Na osiem potoków
Podczas projektowania nowej rodziny kart graficznych Chrome S20 inżynierowie postawili sobie za cel skonstruowanie dobrego układu 3D średniej klasy, wyposażonego w dodatkowe funkcje wideo. Obecnie zaprezentowane zostały dwa modele kości: S27 i S25. Pierwszy, bardziej zaawansowany układ konkurować ma z kartami Nvidii z serii GeForce 6600 i 6600GT oraz Radeonami X1300 Pro i X700 Pro. Akceleratory zbudowane na bazie kości S25 przeznaczone są zaś do budowy najtańszych komputerów biurowo-domowych.
Opis możliwości nowych układów firmy S3 rozpocznijmy od ich wewnętrznej budowy. Procesory graficzne Chrome S20 składają się z 70 milionów tranzystorów i wytwarzane są w zakładach Fujitsu w 90-nanometrowej technologii produkcji. Bez problemu mogą one pracować z zegarem o częstotliwości przekraczającej 700 MHz. Co ciekawe, dzięki specjalnej optymalizacji procesu wytwarzania (firma Fujitsu nie ujawniła, na czym ten proces polega) do swojej pracy potrzebują niewielkiej mocy. GPU Chrome S20 zadowalają się zaledwie ok. 10 watami energii, podczas gdy konkurencyjne kości 3D potrzebują jej dwa razy więcej. Karty graficzne z układami Chrome S25 i S27 mogą być zatem z powodzeniem chłodzone pasywnie za pomocą aluminiowego radiatora, co z kolei predysponuje je do wykorzystania w cichych komputerach Media Center PC i notebookach.
Jeśli chodzi o architekturę procesorów 3D Chrome S20, to mamy tu do czynienia z klasyczną konstrukcją ośmiopotokową, w której operacje graficzne realizowane są przez Pixel Shadery liniowo – krok po kroku. Obie kości Chrome S27 i S25 mają też po cztery moduły Vertex Shader.
Pixel i Vertex Shadery nieco wykraczają poza wymagania bibliotek graficznych DirectX 9.0 i specyfikacji Shader Model 2.0 – stąd w ich nazwie pojawia się symbol “plus”, ale nie są one jeszcze zgodne z SM 3.0. Z dostępnych w Internecie informacji wynika, że wkrótce pojawią się bardziej zaawansowane procesory graficzne z serii Chrome S20, które będą już jednak wykorzystywały SM 3.0.
W każdym potoku teksturującym znalazły się dwie jednostki mapujące tekstury TMU (Texture Mapping Unit). W jednym cyklu zegara nakładają one łącznie na generowaną scenę 3D do szesnastu tekstur. Współczynnik fillrate dla S27 wynosić ma 5,6 gigateksela/s i jest o ponad 1,5 gigateksela/s większy niż dla GeForce’a 6600 GT.
W akceleratorach Chrome S20, zgodnie z obowiązującymi dzisiaj wymaganiami, wprowadzono większą precyzję odwzorowania barw – do 10 bitów na każdą składową koloru (technologia S3 DeepColor Precision). Dzięki temu, podobnie jak najnowsze GeForce’y i Radeony, karty Chrome S27 i S25 obsługują rozszerzoną przestrzeń barwną HDR (High Dynamic Range, patrz: “$(LC134476:Płaskie 3D)$”), wymaganą m.in. przez biblioteki DirectX 9.0c.
W przypadku pozostałych funkcji i mechanizmów 2D oraz 3D (w tym obsługi bufora Z, efektów 3D i metod kompresji tekstur) układy graficzne Chrome S27 i S25 przypominają swojego poprzednika – kości GammaChrome. Oczywiście zmodyfikowano i usprawniono architekturę, tak aby wszystkie operacje wykonywały się szybciej. Niemniej najwięcej uwagi, o czym już wspomniałem, poświęcono wspomaganiu odtwarzania filmów wideo.
Zalety kart z serii Chrome S20 |
|
Zadbajmy o system wideo
Jak na każdą współczesną kość przystało, układy z serii Chrome S20 sprzętowo wspomagają odtwarzanie filmów MPEG-1 (Video-CD), MPEG-2 (DVD), MPEG-4, DivX, XviD oraz WMV9. W odróżnieniu od poprzedników dostępne są teraz rozdzielczości HDTV (do trybu 1080p), a generowany obraz może być również panoramiczny (16:9). Poprawiono też znane z wcześniejszych procesorów graficznych firmy S3 efekty dodawane po zdekodowaniu strumienia wideo. Operacje te przeprowadzane są w czasie rzeczywistym przez jednostki Pixel Shader, a cała technika Chromotion Programmable Video Engine oznaczona została teraz numerem trzy.
