Cyfrowa wiedza

Programy edukacyjne nie muszą być ani drogie, ani “drętwe”. Niech się strzegą wydawcy, dla których bryki zapakowane na płytę CD-ROM to już wydawnictwo multimedialne. Warszawska firma Nowa Era przygotowała komplet podręczników, do których, dzięki współpracy z twórcami edu-ROM-ów – Young Digital Poland, dołączyła multimedialne płyty CD stanowiące uzupełnienie materiału prezentowanego w tradycyjnych podręcznikach.

Trudno się nie skusić – różnica w cenie między podręcznikiem z płytą, a egzemplarzem bez niej wynosi zaledwie 4 złote. Pomimo niskiej ceny jakość krążków nie rozczarowuje. Nie dublują one zawartości podręcznika, lecz są jego uzupełnieniem. Wszystkie aplikacje zbudowano na tej samej zasadzie, choć każdy krążek ma swoją specyfikę wynikającą z przedmiotu, którego naukę ma wspomagać. Oprócz ćwiczeń uczeń znajdzie na nich ciekawostki powiązane z książkowymi informacjami, filmy, animacje oraz zdjęcia ilustrujące i wyjaśniające poglądowo zagadnienia z podręcznika. Zapominalscy mogą w każdej chwili przypomnieć sobie potrzebne pojęcia, korzystając z ilustrowanego słownika. Komputerowa lekcja składa się zwykle z krótkiego przedstawienia podstawowych informacji, filmowego lub interaktywnego rozwinięcia i testów. Kolejność zapoznawania się z materiałem jest dowolna, a uczeń nie ma obowiązku korzystania ze wszystkich pomocy – może się na przykład ograniczyć do wykonania wybranych ćwiczeń czy przejrzenia animacji.

Biologia, Fizyka i astronomia, Geografia, Chemia oraz Matematyka (części pierwsze dla gimnazjum)
Wymagania: Windows 9x/Me/2000/XP, 120 MB na każdą płytę
+ ciekawe rozszerzenie podręcznika, wizualne przedstawienie trudnych zagadnień, ułatwiające naukę
– stała wielkość okienek z ilustracjami i mapami
Ceny: Biologia  –  22,50 zł, Fizyka i astronomia  –  20,50 zł, Geografia  –  21,90 zł, Chemia  –  21,90 zł, Matematyka  –  23,50 zł
www.nowaera.com.pl

Ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć!

Istotną część aplikacji stanowią oczywiście ćwiczenia sprawdzające wiedzę, skonstruowane tak, aby ich wykonanie wymagało zrozumienia i opanowania materiału lekcyjnego. Rozwiązania wcale nie są oczywiste, więc zwolennicy audiotele i metody chybił-trafił mają małe szanse powodzenia. Jest tu wiele typów zadań: od pytań wymagających zaznaczenia prawidłowej odpowiedzi po dopasowywanie par tworzących związki logiczne. Każdy moduł tematyczny kończy się obszernym testem, którego wyniki są zachowywane.

Czego nie ma w książce?

Krążki zawierają to, czego nie da się zamieścić w papierowym podręczniku. Na płytach do przyrody i biologii znajdują się ilustrowane dużymi fotografiami słowniczki. Uczeń uniknie więc sytuacji, gdy będzie się musiał nauczyć np. budowy porostów, nie wiedząc, jak one wyglądają.

Pewne zastrzeżenia mogą budzić mapy w części poświęconej geografii. Są one wyświetlane w małym okienku o stałym rozmiarze, tak że nawet jeśli powiększymy samą mapę, niewiele na niej widać. Nie ma co liczyć, że CD-ROM zwolni ucznia z konieczności zakupu zwykłego, papierowego atlasu. Pozostałe elementy programu są bez zarzutu, a interaktywne prezentacje pomagają przyswoić co trudniejsze zagadnienia. Uczeń, który osobiście przeskaluje rysunek, na pewno zapamięta, czym się różni skala 1:3 od 3:1.

CD-ROM do chemii zawiera między innymi filmy przedstawiające doświadczenia chemiczne, co może być bardzo pożyteczne, szczególnie dla uczniów ze szkół o słabo zaopatrzonych pracowniach. Wprawdzie mówiony komentarz do tych doświadczeń jest raczej skromny, ale zainteresowane osoby mogą same poszukać dokładniejszych wyjaśnień w podręczniku, a dla uśmiechu pani laborantki warto się nieco postarać. Wartościowe są też symulacje, w których uczeń może wpływać na przebieg doświadczeń, nie bojąc się, że jeśli za dużo “namiesza”, to wysadzi dom w powietrze.Stosunkowo blado w porównaniu z innymi wypada krążek poświęcony matematyce. Układy równań czy procenty trudno objaśnić poprzez animacje, stąd wyraźnie mniej w programie elementów wizualnych, a więcej ćwiczeń. Zadbano jednak o graficzne przedstawienie problemów tam, gdzie to możliwe. Animacja uzasadniająca sposób obliczania pola koła powinna trafić nawet do zupełnie amatematycznych umysłów. W części ćwiczeń autorzy z powodzeniem pokazali związki matematyki z życiem.

Nie spodziewajmy się cudów – CD-ROM nie jest magiczną łopatą, która sama nałoży wiedzy do głowy. Na pewno jednak pomoże uczniowi zrozumieć i utrwalić materiał.

Więcej:bezcatnews