“Mam pewien problem: nie mogę zapamiętać w Windows hasła dostępowego (znanego “ppp”). Po prostu pole Zapamiętaj hasło jest szare i >>niezaznaczalne<<.”
Każdorazowe wpisywanie hasła dostępu przy połączeniu Dial-Up istotnie jest męczące, a dodatkowo sprawia, że mniej efektywnie wykorzystujemy czas spędzany w Sieci. Warto więc dokonać odpowiedniej konfiguracji systemu Windows 98 lub skorzystać ze specjalnego skryptu logowania, aby wyeliminować ten problem.
Ustawienia poszczególnych opcji podamy na przykładzie połączenia z ogólnopolskim numerem dostępowym TP SA, jednak przedstawiony sposób eliminacji problemu z hasłem może być wykorzystany w wypadku każdego połączenia Dial-Up.
1. Połączenie Dial-Up |
Zakładamy sytuację wyjściową, w której na komputerze jest już skonfigurowane połączenie Dial-Up z dostawcą Internetu. Przede wszystkim sprawdźmy, czy Windows monituje o informacje przed wybraniem numeru. Otwórzmy więc okienko Dial-Up Networking poprzez kliknięcie odpowiedniej ikony w Mój komputer. Następnie z menu Połączenie wybierzmy opcję Ustawienia i zaznaczmy (jeśli nie jest zaznaczona) opcję Monituj o informacje przed wybraniem numeru.
2. Ustawienia sieci |
Od tej chwili wywołanie połączenia Dial- -Up spowoduje wyświetlenie okienka Połącz się z, w którym niestety nie można zaznaczyć opcji Zapisz hasło. Zmodyfikujemy nieco ustawienia sieci. Otwórzmy opcję Sieć w Panelu sterowania. W typowym przypadku należy doinstalować składnik o nazwie Klient sieci Microsoft Net-works (Dodaj – Klient – Microsoft).
3. Niespodzianka |
Po ponownym uruchomieniu komputera może nas spotkać niespodzianka – okienko logowania się do Windows (jeśli okienka nie ma, przejdź do kroku 6). Gdy jest to pierwsze logowanie do systemu (rys. 3a), wystarczy nacisnąć [Enter]. Jeśli wcześniej korzystaliśmy z profili użytkownika (rys. 3b), system “nie wpuści” nas bez hasła.
4. “Włamanie” |
Logowanie do systemu jest również uciążliwe, najlepiej więc je całkowicie wyłączyć. Jeśli po restarcie Windows pojawiło się okienko logowania (rys. 3b), a nie znamy hasła, wprowadźmy dowolne inne dane i zachowajmy je, gdy system o to zapyta (rys. 4a). Następnie w Panelu sterowania wybierzmy opcję Hasła i na zakładce Profile użytkownika kliknijmy pierwszą od góry opcję (rys. 4b), wyłączającą obsługę profili użytkownika.
5. Usunięcie logowania |
Następnie zalogujmy się do Windows za pomocą podanego w poprzednim kroku loginu i hasła. Jeśli podaliśmy hasło inne niż [Enter], powinniśmy je teraz zmienić. W tym celu ponownie wywołujemy okienko Właściwości: Hasła i z pierwszej zakładki (rys. 5a) wybieramy opcję Zmień hasło systemu Windows. W nowym okienku (rys. 5b) podajemy stare hasło, a w miejsce nowego wpisujemy [Enter]. Od tej pory okienko logowania nie będzie wyświetlane.
6. Zapisz (już) hasło |
Jeśli wykonaliśmy wszystko poprawnie, od tej pory będziemy mogli uaktywnić zapamiętywanie użytkownika i hasła dla każdego połączenia Dial-Up osobno. Wywołajmy więc połączenie i po pojawieniu się okna z monitem wpiszmy odpowiednie dane oraz zaznaczmy opcję Zapisz hasło. Okienko więcej nie powinno nas niepokoić. W wypadku połączenia z numerem 0202122 login i hasło są takie same: ppp (małymi literami). Jeśli korzystamy z usług innego operatora, login nada nam BOK.
7. Na skrypt |
Innym sposobem automatyzacji logowania jest wykorzystanie skryptu logowania. Odpowiedni plik należy skopiować z naszej płyty CD do dowolnego katalogu, np. C:Program FilesAccessories, a następnie we właściwościach połączenia Dial-Up wskazać go na zakładce Obsługa skryptów. W tym wypadku należy też wyłączyć opcję Monituj o informacje przed wybraniem numeru (porównaj krok 1).
—
Info
Na płycie CD w dziale Temat numeru: Dostęp do Internetu | Taryfikatory telefoniczne znajduje się skrypt automatyzujący połączenie Dial-Up z numerem 0202122. |