Zaczerpnij ze źródła

Internet to nie tylko wielka czytelnia. Z pewnością nieraz zdarzyło Ci się natrafić na ciekawą radiostację SHOUTcasta lub też zapowiedź filmu w Sieci. Zazwyczaj aby odsłuchać lub obejrzeć takie materiały multimedialne, po prostu klikamy odpowiedni odnośnik w naszej przeglądarce WWW. W efekcie tego uruchamiany jest program odtwarzający np. najnowszy klip ulubionej wykonawczyni. Dość często nie widzimy nawet interfejsu playera, gdyż odtwarzanie odbywa się w oknie przeglądarki. Jeśli materiał audio lub wideo przypadnie nam do gustu, to nie będziemy mogli w prosty sposób zapisać go na dysku komputera. Takie ograniczenie niekoniecznie związane jest ze złą wolą internetowych nadawców, ale przede wszystkim wynika z technologii przesyłania sieciowych audycji. Pokażemy jednak, jak radzić sobie z taką niedogodnością.

Ulotny strumień

Dostępne w Internecie stacje radiowe czy też prezentacje wideo można w skrócie nazwać mediami strumieniowymi. Nie należy ich mylić z formatami danych. Medium strumieniowe to – najprościej rzecz ujmując – sposób dostarczania danych audio-wideo przez Sieć. Technika przekazywania informacji opiera się tutaj na pomyśle tzw. strumieni pakietów. Każdy pakiet zawiera pewną ilość danych niezbędnych do odtworzenia niewielkiego fragmentu prezentacji multimedialnej. Dzięki temu, aby móc zapoznać się z przekazem, odbiorca nie musi pobierać całego pliku na dysk twardy komputera. Podział materiału na paczki pozwala też rozpocząć odsłuch nadawanej na żywo audycji w dowolnym momencie.

Przekaz mediów strumieniowych jest dość skomplikowanym procesem. Po pierwsze, materiał multimedialny musi zostać przetworzony przy użyciu kodeków do postaci na tyle mocno upakowanej, aby dało się go przesłać w Internecie. Tak przygotowane dane trafiają na serwer, który wykorzystując specjalny protokół transmisji (np. MMS, RTS), zapewnia dostarczanie strumieni pakietów klientom – specjalnym programom odtwarzającym pobrany materiał. Nie będziemy tutaj wchodzić w techniczne zawiłości tego procesu. Wystarczy zauważyć, że dane, które zostaną wysyłane z serwera w postaci strumienia, są zoptymalizowane pod kątem odtwarzania ich w czasie rzeczywistym. Ważne jest tutaj zachowanie ciągłości transmisji nawet kosztem zgubienia po drodze pewnych fragmentów przekazu.

Opisując założenia zasad funkcjonowania mediów strumieniowych, nie sposób pominąć dwóch rodzajów dostępu do nich. Otóż po pierwsze, można tutaj wyróżnić tryb nadawania na żywo, w którym wysyłane dane docierają do wszystkich odbiorców z różnym opóźnieniem. Najczęściej w ten sposób przekazuje się koncerty. Innym typem dostępu do mediów strumieniowych jest tzw. transmisja na żądanie (on demand). Na serwerze umieszczany jest pewien zasób danych multimedialnych, a każdy użytkownik może sobie wybrać pokaz audio-wideo, który będzie chciał oglądać. W ten sposób udostępnia się np. zwiastuny filmów na popularnej witrynie trailers.apple.com.

Na wiele sposobów

Pomimo tego, że mówimy o mediach strumieniowych jak o jednej formie przekazu danych przez Internet, w rzeczywistości występuje wiele nieco odmiennych sposobów realizacji transmisji. Związane jest to głównie z walką formatów multimedialnych. W świecie pecetów pracujących pod kontrolą Windows dominującym formatem danych wideo jest AVI. Podobnie dla komputerów firmy Apple podstawowym formatem jest QuickTime. W wypadku mediów strumieniowych format AVI nie ma jednak zastosowania, gdyż nie jest on przystosowany do transferu danych online. Microsoft do tego celu stworzył inny format, tzw. ASF, jednak obecnie podstawowym sposobem przekazu multimedialnego w Oknach jest zastosowanie kontenera WMV dla wideo oraz WMA dla dźwięku. Poza rozwiązaniami firm Apple i Microsoft od lat w transmisji danych live czy też on demand specjalizuje się firma RealNet-works. Także i ona promuje własne formaty dla mediów strumieniowych – RealAudio oraz RealVideo. Nie sposób też zapomnieć o nieśmiertelnym algorytmie MP3, który doskonale nadaje się do nadawania radia internetowego z wykorzystaniem serwerów Icecast/SHOUTcast.

