Głos Internetu

Do korzystania z kanałów RSS przekonuje się coraz więcej osób. Z najnowszych badań firmy Jupiter Research wynika, że już 3% internautów na całym świecie regularnie korzysta z tej formy docierania do informacji publikowanych w Sieci. O popularności mechanizmów bazujących na RSS-ie decydują przede wszystkim łatwość ich zastosowania w witrynach WWW oraz wygoda użytkowania. Wystarczy bowiem zainstalować odpowiednią aplikację (tzw. czytnik RSS), a będzie ona automatycznie pobierała dane ze wskazanych serwisów.

Za pomocą kanałów RSS dystrybuowane są nie tylko wiadomości tekstowe, ale również pliki dźwiękowe w formacie MP3. Pozwala to na pobieranie audycji radiowych i utworów muzycznych oraz odsłuchiwanie ich na komputerze lub iPodzie w dowolnym momencie, bez względu na czas właściwej emisji czy publikacji. Proces ten nazywa się podcastingiem i dzięki niemu już nie przeoczymy ulubionego talk show, recenzji najnowszego filmu czy ostatniej listy przebojów.

Podcast od kuchni

W najprostszej postaci muzyczny kanał RSS (podcast) składa się z dwóch plików (dźwiękowego oraz zbioru XML), umieszczonych na serwerze. Plik XML-owy zawiera takie informacje, jak tytuł audycji, jej opis czy adres serwisu WWW, na którym jest przechowywana. Aby odsłuchać przygotowaną wiadomość, wystarczy zainstalować program, za pomocą którego pobierzemy plik XML. W ten sposób utworzymy kanał informacyjny, tzn. stałe odniesienie pomiędzy narzędziem a określoną lokalizacją w Sieci. Co więcej, takie połączenie ustanawiamy tylko raz, a aplikacja będzie automatycznie sprawdzała, czy pod danym adresem są nowe wiadomości. Jeśli takie znajdzie, zostaną one pobrane na dysk twardy naszego komputera lub iPoda. Przykładami popularnych narzędzi pozwalających na korzystanie z podcastów są iPodder oraz Ziepod. Ten ostatni dodatkowo został wyposażony w funkcję odsłuchiwania wiadomości w trakcie ich pobierania z Sieci.

Dla kogo podcast?

Jupiter Research donosi, że wśród wszystkich internautów aż 7% stanowią regularni słuchacze podcastów. W większości są to osoby wykształcone, które przekroczyły 45. rok życia. Świadczy to bez wątpienia o tym, że podcasting, podobnie jak internetowe blogi i radio, stanowi alternatywę dla tych informacji i audycji, które serwują powszechnie znane, komercyjne stacje.

Pojawia się jeszcze jedna kwestia związana z podcastami, o której warto wspomnieć. Jest nią szansa zarabiania na publikowanych w Sieci audycjach, np. poprzez umieszczanie w nich reklam. Zaznaczmy przy tym, że taki spot powinien być na tyle krótki, by nie znudzić słuchacza i nie zachęcić go tym samym do przewinięcia bloku reklamowego. Inną formą czerpania zysków z podcastów jest pobieranie opłat za sam dostęp do wybranych audycji czy całych kanałów tematycznych. Na razie Internet obfituje raczej w darmowe serwisy podcastowe, a wyszukanie interesującego nas kanału ułatwiają takie witryny jak www.podcast.net.

Jaka jest przyszłość podcastów? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta: świetlana. Świadczy o tym choćby rosnąca liczba samych kanałów, które pojawiają się w Sieci jak grzyby po deszczu. Polski Internet nie dorównuje jeszcze pod tym względem zasobom światowym, ale to z pewnością wkrótce ulegnie zmianie. Podcasting, podobnie jak blog, daje nam bowiem szansę na wybór źródła naszej informacji – wybór znacznie większy niż ten oferowany przez tradycyjne media.

Więcej:bezcatnews