SideACT! pozwala na szybkie zanotowanie ważnej informacji w czasie rozmowy telefonicznej i późniejsze przeniesienie jej do bazy danych ACT!-a |
Na rynku pojawiła się czwarta już wersja tego popularnego narzędzia służącego do zarządzania informacją osobistą użytkownika (PIM). Podstawową cechą odróżniającą ACT!-a od innych tego typu programów jest specyficzna filozofia pracy. O ile bowiem u konkurencji fundamentem funkcjonowania programu jest terminarz, w którym zapisujemy zadania do wykonania, o tyle działanie ACT!-a opiera się na bazie danych przechowującej informacje o współpracownikach. Ona właśnie jest punktem wyjścia do planowania zadań na poszczególne dni – każde z nich związane jest z wybraną osobą. Taka filozofia działania obowiązuje od samego początku istnienia omawianego PIM-a. Baza danych jest rozbudowana na tyle, że umożliwia przechowywanie praktycznie dowolnych informacji; dodatkowo zawiera pola, których przeznaczenie określa użytkownik. Modyfikowalne są zasadnicze elementy interfejsu – paski narzędzi oraz wygląd obszaru roboczego. Wszystko to jednak znane jest użytkownikom poprzednich wersji programu. Nowe wydanie ACT!-a zawiera kilka dodatków.
Trudno nie zauważyć znacznie szerszego wykorzystania technik internetowych w codziennej pracy z ACT!-em. Bezpośrednio z poziomu aplikacji można teraz używać katalogów online (directory services – serwisów internetowych przechowujących i udostępniających dane teleadresowe osób). Zwalnia to użytkownika z konieczności wpisywania niektórych danych, mogą one być pobierane bezpośrednio z Sieci.
ACT! 4.0 korzysta z technologii Live-Update, umożliwiającej aktualizację posiadanej wersji programu. Gwarantuje ona automatyczne instalowanie nowych komponentów pakietu po udostępnieniu ich przez producenta.
Interesująca jest możliwość tworzenia i przechowywania kopii zapasowej bazy danych. W skład pakietu ACT! 4.0 wchodzi program Online Backup, pozwalający na bezpieczne zapisanie kopii wybranych plików na internetowym serwerze firmy Connected Corporation (producenta Backupu). Korzystanie z tej opcji dłużej niż jeden miesiąc wymaga jednak wykupienia osobnego abonamentu.
Import danych często wymaga dopasowania odpowiednich pól |
Nowością jest także program SideACT! Zwalnia on użytkownika od konieczności uruchamiania ACT!-a w celu dopisania drobnych notatek. Ikonka SideACT!-a pojawia się w Polu systemowym Windows. Jej kliknięcie powoduje bardzo szybkie uruchomienie prostego edytora, w którym notujemy dowolną wiadomość; można ją później łatwo przenieść bezpośrednio do “właściwej” bazy danych.
Bardzo silną stroną nowego ACT!-a jest system pomocy. Na pochwałę zasługują zarówno podręczniki, jak i dostępna cały czas pomoc kontekstowa. Dołączone do pakietu podręczniki to nie tylko kilkusetstronicowa instrukcja obsługi, ale także specjalna pozycja zawierająca wskazówki dla osób, które korzystały z poprzednich wersji programu. Poszczególne okienka dialogowe programu zawierają, oprócz standardowego przycisku Help, specjalną ikonkę symbolizującą krótki film demonstrujący przeznaczenie poszczególnych opcji otwartego właśnie okienka.
w skrócie | |
ACT! 4.0 | |
Wymagania: PC 486; 8 MB RAM; Windows 95; ok. 30 MB na dysku | |
narzędzia dodatkowe (SideACT!, Online Backup) | |
przejrzysty i wygodny interfejs użytkownika | |
efektywny system pomocy i załączone podręczniki | |
kłopoty przy imporcie danych z innych programów | |
brak polskiej wersji | |
Producent: Symantec, USA, http://www.symantec.com/ | |
Dostarczył: SoftPoint, Warszawa, tel.: (0-22) 635 80 03 faks: 635 69 50 e-mail: [email protected]http://www.softpoint.com.pl/ | |
Cena: ok. 1100 zł |
Mankamentem jest mało efektywny moduł importu danych z innych programów. ACT! oferuje kilka filtrów umożliwiających automatyczne wczytanie informacji z kilku popularnych PIM-ów (Organizer, Outlook, Schedule +, Sidekick i inne), jest ich jednak niewiele. Rozwiązaniem awaryjnym jest zapisanie informacji, które chcemy przenieść w postaci tekstowej i późniejsze ich zaimportowanie. Pojawia się przy tym jednak problem odpowiedniego dopasowania pól danych z pliku z polami bazy ACT!-a – ich nazwy bywają mylące, a dostęp do niektórych wręcz niemożliwy.
Należy wspomnieć o
Quick-StartWizardzie — narzędziu, dzięki któremu można szybko skonfigurować poszczególne opcje symantecowego PIM-a. Przyda się ono na pewno początkującym użytkownikom.
ACT! 4.0 to pakiet będący groźną konkurencją dla innych organizerów; należy jedynie przyzwyczaić się do nieco od-miennej filozofii pracy.