Sprawdzony CMS
W Sieci znajdziemy naprawdę bogatą ofertę zarówno płatnych, jak i darmowych systemów CMS. Bezpłatne narzędzia nie są wyposażone w taką liczbę dodatkowych modułów jak ich komercyjne odpowiedniki, niemniej jednak są świetne dla osób stawiających swe pierwsze kroki w tworzeniu i zarządzaniu rozbudowanymi stronami WWW. My wybraliśmy Joomlę – darmowy program, który cieszy się dużą popularnością wśród internautów (patrz: ranking CMS-ów na stronie www.opensourcecms.com), a przy okazji dysponuje dużą funkcjonalnością i łatwością obsługi. W niniejszym artykule pokażemy, w jaki sposób zainstalować tego CMS-a oraz jak zbudować i skonfigurować za jego pomocą serwis WWW, który w naszym wypadku będzie sieciową składnicą kursów HTML-a.
Baza na gotowo
Zanim zainstalujemy CMS-a, musimy mieć pewność, że na naszym komputerze (lub serwerze) działają następujące komponenty: PHP (w wersji 4.2.x lub wyższej), MySQL (w wersji 3.23.x lub wyższej) oraz Apache (w wersji 1.13.19 lub wyższej). Upewnijmy się również, że interpreter PHP obsługuje biblioteki MySQL, XML i Zlib. My posłużymy się gotowym i łatwym w obsłudze zestawem tych narzędzi, zebranych w pakiecie Krasnal (patrz: “$(LC153753:Rozgość się w Sieci)$”).
Zaczynamy od pobrania z Sieci archiwum, w którym znajdują się pliki aplikacji ( www.joomla.org, www.joomlapl.com, możemy też skorzystać z płyty dołączonej do tego wydania CHIP-a). Najnowsze wydanie (Joomla 1.0.2) nie jest niestety dostępne w wersji polskiej, dlatego skorzystaliśmy z częściowo spolszczonej edycji 1.0.1. Po rozpakowaniu archiwum zawarte w nim pliki umieszczamy w katalogu c:\usr\krasnal\www\joomla. Zanim przystąpimy do instalacji, utwórzmy jeszcze bazę danych, w której Joomla będzie przechowywała m.in. zawartość naszej witryny. W tym celu uruchamiamy graficzny interfejs MySQL-a, czyli program phpMyAdmin. Otwieramy w przeglądarce stron WWW adres http://localhost/phpMyAdmin/ i podajemy nazwę użytkownika (
root
) oraz hasło (
krasnal
). W polu Utworzenie nowej bazy danych wpisujemy joomla i klikamy przycisk Utworzenie. W lewym menu phpMyAdmina pojawi się nazwa nowo dodanej bazy.
Zalety używania CMS-ów: |
|
Posadź Joomlę
Aby uruchomić Joomlę, w przeglądarce wpisujemy adres http://localhost/~joomla/. Ukaże się okno instalatora, w którym zebrane są informacje dotyczące stanu naszego środowiska serwerowego, m.in. to, czy znajdują się w nim wszystkie potrzebne komponenty i czy prawa zapisu pozwalają na modyfikowanie odpowiednich plików. W pierwszym kroku instalacji musimy skonfigurować połączenie z bazą danych. Podajemy kolejno następujce informacje: adres hosta (
localhost
), nazwę użytkownika (
root
), hasło do bazy (
krasnal
), nazwę bazy (
joomla
) oraz prefiks do nazw umieszczanych w niej tabel (
joomla_
). W drugim kroku wpiszmy nazwę serwisu. W naszym wypadku jest to:::
HTML | Kursy | Porady | Szablony
:::. Następnie instalator poprosi nas o potwierdzenie danych dotyczących nazwy URL i ścieżki do plików (pozostawmy te dane domyślne) i podanie adresu skrzynki e-mailowej administratora (niezbędny jest tutaj poprawny adres). Otrzymamy również hasło, które pozwoli logować się do serwisu z prawami administratora. W ten sposób instalacja została prawie ukończona. Pozostała jeszcze bardzo ważna kwestia usunięcia plików instalacyjnych z serwera. Skasujmy więc katalog c:\usr\krasnal\www\joomla\instalation\ .
Pierwsze spojrzenie
Zacznijmy od uruchomienia naszej strony. W przeglądarce podajemy adres http://localhost/~joomla/. Program wyświetli witrynę z jej domyślnymi ustawieniami. Aby przejść do Panelu administratora, wpisujemy adres http://localhost/~joomla/administrator/. Podajemy nazwę użytkownika (
admin
) oraz hasło, które otrzymaliśmy podczas procesu instalacji. Po zalogowaniu ukaże się interfejs graficzny Joomli, który składa się z poziomego rozwijalnego menu oraz okna edycji.
Naszym pierwszym zadaniem będzie zmodyfikowanie domyślnego wyglądu strony i dopasowanie go do naszych potrzeb. Joomla pozwala na pobieranie i instalowanie tzw. szablonów layoutowych. Składają się one z plików graficznych oraz zbiorów CSS, które określają sposób wyświetlania tabel, list czy odnośników. Domyślnie zainstalowane zostały dwa szablony (
madeyourweb
oraz
rhuk_solarflame_ii
). Aby dodać nowy, wystarczy go pobrać np. ze strony www.mambohut.com lub www.joomplates.com (my zdecydowaliśmy się na szablon o nazwie
warmish_community
), a następnie wybrać opcję Site | Template Manager | Site Templates. Klikamy przycisk New, wskazujemy pobrane archiwum i zaznaczamy Upload File & Install. Do listy obsługiwanych szablonów zostanie dodana nowa pozycja. Po jej zaznaczeniu wydajmy polecenie Default. W ten sposób zmienimy wygląd naszej witryny.
Link sponsorowany: SEO Katalog, Pozycjonowanie