Jeśli jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami 10 000 komputerów, możemy je wszystkie zaprząc do obróbki naszych modeli. Takie możliwości oferuje rendering sieciowy VIZ-a. Pracy będzie dość, bo wprowadzone algorytmy oświetlenia pośredniego, miękkich cieni, światła rozproszonego, smug, rozbłysków, załamań doprowadzą do zadyszki nawet najszybszego peceta. Używane rozsądnie pozwalają jednak zrozumieć termin “fotorealizm”. O ile dotąd wprawny grafik potrafił symulować większość tych efektów rozmaitymi sztuczkami, o tyle teraz dysponujemy “szczerą” fizyką. Parametry lamp możemy wprowadzić wprost z katalogów producenta opraw oświetleniowych, a parametry światła podawać w jednostkach ISO. Opcja oświetlenia globalnego, choć zwiększa wymagania programu do 512 MB pamięci RAM, umożliwia dokładne przedstawienie różnych warunków oświetleniowych.
Autodesk VIZ 4 |
Wymagania: Pentium III, Windows 2000, 256 MB RAM (512 MB dla „globalnego oświetlenia”), akcelerator grafiki 3D |
+ fizyczny opis oświetlenia + dobra współpraca z AutoCAD-em + dobra pomoc techniczna |
Producent: Autodesk, USA http://www.autodesk.com/ Dostawca: Autodesk Polska, Warszawa http://www.autodesk.pl/ tel.: (800) 168 072 Cena (z VAT-em): ok. 9650 zł Uaktualnienie (z VAT-em): ok. 2300 zł |
Standardowo VIZ wyposażony jest w narzędzia do budowania elementów architektonicznych i roślinnych, jak okna, drzwi, schody i systemy drzew. Systemy, bo większość drobiazgów można ustawiać parametrami obiektu, np. ilość liści czy podziałów. Jest też mnóstwo brył rodem z podręcznika do geometrii.
Przydatne narzędzia to rendering panoramiczny w formacie QuickTime VR, pozwalający na oglądanie otoczenia w zakresie 360o, łatwe montowanie renderingu z podkładem zdjęciowym lub dodatkowymi warstwami i przesyłanie obliczonego obrazu wprost na drukarkę. Przy okazji instalacji programu wypróbowałem także pomoc techniczną – infolinię polskiego Autodesku – i tu VIZ zdobył dodatkowego plusa.