wydajność | |
tryb 1024×768 z Z-buforem | |
wysoka cena | |
Cena: ok. 2040 zł | |
Producent: Diamond, USA http://www.diamondmm.com/ | |
Dostarczył: Cadena Systems, Poznań, tel.: (0-61) 855 21 51, faks: 853 32 93 e-mail: [email protected], http://www.cadena.com.pl/ |
MegaMonster, w porównaniu z pojedynczą kartą Monster II, działał ok. 5% szybciej w trybie Direct3D oraz 10% OpenGL. W stosunku do modelu Monster 3D wydajność wzrosła ponad 100%! Jeszcze wyższą wydajność ukazały pomiary przeprowadzone po wyłączeniu synchronizacji z odświeżaniem monitora oraz zwiększeniu w sekcji Performance częstotliwości z 92 na 95 MHz. W GLQuake standardowy test demo2 zamiast 60 ramek dał wynik 107,2 ramki! Podobnie zwiększyła się wydajność w grze Turok uruchomionej w trybie “GL” – zamiast 63,7 wynik TMARK zwiększył się do 105,2. Podczas obsługi aplikacji wykorzystujących tryb Direct3D “podkręcanie” przyniosło ok. 25% wzrost wydajności.