W drodze do doskonałości

Wraz z pojawieniem się wydajnych kart graficznych znacznie wzrosło zainteresowanie grami. Programiści tworząc nowe pozycje, w których wykorzystanych zostało bardzo wiele efektów, liczą, że wydajność “zapewnią” twórcy sprzętu. Ci nie dali się jednak zaskoczyć, czego dowodem jest promowany od niedawna układ firmy 3Dfx Voodoo2.

Najnowszy chipset przyspiesza działanie dowolnego oprogramowania wykorzystującego technologie używane przez producentów software’u (gier), w tym Direct 3D, Glide oraz Open GL.W porównaniu z poprzednikiem zmianie uległa liczba wykorzystywanych układów oraz wielkość pamięci. Za wyświetlanie obrazu odpowiedzialna jest nadal jedna kość, która ma do swojej dyspozycji 4 MB bardzo szybkiej (25 ns) pamięci EDO DRAM. Znacznie wzrosła także wydajność obsługi tekstur, gdyż zastosowano do tego celu dwa jednakowe układy wspierane prze 4 MB pamięci (252 MB). Możliwe jest również wyposażenie karty w 12 MB RAM-u, dzięki czemu każdy z układów odpowiedzialnych za tekstury ma do swojej dyspozycji po 4 MB.

dwa diamenty

Zaimplementowany podsystem graficzny – triangle setup engine – umożliwia bardzo szybkie generowanie trójwymiarowych obiektów, które są budowane na bazie trójkątów, a obsługa wielu tekstur na jeden piksel dodaje realizmu oraz poprawia wyrazistość kolorów. Z-buforowanie (do rozdzielczości 800×600 pikseli) przyspiesza poważnie wyświetlanie obrazów 3D, dzięki pominięciu renderowania obiektów zasłoniętych przez inne elementy.

Największą innowacją jest możliwość pracy w trybie SLI (Scan Line Interlive). Specjalne złącze na każdej karcie (podobne do Feature Connector) sprawia, że w jednym komputerze zainstalować można dwa jednakowe modele z Voodoo2, dzięki czemu wydajność systemu wzrasta prawie o 100%. Każda z kart oblicza parzyste albo nieparzyste linie obrazu (tzw. półobrazy), wyświetlając sumarycznie dwa razy więcej klatek w ciągu sekundy w porównaniu z pojedynczym modelem.

wyniki testu
Model3D BlasterMonster IIMegaMonstser
FinalReality
AGP 2,3 MB103,27 103,99 102,91
AGP 6,3 MB91,92 2,42 2,56
AGP 12,3 MB0,72 1,25 1,32
3D Performance3,28 3,28 3,29
Gry
WinQuake 320×200 bigass1 [fps]39,6 39,6 39,7
GLQuake 640×480 bigass1 [fps]42,6 42,9 53,1
Quake II 320×200 demo125,9 26,1 27,3
GLQuake II 640×480 demo151,3 49,7 55,2
Turok TMARK [Direct3D]56,8 47,4 48,8
Turok TMARK [OpenGL]58,7 58,8 63,7
Wyniki testu
Wydajność 2D100 99 100
Wydajność 3D289 281 295
Wydajność OpenGL179 178 206
Wydajność łączna223 218 232
Wyposażenie180 162 162
Ocena CHIP-a777 777 704

Wydajność obsługi Direct3D okazała się o ok. 10% wyższa niż w najszybszych kartach graficznych opartych na układzie RIVA128 oraz ponad 50% większa od modelu Monster 3D. Większe różnice zaobserwować można było w teście wykorzystującym sterowniki OpenGL. W porównaniu z kartami bazującymi na układzie Voodoo wydajność wzrosła aż o 80%. Drobne różnice między kartami 3D Blaster i Monster II spowodowane zostały wielkością zainstalowanej pamięci.

w skrócie
3D Blaster Voodoo2
Maks. rozdzielczość i kolory: 1024×768/16 bitów 85 Hz
Maks. odświeżanie: 120 Hz
Częstotliwość DAC-a: 135 MHz
Pamięć: 12 MB EDO DRAM
Układ graficzny: Voodoo2
plus8 MB dla tekstur
pluswysoka wydajność
minusstosunkowo wysoka cena
Producent: Creative-Labs, USA http://www.creaf.com/
Cena: 1300 zł
Monster II
Maks. rozdzielczość i kolory: 1024×768/16 bitów 85 Hz
Maks. odświeżanie: 120 Hz
Częstotliwość DAC-a: 135 MHz
Pamięć: 8 MB EDO DRAM
Układ graficzny: Voodoo2
plusbogate opcjonalne wyposażenie
plusduża liczba obsługiwanych efektów 3D
minusniższa wydajność niż w modelach z 12 MB RAM-u
Producent: Diamond, USA http://www.diamondmm.com/
Dostarczył: Datrontech Poland, Warszawa, tel.: (0-22) 675 28 30, faks: 675 55 19
e-mail: [email protected]
http://www.datrontech.com.pl/
Cena: 1100 zł
MegaMonster
Maks. rozdzielczość i kolory: 1024×768/16 bitów 85 Hz
Maks. odświeżanie: 120 Hz
Częstotliwość DAC-a: 135 MHz
Pamięć: 2×8 MB EDO DRAM
Układ graficzny: 2xVoodoo2
plusbardzo wysoka wydajność
plustryb 1024×768 z Z-buforem
minuswysoka cena
Cena: ok. 2040 zł
Producent: Diamond, USA http://www.diamondmm.com/
Dostarczył: Cadena Systems, Poznań, tel.: (0-61) 855 21 51, faks: 853 32 93
e-mail: [email protected],
http://www.cadena.com.pl/

MegaMonster, w porównaniu z pojedynczą kartą Monster II, działał ok. 5% szybciej w trybie Direct3D oraz 10% OpenGL. W stosunku do modelu Monster 3D wydajność wzrosła ponad 100%! Jeszcze wyższą wydajność ukazały pomiary przeprowadzone po wyłączeniu synchronizacji z odświeżaniem monitora oraz zwiększeniu w sekcji Performance częstotliwości z 92 na 95 MHz. W GLQuake standardowy test demo2 zamiast 60 ramek dał wynik 107,2 ramki! Podobnie zwiększyła się wydajność w grze Turok uruchomionej w trybie “GL” – zamiast 63,7 wynik TMARK zwiększył się do 105,2. Podczas obsługi aplikacji wykorzystujących tryb Direct3D “podkręcanie” przyniosło ok. 25% wzrost wydajności.

Więcej:bezcatnews