Omówienie możliwości modyfikacji obrazu przez engine Chromotion 3.0 zacznijmy od opcji pozwalającej na wyświetlany obraz nałożyć efekty specjalne (odpowiednie zakładki włączające te funkcje są dostępne w sterownikach). Karty Chrome S27 i S25 potrafią na wyświetlany obraz nałożyć filtr wyostrzający (ang. Sharpening), zmiękczający (Soft Focus), płaskorzeźby (Emboss) i konturujący (Neon Edge). Trzy pierwsze dostępne były w kościach GammaChrome i DeltaChrome, ostatni zaś wprowadzono w akceleratorach Chrome S20. Nowością dotyczącą filtrów jest też to, że można z poziomu sterowników ustawiać ich “intensywność” działania.
Kolorowe niuanse
Kolejną, tym razem zupełnie nową możliwością technologii Chromotion 3.0 jest system zmiany korekcji gamma, jasności i kontrastu, noszący nazwę ChromoColor. Modyfikacji dokonuje się albo dla każdej składowej RGB oddzielnie, albo też dla wszystkich barw wspólnie. Co ważne, ustawienia mogą być zapamiętane oddzielnie dla każdego podłączonego do karty wyświetlacza (np. monitora i odbiornika TV). Podczas ustawiania barw obrazu da się też bez problemu przeprowadzić korekcję tonalną. Dopuszczalne są zmiany punktu bieli, czerni lub obu naraz.
Równie ciekawy jest wprowadzony do kart z układami S27 i S25 system ChromoVision. Jeżeli do akceleratora podłączone są jednocześnie telewizor i zwykły monitor, to na odbiornik TV/HDTV wysłać możemy tylko obraz znajdujący się w okienku programowego odtwarzacza wideo, a nie jak w przypadku innych kart cały widok Pulpitu Windows. Co więcej, aplikację wideo da się zminimalizować, a film wciąż cały czas będzie wyświetlany na pełnym ekranie telewizora!
Dane techniczne dla wybranych kart 3D | ||||
Układ | S3 Chrome S27 | S3 Chrome S25 | ATI Radeon X1300 PRO | Nvidia GeForce 6600 GT |
Engine graficzny | Chromotion 3.0 | Chromotion 3.0 | Ultra-Threaded Pixel Shader | CineFX 3.0 |
Generacja DirectX | 9.0+ | 9.0+ | 9.0c | 9.0c |
Shader Model | 2.0+ | 2.0+ | 3.0 | 3.0 |
Taktowanie rdzenia | 700 MHz | 600 MHz | 600 MHz | 500 MHz |
Technologia wykonania | 90 nm | 90 nm | 90 nm | 110 nm |
Liczba tranzystorów | 70 mln | 70 mln | 105 mln | 146 mln |
Liczba potoków renderujących (jednostek Pixel Shader) | 8 | 8 | 4 | 8 |
Liczba jednostek Vertex Shader | 4 | 4 | 2 | 3 |
Liczba TMU/potok | 2 | 2 | 1 | 1 |
Fillrate | 5,6 gigateksela/s | 4,8 gigateksela/s | 2,4 gigateksela/s | 4,02 gigateksela/s |
Maksymalna wielkość pamięci | 256 MB | 256 MB | 256 MB | 256 MB |
Typ pamięci | GDDR1, GDDR2, GDDR3 | GDDR1, GDDR2, GDDR3 | GDDR3 | GDDR1, GDDR2, GDDR3 |
Interfejs pamięci | 128-bit | 128-bit/64-bit | 128-bit | 128-bit |
Taktowanie pamięci | 1400 MHz | 1400 MHz | 800 MHz | 1000 MHz |
Maksymalna przepustowość pamięci | 22,4 GB/s | 22,4 GB/s | 12,8 GB/s | 16 GB/s |
Złącze karty | PCI Express | PCI Express | PCI Express | PCI Express |
Technologia Multi-GPU | MultiChrome | MultiChrome | CrossFire | SLI |
Pobór mocy GPU | 12 W | 10 W | 27 W | 23 W |
Sugerowana cena | 470 zł | 400 zł | 500 zł | 450 zł |