Różne sposoby transmisji danych przez Sieć i stosowanie innych kodeków do kompresji informacji sprawiają, że nagrywanie odbieranych strumieni multimedialnych wymaga wykorzystania specjalnych narzędzi.

Windows Media

Rejestrowanie przekazów w formatach pochodzących od Microsoftu jest możliwe przy zastosowaniu wielu programów. Nie nagramy jedynie strumieni multimedialnych zabezpieczonych mechanizmem DRM (Digital Rights Management). Gdy przyglądałem się różnym narzędziom, moją uwagę zwróciły dwie darmowe aplikacje – GetASF-Stream oraz Hi-Net Recorder. Pierwsza z nich do rejestrowania danych wykorzystuje mechanizm przechwytywania pakietów na niskim poziomie, używając do tego celu biblioteki Winpcap (znanej z zastosowania w snifferach i innych analizatorach ruchu). Hi-Net Recorder jest dużo bardziej funkcjonalnym programem i pozwala na jednoczesną rejestrację nawet kilku strumieni z różnych źródeł. Po nagraniu większego fragmentu audycji mamy też możliwość swobodnego przewijania i pauzowania utworu.

Osobom, którym jednak zależy na łatwym i wygodnym rejestrowaniu mediów, polecam bardzo wygodny program WM Recorder. W odróżnieniu od darmowych narzędzi aplikacja ta charakteryzuje się niezwykle bogatą paletą opcji. Możliwe jest nagrywanie strumieni chronionych hasłem, z kilku różnych źródeł czy też reindeksowanie zbiorów wynikowych ASF w taki sposób, aby możliwe było ich przewijanie. Najważniejszym udogodnieniem jest jednak opcja rejestrowania przekazów multimedialnych w najwyższej jakości, nawet na bardzo wolnych połączeniach. Poważną wadą tej aplikacji jest jednak jej dość wysoka cena. Pełna wersja WM Recordera kosztuje niemal 30 USD.

Aplikacje do nagrywania mediów strumieniowych
ProgramWM Recorder 10RM Recorder 10Hi-NetRecorder 0.5 betaMov Recorder 1.0HiDownload Pro 6.xMass Downloader 3.1Streamripper 1.61StationRipper 2.25 FreeGetASFStream 2
Producent [http://]www.wmrecorder.com/www.wmrecorder.com/en.hoonnet.com/www.streamingstar.com/www.streamingstar.com/www.metaproducts.com/streamripper.sourceforge.net/www.stationripper.com/all-streaming-media.com/
Cena/licencja29,95 USD29,95 USDfreeware29,95 USD39,95 USD19,95 USDGPLfreewarefreeware
Obsługiwane formaty
Windows MediaASF, WMA, WMV, ASX, WMX, WVX przez HTTP, MMS, RTSPnASF, WMA, WMV, ASX, WMX, WVX przez HTTP, MMSnASF, WMA, WMV, ASX, WMX, WVX przez HTTP, MMS, RTSPASF, WMA, WMV, ASX, WMX, WVX przez HTTP, MMS, RTSPnnASF, WMA, WMV, ASX, WMX, WVX przez HTTP, MMS, RTSP
RealVideo/RealAudionRMA,RM,RMVM przez HTTP, RTSPnnRMA,RM,RMVM przez HTTP, RTSPRMA,RM,RMVM przez PNM, HTTP, RTSPnnn
QuickTimennnMOV, MP4 przez RTSPMOV przez HTTPMOV przez HTTPnnn
Icecast/SHOUTcast (MP3)MP3 przez HTTPMP3 przez HTTPnnMP3, NSV przez HTTPnMP3 przez HTTPMP3 przez HTTPn
Wznawianie nagrywaniattnctcnnt
Nagrywanie strumieni wymagających autoryzacjittnctcttn
UwagiDoskonały program do rejestracji mediów strumieniowych Windows Media.Bardzo wygodny w obsłudze, przydatna funkcja Turbo Mode przyspieszająca pobieranie danych.Przypominający z wyglądu Winampa prosty program do nagrywania strumieni multimedalnych Windows Media.Wyspecjalizowane narzędzie do rejestrowania mediów QuickTime’a.Menedżer pobierania doskonale radzący sobie z mediami strumieniowymi.Menedżer pobierania szczególnie dobrze sprawdzający się podczas pobierania mediów RealMedia przez protokół PNM.Wtyczka do Winampa pozwalająca zapisywać muzykę nadawaną w Sieci z użyciem Icecasta.Bardzo wygodny w użyciu program do rejestracji muzyki ze stacji SHOUTcast; oferuje mechanizm automatycznego nazywania plików MP3.Prosty program do przechwytywania pakietów z danymi dla Windows Media Playera.
t – tak; n – nie; c – częściowo
Więcej:bezcatnews